سلامت نیوز : وزیرپیشنهادی وزارت بهداشت دولت یازدهم گفت:سعی می کنم در دوران وزارتم هزینه پرداخت از جیب مردم را به ۳۰درصد برسانم چون آرزو دارم بیماران اصلاً هزینه درمان نپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی که به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم از طرف حجت الاسلام روحانی انتخاب شده است از جمله نخبگان و پژوهشگران عرصه سلامت به حساب می‌آید که قرار است به عنوان سیزدهمین وزیر بهداشت ایران پس از کسب رای اعتماد مجلس بر سکان حوزه سلامت کشور تکیه زند.وزیری که علاوه بر موفقیت در عرصه‌های دانشگاهی سابقه جهادی نیز در کارنامه خود دارد.

هاشمی در مدت چند هفته گذشته و قبل از معرفی رسمی کابینه به مجلس و در زمانی که گمانه زنی‌های برای معرفی لیست کابینه دولت یازدهم وجود داشت جلسات متعددی را با فعالان حوزه سلامت از جمله معاونت‌های متعدد وزارت بهداشت، فعالان سلامت در بخش‌های خصوصی و کارشناسان حوزه سلامت داشت که در این جلسات در جریان آخرین وضعیت بهداشت و درمان کشور خصوصاً وضعیت نابسامان دارو قرار گرفت.

در نهایت در روز یکشنبه 13 مرداد و پس از مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جمهور ایران، لیست کابینه دولت یازدهم نیز ارائه و نام سید حسن قاضی زاده هاشمی چشم پزشک به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت دولت جدید به طور رسمی عنوان شد و وی نیز متعاقب آن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را اعلام کرد.

در سر فصل‌های برنامه‌های هاشمی مسائلی از جمله رویکرد‌های کلان دولت یازدهم در بخش سلامت مبتنی بر اسناد بالادستی، همکاری‌های بین بخشی مرتبط با سلامت در کشور، آموزش علوم پزشکی، پژوهش علوم پزشکی، مراقبت‌های اولیه سلامت، سلامت خانواده، سلامت محیط و کار، سلامت روان، مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، مدیریت بیماری‌های واگیردار، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، تغذیه و امنیت غذایی، مباحث درمان، مدیریت و تأمین منابع، منابع انسانی و در نهایت منابع فیزیکی و تجهیزات آمده است، حال برای بررسی بیشتر اقدامات وزیر پیشنهادی بهداشت با هاشمی به گفت‌وگو نشستیم.

تسنیم: در طی هفته‌های گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد با فعالان حوزه سلامت براساس برداشتی که در گذشته از وزارت بهداشت داشتید به چه جمع‌بندی‌هایی رسیده‌اید؟

هاشمی: بنده غیر از مقطعی که به عنوان دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در حدود 10 سال قبل و به مدت 4 سال مسئولیت داشتم و یک دوره‌ای هم که رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم مابقی 20 سال گذشته را به عنوان عضو هئیت علمی در زمینه‌های آموزش، پژوهش، تحقیق و تربیت متخصص چشم‌پزشکی فعال بودم و به عنوان فوق‌تخصص رشته قرنیه نیز برای خدمت در کل کشور در بیمارستان فارابی فعالیت داشتم.

بنابراین حوزه آموزش و پژوهش را خوب می‌شناختم ولی قبل از یک ماه گذشته اطلاعاتم راجع به مابقی حوزه‌های سلامت به خصوص بهداشت واقعاً کافی نبود و در این چند هفته فرصتی پیش آمد تا با مطالعه اسنادی که توسط کارشناسان با زحمات بسیاری جمع آوری شده بود که خیلی هم با ارزش است و همین‌طور جلساتی که با همکاران عزیز در معاونت‌های وزارت بهداشت و از جمله کارشناسان، فعالان بخش خصوصی داشتم اطلاعات با ارزشی را در زمینه های دارو، درمان، بهداشت، آموزش، پژوهش، دانشجویی و فرهنگی، انتقال خون، پزشک خانواده، بیمه‌ها، بودجه و منابع انسانی در اختیارم گذاشتند که شرح آنان مفصل است و در فرصتی دیگر به آن می‌پردازم.

الان یک نگاه متفاوتی نسبت به قبل از ورود به این عرصه را پیدا کردم و فکر می‌کنم مجموعه وزارت بهداشت را شناخته‌ام و از حوزه‌های متعدد آن اطلاعات ذی‌قیمتی به دست آوردم و برداشتم این است که در یکی و دو ماه آینده اطلاعات من کاملتر خواهد شد و مسلماً بدون شناخت و اطلاعات کافی؛ طبیعی است راه حل‌هایی که هر مدیری پیدا کند راه‌حل‌های جامعی برای برطرف کردن مشکلات نخواهد بود بنابراین مرحله نخست شناخت است.

احساس بنده این است که بخش عمده‌ای از این مسئله حاصل شده است ولی نیاز به عمق بیشتر دارد، بنده حتماً از نظر کارشناسان بهره‌مند خواهم شد و تصورم این است در صورتی که بتوانم رای اعتماد از مجلس برای خدمت در وزارت بهداشت بگیرم پس از آن باید تصمیمات حوزه سلامت با دلیل علمی و پشتوانه کارشناسی صورت پذیرد و از کارهای سطحی و شعاری پرهیز کرد و به کارهایی بپردازیم که مورد قبول کارشناسان امر باشد.

تسنیم: با توجه به جلساتی متعددی که شما با فعالان حوزه سلامت داشتید و امیدواری مطلوبی که در بین آحاد علمی کشور به وجود آمده است آیا پس از کسب مسئولیت وزارت بهداشت نیز در دفتر شما به روی فعالان و کارشناسان سلامت باز خواهد بود.

هاشمی: ما چاره‌ای نداریم غیر از اینکه اگر می‌خواهیم منابع کشور را هدر ندهیم و برای سلامت مردم تصمیمات درستی بگیریم باید به نظر کارشناسان رجوع کنیم و کارنامه قبلی من هم نشان می‌دهد که کار تیمی و مشورت‌پذیری سنگ بنای اقداماتی بوده است که تاکنون انجام داده‌ام و اگر هم توفیقی است صرفاً به خاطر همین مسئله است. زیرا بضاعت، دانش و تجربه افراد منحصر به خودشان است و خیلی محدود است و آنچه که باعث موفقیت می‌شود استفاده از خردجمعی است و لازمه آن این است که گوش‌ها و در دفاتر ما باز باشد تا بتوان از همه استعدادها استفاده کرد.

تسنیم: در چند هفته اخیر از زمانی که نام شما به عنوان گزینه اصلی وزارت بهداشت دولت یازدهم مطرح شده اید  با توجه به استقبال فعالان سلامت از انتخاب شما؛ ولی عده‌ای نیز انتقاد کردند که آقای هاشمی ثروتمند است و سال‌ها در بخش خصوصی فعالیت کرده است پس چطور می‌تواند به عنوان مسئول اصلی حوزه سلامت کشور فعالیت کند.

هاشمی: بنده اینطور می‌توانم پاسخ بدهم که بیشترین حضورم در بخش دولتی آن هم در یکی از محروم‌ترین مناطق تهران که اقشار کم برخوردار جامعه در آن زندگی می‌کنند بوده است که همان بیمارستان فارابی در میدان قزوین است که بزرگترین بیمارستان چشم‌پزشکی خاورمیانه نیز به حساب می‌آید و اکثراً هم پذیرای بیماران مستمندی است که از سراسر کشور به آنجا ارجاع داده می‌شوند، کارنامه بنده در حوزه آموزشی و پژوهشی متعلق به خدمت به همین اقشار جامعه و بیماران است. در 20 سال گذشته بنده بیشترین ساعات عمرم را در بیمارستان فارابی گذشته است و حاصل آن جدای از کارنامه پژوهشی، تربیت تعداد زیادی چشم‌پزشک و فوق تخصص برای کشور بوده است.

اما در 15 و 16 سال گذشته به موازات کاری که در بیمارستان فارابی انجام می‌دادم آمدیم در بخش خصوصی و به دلیل آنکه معتقد به کار تیمی بودم به جای اینکه تمام وقت را در مطب شخصی بگذرانم یک تعداد از برجسته‌ترین فارغ‌التحصیلان چشم پزشکی کشور را که بسیاری از آنها رتبه اول‌های دانشگاه تهران هستند جمع کردم که اکثراً هم شاگردان خودم هستند و یک مجموعه‌ای را تحت عنوان چشم‌پزشکی نور راه‌اندازی کردیم که ابتدا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بود و بعد هم به مرور مستقل شدیم.

یکی از توفیقاتی که ما در این زمینه داشتیم آن بود که بسیاری از عمل‌های جراحی نوین را در عرصه چشم‌پزشکی توانستیم در این مجموعه و یا بیمارستان فارابی راه‌اندازی کنیم و حدود 31 تکنیک و روش جدید چشم‌پزشکی برای نخستین بار در ایران انجام داده‌ایم و این موارد در کنار تکنولوژی‌هایی که  از مسیرهای قانونی وارد کشور شد است نیز باید به آن اضافه کرد و در این راستا پرسنل شریفی هم در این زمینه جذب کرده ایم و نوع خدمتی که ارائه شده است نیز به صورتی بود که با استفاده از دانش، مهارت و تجهیزات خدمت به همه مردم را مورد توجه قرار دهند.

همچنین در این زمینه فضایی ایجاد شد که براساس این اقبال بیمار بیشتری نیز به این مجموعه مراجعه و جذب شد و مسلماً مراجعه بیشتر بیمار باعث درآمدزایی نیز می‌شود. ولی آن چیزی که مسلم است این است که اگر اندوخته‌ای وجود دارد از راه سالم به دست آمده است و از مسیر ناسالمی کسب نشده است. مثلاً زمین همین مجتمع سند آن منگوله‌دار و برای 30، 40 سال پیش است و ساختن بیمارستان نور تا مرحله بهره برداری بدون دریافت هیچگونه وامی صورت پذیرفت و تهیه تجهیزات از مسیر قانونی و بدون حتی گرفتن یک ریال وام که مردم عادی نیز آن را می‌گیرند انجام شد و اداره مجتمع نیز در قالب قوانین جاری کشور بوده است. یعنی یک مورد هم شما در این مورد در این بیمارستان چشم پزشکی نور پیدا نخواهید کرد که خارج از تعرفه رسمی درمان باشد.حتی تعرفه‌های ما برای بازنشستگان وابسته به بازنشستگان کشوری هستند همواره کمتر از تعرفه‌های مصوب بوده است. همچنین مجموعه چشم‌پزشکی نور به عنوان کارآفرینی برتر شناخته شد و از دست رئیس جمهور جایزه لوح گرفته شده است.جمعیتی در حدود 500 خانوار نیز از این بیمارستان ارتزاغ کرده و زندگی‌شان اداره می‌شود.

پزشکان این مجموعه در حدود 35 نفر هستند و این مجموعه توانسته است علاوه بر کارآفرینی، این پزشکان را نیز جذب کند، این مجموعه در ایران و منطقه و کل دنیا به دلیل کارهای پژوهشی صاحب نام است، فکر نمی‌کنم هیچ بیمارستانی در کشور خصوصی باشد و بیاید تعرفه‌ها را رعایت کند. یک فضای بالای 300 متری نیز  با یک هزینه‌ای سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان فقط برای پژوهش تخصیص داده ایم و تمام پژوهش‌هایی که در این مجموعه صورت پذیرفته است عمدتاً کاربردی بود که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این مسئله در کنار تکریمی است که به خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز به صورت خدمات VIP از آنان پذیرایی و به کارهای آنان رسیدگی می‌شود.

در این زمینه فکر نمی‌کنم هیچ بیمارستان خصوصی وجود داشته باشد که برای بازنشستگان وابسته به سازمانهای مختلف فرانشیز را حذف یا تعدیل کرده باشد و کاری کند که بازنشستگان به دلیل نوع خدمت در این مجموعه هیچ مبلغی را پرداخت نکنند یا کمتر پرداخت کنند و آن فرانشیر از جیب پزشک و بیمارستان پرداخت شود. این مطالب مباحثی بود که می‌توانستم خدمتان عرض کنم و خدا را نیز شکر می‌کنم زیرا نیت ما در این سال‌ها خدمت بود و اگر در کنار آن درآمدی نیز کسب شده است از مسیر سالم و درستی صورت پذیرفته و امیدوار هستیم در همان مسیر سالم و درست هزینه شود. زیرا نوع زندگی من و خانواده و بچه‌هایم و نگاهمان به سرمایه‌مان بعد از مرگ در مسیری است که فکر می‌کنم انشاءالله مورد رضایت خداوند باشد.

تسنیم: چند فرزند دارید؟

هاشمی: 3 فرزند

تسنیم: یکی از مشکلات وزرای بهداشت سابق این بود که هر وقت مسئولیت این وزراتخانه را برعهده می‌گرفتند در مورد دانشگاه‌ها نگاه مدیریتی خاصی داشتند مثلاً یک وزیر طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را می‌گرفت و یا اینکه اکثر وزرای بهداشت نیز طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران را می‌گرفتند، شما چطور می‌خواهید در این مقوله مدیریت کنید؟

هاشمی: سئوال خوبی پرسیدید، هر کسی اینگونه مدیریت کرده است کار بدی انجام داده است، به خاطر اینکه وزیر بهداشت وزیر همه مردم است و وزیر همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به حساب می‌آید و اصولاً وقتی این لباس را آدم تن می‌کند باید در خدمت همه باشد و همه مردم را با یک چشم ببیند. بنابر این درست است که بنده به مدت 20 سال عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم ولی بخشی از تحصیلاتم را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و دوستان بسیار عزیزی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران دارم و بخشی از تحصیلاتم نیز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود و البته دوستان بسیار عزیز و  شاگردان باسواد و با مهارت‌تر از خودم نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف دارم و حتماً نگاه ما نیز ملی خواهد بود و دانشگاه‌هایی که محرومتر هستند و خارج از تهران هستند نیز باید یک نگاه ویژه‌ای به آنان داشته باشیم و اگر عنایت و توجهی بخواهد در این مقوله صورت پذیرد اولویت با این دانشگاه‌ها خواهد بود.

تسنیم: اهل کجاهستید؟

هاشمی: مشهدی هستم.

تسنیم: یکی از برنامه‌های مهم شما قید شده بود که طرح‌ها و برنامه‌هایی جامعی برای جلوگیری از نابینایی در کشور خواهید داشت در این مقوله توضیح بیشتری می‌دهید که چرا به این مسئله توجه ویژه‌ای کرده‌اید؟

هاشمی: ما تحقیقات مفصلی در 15 سال گذشته درباره نابینایی و کم‌بینایی در کل کشور داشته‌ایم و فکر می‌کنم بالای 40 مقاله ISI و نمایه‌های بین‌المللی ثبت شده است و بیشترین مقالات در دنیا درباره عیوب انکساری چشم مربوط به ما است بنابراین در رشته چشم‌پزشکی، ما برای ارائه راه حل نیاز به آمار و اطلاعات داشتیم که ابتدایی‌ترین آن علل کم‌بینایی و نابینایی بود که باید پیدا می‌کردیم که این کار صورت پذیرفت.

در تهران، 10 سال پیش یک طرحی در زمینه کم‌بینایی و نابینایی انجام شد و بعد نیز در شهرهای مختلف ایران و در بین جمعیت‌های سنی متعدد این ارزیابی‌ها صورت پذیرفت و عمدتاً این گزارشات و آمارها مربوط به طرح‌های مسائل و طرح‌های تحقیقات چشم‌پزشکی در تهران و تحقیقات 30 ساله در شاهرود است که بسیار در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است و مطالعه مشابهی در این سطح وجود ندارد و برای جمعیت بین سنین 40 تا 65 سال نیز حدود 4 سال است که طرح دیگری در حال انجام است.

تسنیم: وضعیت نابینایی و کم‌بینایی کشور به چه صورت است؟

هاشمی: وضیت کم‌بینایی و نابینایی کشور نسبت به کشورهای همجوار خوشبختانه آمارمان کمتر است گرچه که در زمینه کم‌بینایی شایع‌ترین علت عیوب انکساری است و دلیل آن این است که مردم شماره عینک خود را کنترل نمی‌کنند و یا اگر هم کنترل می‌کنند عینک خود را تعویض نمی‌کنند و در برخی از مناطق نیز پرهیز دارند از عینک زدن به خصوص خانم‌ها؛ برای شما شاید جالب باشد که در همین تهران بزرگ 6 درصد علل کم‌بینایی عدم استفاده از عینک مناسب است و در بحث آب مروارید نیز که یکی از علل شایعه کم‌بینایی و نابینایی در کشور است البته با کشورهای پیشرفته دنیا تعداد عمل‌های جراحی‌مان فاصله دارد اگر چه نسبت به کشورهای مجاورمان وضعیت بسیار بهتری داریم.

تسنیم: چطور به شما پیشنهاد  مسئولیت وزرات بهداشت ارائه شد؟

هاشمی: نمی‌دانم اجازه دارم که همه آنها را بگویم یا نه.

تسنیم: هرآنچه را که فکر می‌کنید می‌توانید عنوان کنید بفرماید.

هاشمی: چون ممکن است حمل بر موضوع دیگری شود. ولی واقعیت آن است که بنده با آقای حجت‌الاسلام روحانی سال‌های بسیاری بخصوص از دوره دانشجویی، جهادسازندگی و دفاع مقدس آشنا هستم. در این سال‌ها هم در زمینه چشم‌پزشکی در خدمت وی و خانواده محترمشان بودم و در 7، 8 سال اخیر نیز که حجت‌الاسلام روحانی فراغت بیشتری داشتند در مقولات اجتماعی از وی استفاده می‌کردم. بعد از انتخاب شدن حجت‌الاسلام روحانی به عنوان رئیس جمهور بنده را خواستند و راجع به موضوعاتی از جمله بهداشت و درمان، نظر بنده را دریافت کردند که بنده نیز خدمت وی عنوان کردم که انتخاب‌ها خیلی‌ها هم نمی‌توان متکثر باشد ولی افرادی را نیز از دانشگاه‌های مختلف معرفی کردم و اصرار هم داشتم که آنها در این زمینه حضور داشته باشند و اعلام کردم که همه ما نیز به آنها کمک خواهیم کرد و خیلی هم این مشورت‌ها طول کشید و چندین جلسه هم طول کشید.

اما اصرار حجت‌الاسلام روحانی این بود که بنده خودم برای وزارت بهداشت حضور داشته باشم. خلاصه معذوریت‌های اخلاقی برای بنده ایجاد شد تا اگر بتوانم حداقل نفر اول نباشم و حتی‌‌المقدور یکی از اساتید بنده و چند استاد دیگر را معرفی کرده بودم تا مسئولیت وزارت بهداشت را بپذیرند. ولی در آخر موفق نشدم و در نهایت با استخاره  و واسطه کردن افراد باز هم موفق نشدم  و بالاخره به نوعی به فرمایشات حجت‌الاسلام روحانی که گفتند این آبرو را مردم به شما داده‌اند و الان هم بنده چون منتخب مردم هستم از تو می‌خواهم که این مسئولیت را قبول کنی.

تسنیم: سئوال قبلی‌ام را به این دلیل پرسیدم که بسیاری از فعالان حوزه سلامت عنوان می‌کنند که آقای هاشمی رفاقت و دوستی خوبی با حجت‌الاسلام روحانی دارد و می‌تواند از این دوستی به نحو احسن استفاده کند و در هیئت دولت، وزارت بهداشت و حوزه سلامت را بیشتر مورد توجه رئیس دولت قرار دهد تا بتواند بودجه و اعتبار بیشتری دریافت کند زیرا اکثر وزرای بهداشت سابق نمی‌توانستند در مسئله حوزه سلامت آنطور که باید و شاید روسای دولت را اقناع کنند که سلامت جزو اولویت‌های اصلی است.

هاشمی: بنده فکر نمی‌کنم که آقای حجت‌‌الاسلام روحانی نیازی داشته باشند که بنده وی را متقاعد کنم زیرا وی نگاهش به حوزه سلامت بسیار هوشمندانه است و می‌دانند حوزه سلامت بعد از امنیت از نان شب هم برای مردم ضروری‌تر است و باید حتماً تامین شود و کلاً نگاه وی به رفاه اجتماعی یک نگاه بلند و ارزشمندی است. البته بقیه وزرای پیشنهادی دولت یازدهم نیز همه آنها از دوستان صمیمی حجت‌الاسلام روحانی هستند و حتما آنها نیز در مجموعه هیئت دولت به اندازه بنده اصرار خواهند کرد تا سهم خود را از دولت کسب کنند کما اینکه این وزراء نیز از دوستان صمیمی بنده نیز به حساب می‌آیند و مسلماً چون سلامت دغدغه همه این دوستان و خانواده‌های آنان خواهد بود در این زمینه به من کمک خواهند کرد تا انشاءالله نگاه دولت سلامت‌محور باشد.

تسنیم: به هر حال آقای دکتر شما تا چند روز دیگر در صورت کسب رای اعتماد مجلس مسئولیت وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور را بر عهده می‌گیرید، حوزه سلامتی که در 3 دهه پس از انقلاب با مشکلات متعددی به خصوص در زمینه تخصیص اعتبارات مواجه بود و هرگز نیز دولتمردان نگاه سلامت محور نداشتند و وزاری بهداشت نیز نمی‌توانستند روسای دولت را در زمینه حوزه سلامت متقاعد کنند تا توجه بیشتری به آن شود. حال با وجود مشکلات بسیار در این زمینه چگونه می‌خواهید در مقابل این مشکلات ایستادگی کنید و حتی چطور می‌خواهید در برابر مافیای حوزه سلامت مواجه شوید و در مجموع آفت حوزه سلامت را شما در چه می‌بینید؟

هاشمی: بنده عمدتاً مخالف نمی‌بینم که فکر کنیم یک عده‌ای ایستاده‌اند و مخالفت می‌کنند یا اینکه مافیایی وجود داشته باشد. ببخشید که اینطور بیان می‌کنم. ولی بنده فکر می‌کنم ما به حوزه سلامت کلان نگاه نکرده‌ایم. من بر می‌گردم به همان سئوال قبلی شما، سهم سلامت را نتوانستیم هرگز از دولت‌ها طلب کنیم بنابراین وظایفمان را به خوبی انجام ندادیم و می‌خواهیم دیگران را متهم کنیم و بنده فکر می‌کنم اتفاقاً عزیزانی که در این حوزه کار می‌کنند تشنه آن هستند یک همگرایی ایجاد شود تا از همه از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و به آنها احترام گذاشته شود و در عین حال هم از آنها مسئولیت خواسته شود،البته درست هم باید نظارت صورت پذیرد تا وظایف به خوبی انجام شود.

بنابراین بنده هیچ نگرانی در زمینه مقاومت و یا مخالفت ندارم الا اینکه احساس می‌کنم همه تشنه آن هستند که به دلیل علاقه‌ و تعهدی که به کشورشان دارند در این مقوله کمک کنند تا براساس منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مردم به جز درد بیماری؛ درد و رنج دیگری نداشته باشند و بنده امیدوارم که همه در این زمینه از جمله مجامع علمی کمک کنند و مطمئن هستم که این کار را می‌کنند و در این مقوله پرستاران، پیراپزشکان، دست‌اندرکاران حوزه سلامت به طور عام به ما کمک می‌کنند و نگرانی در این زمینه ندارم.

تسنیم: خانواده شما در مواجهه با پذیرفتن پیشنهاد وزارت شما چگونه برخورد کردند به هر حال مسئولیت وزارت بهداشت به معنای آن خواهد بود که کمتر در کنار خانواده خواهید بود.

هاشمی: شاید برای شما جالب باشد که بنده برای پذیرفتن این مسئولیت راضی نبودم و آن کسی که من را بسیار در این زمینه تشویق و اصرار کرد همسرم بود.

تسنیم: همسرتان پزشک است؟

هاشمی: بله. وی فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان است و وی در این مقوله بسیار مشوق بنده بود و در این زمینه حداقل مشکلی ندارم.

تسنیم: براساس قانون باید هزینه‌ درمانی از جیب مردم به زیر 30 درصد کاهش یابد، آیا فکر می‌کنید در طول دوران مسئولیت وزارت خود می‌توانید هزینه درمان از جیب مردم که اکنون بسیار بالا است را به زیر 30 درصد کاهش دهید؟

هاشمی: آن چیزی که بنده مطمئن هستم این است که حتماً موفق می‌شویم جهت پرداخت هزینه از جیب مردم را تغییر داده و معکوس کنیم. متاسفانه در این سال‌ها هزینه‌ مردم از جیب‌شان پرداخت می‌کردند از حدود 50 درصد به نزدیک 70 درصد رسید و اگر همین روند ادامه یابد تعداد کسانی که هر سال زیر خط فقر می‌روند افزایش پیدا می‌کند و ممکن است این هزینه درمان از جیب مردم به 90 تا 100 درصد در سال‌های آتی افزایش یابد.

مسلماً ما این جهت را با لطف خدا و همکاری جامعه پزشکی تغییر خواهیم داد و با گذاشتن پوشش‌های بیمه‌ای مناسب و همکاری دست‌اندرکاران این حوزه این مسیر تغییر خواهد کرد. ایده‌آل ما همان چیزی است که در پاسخ سئوال قبلی عرض کردم که غایت و نهایت آرزوی ما این است که بیمار حتی آن 30 درصد را نیز پرداخت نکند و رنجی جز رنج درد و بیماری نداشته باشد و این آرزویی است که تحقق‌ پیدا کردنی است. به خصوص اگر متعهد به انجام برنامه‌ها باشیم شاید و اگر در برخی از قسمت‌های اجرای برنامه‌ها اشکالاتی پیش بیاید می‌توانیم لایحه ببریم و تغییرات را لحاظ کنیم که خوشبختانه این هماهنگی‌ها بین دولت و مجلس  وجود خواهد داشت و فکر می‌کنم که حتماً در پایان این 4 سال نه تنها این جهت تغییر کرده بلکه ما نزدیک خواهیم شد به اهداف برنامه در این مورد خاص تا هزینه درمان از جیب مردم به 30 درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha