سلامت نیوز : یک پرستاربازنشسته بخش دیالیزگفت : پرستارانی که این شاخص ها را در دیالیز بیماران رعایت نکنند سبب آندر دیالیز شدن بیماران (زیر خط دیالیز نرمال) و در نتیجه نرسیدن به مرحله پیوند کلیه می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ ناصرطبخی با تأکید بر ضرورت رعایت حداقل شاخص ها در دیالیز بیماران مبتلا به نارسایی کلیه برای رسیدن به مرحله پیوند کلیه گفت:  نقش پرستاران در کفایت دیالیز و کیفیت زندگی بیماران دیالیزی اعم از همودیالیز و دیالیز صفاقی برکسی پوشیده نیست وانواع دیالیز فقط 10 درصد کار کلیه شامل تصفیه خون را انجام می دهند اما بقیه وظایف کلیه نظیر ترشح هورمون، تنظیم فشار خون و فعال کردن ویتامین از وظایف دیالیز نیست.

وی با بیان اینکه دیالیز ناکافی با عوارضی برای بیماران همراه است، افزود: ادامه حیات این بیماران منوط به دیالیز مناسب است.

پرستار بازنشسته بخش دیالیز ادامه داد: برای رسیدن به شاخص 10 درصد کفایت دیالیز باید Kضربدر T/V حداقل 1.3 باشد به عبارتی در هر جلسه دیالیز باید به عدد 1.3 رسید که متأسفانه در اکثر بخش های دیالیز این شاخص سنجیده نمی شود و بسیاری از بیماران به این عدد نمی رسند.

طبخی مشکلات استخوانی، کنترل نشدن فشارخون، تشدید آنمی، باقیماندن سموم در بدن و عوارض تغذیه ای و بی اشتهایی از عوارض دیالیز ناکافی دانست و گفت: این سیکل معیوب بیمار دیالیز را هم تحت الشعاع قرار می دهد و سبب بستری شدن بیمار در بیمارستان به علل مختلف می شود و بیمار مستقیم به سمت مرگ می رود.

وی یادآور شد: دیالیز خوب سبب کنترل مناسب فشارخون، برطرف شدن آنمی، اشتهای خوب بیمار برای غذا می شود و بیمار به نوتوانی و بازپروری جسمانی نیاز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha