سلامت نیوز : وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی می‌گوید از جنوب شهر آمده و به خوبی با مشكلات طبقه كارگر و فقیر جامعه آشناست. علی ربیعی حتی با یادآوری بیماری همسرش در سال 1384 بر این باور است كه به خاطر وضعیت شیمی درمانی ایشان و مشكلات ناشی از قطع بیمه توسط دانشگاه به خوبی سختی بیماران را درك می‌كند. او با این خاطره تلخ دیروز وارد مباحث بیمه‌یی كشور شد و در نخستین اظهارنظر اعلام كرد بیمه فراگیر باید انجام شود. مشاور امور اجتماعی دولت اصلاحات ادامه داد، امروز متاسفانه سه جور بیمار داریم. بیمار مرفه كه مشكل‌شان را حل می‌كنند. دسته دوم افرادی كه قشر پایین هستند و بیشترین تمركز ما این است كه فراگیری بیمه این افراد محقق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی كه دیروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اضافه كرد، ‌می‌خواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار كنیم. كارت بیمه و دفترچه باید دارای ارزش باشند.

این برنامه وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی در حالی اعلام می‌شود كه دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی هم‌اكنون در كم ارزش‌ترین سطح خود پس از انقلاب به سر می‌برند. ربیعی همچنین خبر داد كه «امروز متاسفانه بدهی زیادی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و... وجود دارد و تامین اجتماعی به نظرم بحران آینده كشور است.» او هشدار می‌دهد كه با وضعیت فعلی داریم عدالت فرانسلی را از بین می‌بریم. او در تایید این مدعای خود می‌گوید: «متاسفانه صندوق‌ها الان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. الان یك صندوق وضعش خوب بوده كه آن هم به زیر افتاده و بقیه صندوق‌ها ورشكسته شدند. صندوق فولاد چند ماهی است قادر به پرداخت حقوق كارمندان نبوده. در صندوق‌ها مشكل اصلی ساختار منابع آنهاست. الان از نظر شاخص‌های بین‌المللی در مرز خطر هستیم. در نسبت ذخایر به مصارف هم وضعیت نامطلوبی داریم.

به گفته او «باید حتما نسبت صندوق‌ها به دولت را مشخص كنیم. الان دولت بابت بدهی‌هایش صنایعی را واگذار كرده است. در 8 سال اخیر صنایع كاملا زیانده واگذار شده است.»ربیعی می‌گوید «برنامه مفصلی برای شستا دارم. شستا كه بزرگ‌ترین مجتمع اقتصادی تحت نظارت وزارت كار و از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی كشور به شمار می‌آید همواره یكی از دغدغه‌های مهم مجلس به هنگام رای دادن به وزرای پیشنهادی بوده است. این مجموعه اما در روزهای اخیر پرسروصداتر نیز شد، ‌به‌ویژه بعد از آنكه پیرموذن یكی از نمایندگان مجلس فاش كرد كه گروهی پیشنهادی 50 میلیارد تومانی به ربیعی داده‌اند تا در ازای آن مدیریت شستا را به آنها واگذار كند اما علی ربیعی، نویسنده كتاب «زنده باد فساد» با قاطعیت این پیشنهاد را رد كرده است. علی ربیعی به صورت كوتاه درباره برنامه‌هایش برای شستا نیز می‌گوید «از صنایع زیانده باید بیرون آمده و به سمت صنایع سودده برویم و باید طبق تكلیف به سمت بورس برویم كه به رونق بورس هم كمك كنیم. به اعتقاد او مشكلی در قانون هست كه اگر به سمت پس انداز برویم با توجه به نرخ تورم، به كارگران ضرر زده‌ایم لذا ناگزیریم به سمت صنایع و شركت‌های سودآور برویم. سودی بالای 25 درصد باید كسب كنیم كه حداقل بتوانیم مسائل امروز را پاسخ دهیم.»

وزیر پیشنهادی كار كه خود زمانی كارگر بوده و زمانی نیز در تدوین قانون كار و بعدها خانه كارگر را بنا نهاد می‌گوید «به حوزه وزارت كار آشنایی كامل دارم. این حوزه سه بخش اقتصادی، رفاهی و اجتماعی و تعاون دارد كه به آنها آشنایی دارم.»

او در پاسخ به منتقدانش كه می‌گویند او اقتصاددان نیست در حالی كه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی به یك اقتصاددان نیاز دارد، می‌گوید «فكر می‌كنم این وزارتخانه، نه یك وزیر اقتصادی و نه بهداشتی و درمانی و نه یك وزیر اجتماعی و نه یك وزیر كاری، بلكه وزیر استراتژیك می‌خواهد كه همه اینها را بتواند در كنار هم طوری قرار دهد كه سینرژی و هم‌افزایی ایجاد كند.»

مولف 9 كتاب پژوهشی می‌گوید «در خودم این توانایی را دیدم كه قادر به یك برنامه‌ریزی استراتژیك باشم برای این وزارتخانه‌یی كه وزیر استراتژیك می‌خواهد.

ساماندهی امور صنفی نیز یكی از وظایف وزارت تعاون است كه از همین رو علی ربیعی درباره آن گفت: «معتقدم سرمایه اجتماعی در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در بحث‌های صنفی به سمت واگذاری كار به مردم پیش خواهیم رفت. اگر دولت بخواهد سرمایه اجتماعی را افزایش دهد یكی از راه‌هایش تشكل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است. متعهد هستم كه همگان حق تشكل دارند. تشكل‌های صنفی این ظرفیت را دارند كه جامعه سیاست زده ایران را به سمت كنش سیاسی ببرند. علت اینكه احزاب قوی نداریم این است كه در پایین یاد نگرفتیم كه چطور در تشكل‌ها كار كنیم.»

علی ربیعی به عنوان معاون اسبق وزارت اطلاعات و همچنین مشاور خاتمی در امور اجتماعی همواره به عنوان چهره‌یی سیاسی نیز مطرح بوده است. كسی كه همواره در ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاثیرگذاری بالایی داشته است. از جمله در انتخابات 1388 و در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی. این موضوع از سوی مخالفان او به عنوان نقطه ضعفی شناخته می‌شود كه البته او هرگز قبول نداشته و دیروز درباره آن با صراحت گفت «وضعیتم مشخص است و هیچ نگرانی ندارم.» ربیعی گفت «من در كنار آقای موسوی در فعالیت‌های انتخاباتی وی بودم. موسوی كاندیدای مورد قبول نظام بود و بر اساس آنچه فكر می‌كردم به مصلحت نظام است، در كنار آقای موسوی بودم اما همواره در همه فعالیت‌های سیاسی‌ام و نه تنها در انتخابات 88 بلكه از نوجوانی‌ام كه وارد فعالیت سیاسی شدم. قبل از انقلاب گروهی بود به نام فرقان كه بیانیه می‌داد و نوشت من با آنها نزاع كردم و زد و خورد داشتم. من خط امام را در زمان زنده بودن ایشان هیچگاه فراموش نكردم و به همه ارزش‌هایشان از جمله ولایت فقیه پایبند بودم. نسبت به رهبری علاقه شخصی دارم و كاری خلاف فرمایش ایشان نكردم. بعد از فرمایشات ایشان در سال 88 هم عملی برخلاف فرمایشات ایشان نكردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha