یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 80057
سلامت نیوز : مدیر پایگاه آموزش از راه دور به بیماران دیابتی با بیان اینكه دیابت به دندان‌ها و لثه آسیب می‌رساند، گفت: مشکلات مربوط به دندان و لثه برای هر فردی رخ می‌دهد، اما دیابت احتمال ایجاد بیماری‌های لثه و دندان را بیشتر می کند.

مرضیه معطری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری اظهار كرد : در بیماران دیابتی یک لایة چسبنده از جرم، به نام پلاک، بر روی دندان‌ها شکل می‌گیرد. قند خون زیاد به جرم، که همان باکتری است کمک می‌کند، تا افزایش یابد. پس لثه‌هایتان قرمز، دردناک، متورم و در زمان مسواک زدن به خونریزی دچار می‌شوند.

وی ادامه داد: قند خون بالا بیماری های لثه و دندان را بدتر می کند. حتی ممکن است سبب از دست دادن دندان ها شود. در افراد دیابتی سیگار کشیدن احتمال تشدید بیماری‌های لثه را به دنبال دارد و اگر سن فرد بیش از 45 سال باشد، این احتمال بیشتر است.

مدیر پایگاه آموزش از راه دور به بیماران دیابتی افزود: لثه‌های قرمز، دردناک و دچار خونریزی، نخستین نشانه‌های بیماری لثه هستند. این مشکلات می‌توانند به التهاب و عفونت لثه و بافت‌های اطراف ریشه دندان(پریودونتیت) منجر شوند. اگر عفونت پیشروی کند، بخشی از ریشه‌ دندان‌ها دیده می‌شود و دندان‌ها بلندتر به نظر می‌آیند.

معطری گفت: لثه های قرمز، متورم و دردناک، لثه‌های دچار خونریزی، لثه‌های دور شده از دندان که در نتیجه دندان‌ها بلندتر به نظر می‌رسند، دندان‌های لق یا حساس، نفس بد بو، تغییر در حالت جفت شدن دندان‌ها بر روی یکدیگر به هنگام گاز زدن و جویدن و دندان‌های مصنوعی که به خوبی جفت نمی‌شوند و جا نمی‌گیرند همگی از نشانه‌های آسیب به لثه و دندان در بیماران دیابتی است.

وی یادآور شد: برای داشتن دندان و لثه‌های سالم تمیز کردن و چک کردن دندان‌ها سالی 2 بار، آموزش بهترین راه مسواک زدن و نخ کشیدن، اطلاع دادن درباره مشکلات لثه یا دندان و این که چگونه با آن‌ها روبه رو شوید و اطمینان از اینکه دندان‌های مصنوعی به خوبی جا می‌گیرند و جفت می‌شوند توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha