یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 80048

در حالی كه گفته می شود ما هیچگاه در واردات دارو با تحریم روبرو نبوده ایم، در سالهای گذشته به بهانه نقل و انتقال ارز از كشورهایی نظیر چین و هند تجهیزات پزشكی و مواد اولیه دارویی وارد شده است. كیفیت این محصولات همواره مورد انتقاد جامعه پزشكی بوده است.

آب دولت یازدهم روی آتش "دارو"!
سلامت نیوز : در حالی كه گفته می شود ما هیچگاه در واردات دارو با تحریم روبرو نبوده ایم، در سالهای گذشته به بهانه نقل و انتقال ارز از كشورهایی نظیر چین و هند تجهیزات پزشكی و مواد اولیه دارویی وارد شده است. كیفیت این محصولات همواره مورد انتقاد جامعه پزشكی بوده است.

واردات مواد اولیه بی كیفیت دارو از هند تا واردات پنی سیلین و اخیرا سرنگ های آلوده چینی باعث نگرانی بیمارن شده است. علاوه بر این مشكلات ترخیص دارو از گمرك در چند ماهه اخیر باعث افزایش چند برابری قیمت دارو های خارجی و كمبود آن در بازار شده است.

دكتر عابد فتاحی عضو كمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو در خصوص موانع واردات تجهیزات پزشكی و دارو و چالشهایی كه وزیر پیشنهادی بهداشت با آن روبرو است توضیحاتی داده كه در ادامه می خوانید:

دكتر عابد فتاحی در خصوص مشكلات واردات دارو و تجهیزات پزشكی در دولت قبل گفت: «كمسیون بهداشت طی نشست های متعدی كه با مسئولین وزرات بهداشت داشت، دلیل مشكلات كمبود دارو محدودیت های نقل و انتقال ارزی عنوان شد.»

دكتر فتاحی ادامه داد: «آنها در این گفتگو ها ادعا می كردند كه مشكلی از لحاظ ارز وجود ندارد. اما با در كنار هم قرار دادن گفتگوهای ما با وزیر بهداشت، بانك مركزی و شركت های دارویی مشخص شد كه مدیریت دارو دارای حلقه هایی مفقودی در زنجیره است كه نمی تواند آنطور كه باید و شاید كارها را به پیش ببرد.»

وی در پاسخ به این سوال كه واردات مواد اولیه درجه دو هندی و سرنگ های آلوده از چین به چه صورت وارد شده اند گفت: «واردات از دو كشور چین و هند از سوی كمیسیون بهداشت ممنوع شده بود. انشاالله كه این واردات تنها به دلیل ضعف مدیریت و نه به دلیل رانت صورت گرفته باشد.»

این عضو كمیسیون در پاسخ به این سوال كه وزیر پیشنهادی چگونه می تواند این مشكل را حل كند گفت: «ایشان بنا دارد تا در اولین قدم با اختصاص 500 میلیون دلار بخشی از مشكلات دارو در كشور را حل كند. امید است كه با اختصاص این مبلغ هم در تعداد و هم به لحاظ كیفیت دیگر با مشكل دارو مواجه نباشیم.»

به گفته فتاحی امروز 15 تن از اعضای كمیسیون بهداشت مجلس با وزیر پیشنهادی جلسه ای داشت كه پس از گفتگو های دو طرفه ایشان توانست نظر اعضاء را به خود جلب كند و تمام اعضای كمیسیون به ایشان رای مثبت دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha