سلامت نیوز : درحالی كه مدت‌هاست به علت وجود تحریم‌ها، نرخ بیشتر اقلام دارویی در كشور بالا رفته و یا نایاب شده، یكی از مدرن‌ترین پروژه‌های داروئی كشور با بی‌اعتنایی مسئولان درحال خاك خوردن است. شركت شیمی دارویی ریحانه اصفهان كه پروانه ساخت آن در سال ۸۲ صادر شده، مدت‌هاست كه توانسته دو خط تولید دارویی خود را تكمیل و آماده بهره‌برداری كند. خط تولید قرص و كپسول این كارخانه با وجود تحریم‌های بین‌المللی آماده بهره‌برداری است. اما مجوز بهره‌برداری به علت مسائل زیست‌محیطی صادر نشده و تعداد زیادی از كارگران آن مدت‌هاست نتوانستند حقوق خود را دریافت كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت الف ؛ این در حالی است كه نیاز‌های دارویی كشور روز به روز بیشتر شده و به علت وجود تحریم‌ها و همچنین مشكلات ارزی، واردات دارو درحال حاضر با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

پس از شكایت جمعی از كارگران این شركت در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال‏، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای خواستار حل مشكل این شركت شد. در نامه‌ای كه به امضای مظفر انصاری رئیس‌سازمان صنعت و معدن رسیده علاوه بر اشاره به این موضوع، تاكید شده «سرمایه‌گذار طرح از ادامه آن منصرف شده و قصد دارد سرمایه خود را به سمت هزینه كردن در موارد دیگری سوق دهد».

این پروژه یكی از بزرگترین پروژه‌های تولید محصولات دارویی در سطح جهان است. ظرفیت این مجمتع دارویی بالغ بر دوبیلیون واحد دارویی در سال پیش‌بینی شده بود كه این ظرفیت بزرگترین رقم تولید محصولات دارویی در حاضر برای یك واحد دارویی درایران را به خود اختصاص می‌دهد.

به اعتقاد سرمایه‌گذار طرح، عدم بهره‌برداری از آن تاكنون ده‌ها میلیاردها تومان هزینه بر این طرح وارد كرده است. این طرح بزرگ شامل ١٢ خط تولید در زمینی به مساحت ١٥ هكتار در جاده اصفهان – شیراز و منطقه صنعتی رحیم‌آباد ساخته شد. جواز تاسیس آن در تاریخ ۲۵تیر۸۲ به شماره ۱۰۱۰۳ صادر شد. قرار بود این كارخانه در زمینه تولید انواع آنتی‌بیوتیك، انواع كپسولهای آنتی‌بیوتیك و سوسپانسیون‌های خشك فعالیت كند.

اجرای این پروژه نزدیك به هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده بود كه تاكنون مقدار زیادی از آن توسط سرمایه‌گذاران تامین و دو خط تولید آن مدت‌هاست آماده به كار است.

با این همه معلوم نیست چرا در شرایط فعلی كه نیاز مبرمی به تولید در داخل وجود دارد، این طرح زمین‌گیر شده است. این درحالی است كه مقام معظم رهبری بارها بر دور زدن تحریم‌ها تاكید داشته و خواستار توجه بیشتر به تولیدات داخلی به منظور عدم وابستگی به خارج شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha