سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با بیان اینکه:« انتشار برنامه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم انعكاسی از رویكرد شفاف آقای هاشمی به پذیرش مسئولیت های یكی از وزراتخانه های كلیدی است كه عملكرد آن مستقیما بر حوزه سلامت آحاد مردم ایران موثر است..» تاکید کرد:« تردیدی ندارم كه دکتر هاشمی با برنامه اصولی خود و سوابق علمی و اجرایی كه دارند از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت.»

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت :« انتشار برنامه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم انعكاسی از رویكرد شفاف آقای هاشمی به پذیرش مسئولیت های یكی از وزراتخانه های كلیدی است كه عملكرد آن مستقیما بر حوزه سلامت آحاد مردم ایران موثر است. ایشان اولین وزیر بهداشتی هستند كه با استناد به قرآن كریم و اصل 29 قانون اساسی سلامت را به معنی نداشتن بیماری ندانسته  و آن را برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و آن را ازحقوق مردم دانسته اند. ایشان حتی در مقدمه برنامه این حق را به استناد اعلامیه جهانی حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی استوار نموده و بر این اعتقاد است كه انسان به عنوان برترین آفریده پروردگار و جانشین او در زمین می بایست در شان جایگاه خود از حوزه خدمات حوزه سلامت بهره مند شود.»

وی ادامه داد:« هاشمی مدیریت دقیق و مسئولانه تندرستی جامعه را جوهره حکمرانی خوب شمرده و سلامت مردم را همواره اولویت ملی دانسته و مسئولیت دولت را در این حوزه دائمی دانسته است.»
قویدل افزود:« متاسفانه وزیر جدید وزارتخانه ای را تحویل می گیرد كه بسیار دور از این دیدگاه های اصولی است. از پایان دوره وزارت دكتر لنكرانی گام به گام  این وزارتخانه از مسیر اصولی خارج گردیده و درگیر بخشی نگری و بی برنامگی و تغییرات بی هدف مسئولیت ها قرار گرفته است. وزارتخانه ای كه می بایست تمام ظرفیت های خود برای بهبود شرایط بهداشتی و درمانی شهروندان قرار می داد و در سایه قانون اساسی امنیت حوزه بهداشت و درمان را برای مردم تضمین می نمود در مسیر هایی قرار گرفت كه عملا از الویت توجه دولت خارج گردید و حتی برای اولین بار در تاریخ نظام بودجه های ارزی آن به حوزه های دیگر اختصاص یافت.»

وی در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« با نگاهی گذرا به عملكرد دولت ها همواره بودجه های وزارت بهداشت مصون از هر تعرضی بوده است و همواره توجه به تامین سلامت مردم به عنوان یك وظیفه حاكمیتی در الویت توجه و همكاری كلیه وزرا بوده است. ارزشی كه طی 4 سال گذشته آنچنان رنگ باخت كه انبار گمركات كشور با دارو های مانده در مبادی ورودی كشور شرمنده بیماران نیازمند به دارو شدند. بی تدبیری در واردات هم خود داستان دیگری است كه كوچكترین آن سرنگ های چینی است كه موسسه استاندارد تهدید به جمع آوری آن نموده است. واقعا تاسف آور است موسسه استاندارد باید وزارتخانه ای را كه متولی سلامت است تحت فشار قرار دهد كه سرنگ های غیر استاندارد را جمع آوری كنند.؟!»

قویدل افزود:« به هر حال وزیر بهداشت جدید در شرایط دشواری این وزارتخانه را تحویل می گیرد. ارایه برنامه و انتشار عمومی آن انعكاسی از شجاعت و در عین حال تلاش ایشان است برای ایجاد امیدواری در افكاری عمومی و در عین حال  دادن شاخص های  مهم به صاحب نظران در آغاز كار، كه با این شاخص ها به راحتی عملكرد ایشان را داوری می گردد. »

قویدل درباره برنامه های دکتر هاشمی و دلیل منسجم بودن آن گفت:« ایشان در ابتدای برنامه خود تلاش نموده اند با اتكا به اطلاعات مستند، سیمایی از وضعیت سلامت كشور را با شاخص های خاص حوزه سلامت ارائه دهند مانند امید به زندگی، میزان مرگ و میر كودكان و مادران، بیماری دیابت و هچنین اطلاعات و آماری از حوزه سلامت مانند سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی، آسیب های اجتماعی ، اختلالات روانی ، مصرف سیگار، كم وزنی كودكان ، چاقی و چگونگی مصرف میوه و سبزیجات، خانوارهای دچار ناامنی غذایی، نرخ تورم ،مطالبات دانشگاه های علوم پزشكی از سازمان های بیمه گر و... به نظر من در درك شرایط موفق بوده اند. این نگاه یك نگاه كلان به مشكلات حوزه سلامت كشور است. »

وی ادامه داد:« بی تردید متدولوژی ایشان در تدوین برنامه علمی و اصولی است. ایشان در انعكاس سیمای سلامت ضمن انعكاس سیمای منابع انسانی حوزه سلامت و ارایه آمارهای لازم در این حوزه و ارایه آمار از شاغلین در این حوزه و در كنار آن ارایه آمارهای جمعیتی و نرخ رشد جمعیت و متوسط سن جمعیت كشور، نرخ باروری و .. مستند به گزارشات توسعه منابع انسانی 2013 سازمان ملل عزم جدید خود برای تدبیر امور با اتكاء به شیوه های اصولی نمایان نموده اند. »

قویدل خاطرنشان کرد: «وزیر پیشنهادی آقای روحانی چالش های حوزه سلامت را با عناوین  تعدد و ناهماهنگی مراکز سیاست گذاری و تصمیم سازی، ناکارآمدی ساختار کلان بخش سلامت نسبت به چالش های پیش رو، نبود نظام نامه مدون برای فرایند ها، روال ها و استانداردهای سیاست سازی و برنامه نویسی، جدی گرفته نشدن امر پایش و گزارش گیری دوره ای و قابل دفاع از پیشرفت برنامه ها توسط سیاست گذاران، ضعف دانش، فرهنگ و مهارت های لازم در تدوین و مدیریت پروژه در ستاد و واحد های تابعه، کمبود راهنماهای طبابت بالینی، ناتوانی در جذب و نگهداری نیروهای کارا، ضعف مفرط نظام اطلاعاتی، نبود مرکزی برای تفکر و تحلیل عملکرد برنامه ها، ضابطه مند نبودن انتصاب مدیران در برنامه خود ذكر نموده است. »

وی ادامه داد:« هاشمی در برنامه خود راهكارهای متناسب با این چاش ها را ارایه نموده است. وی در 29 بند برنامه اصلی پیشهادی خود خبر از اصلاحات عمیق و سلامت محور در وزارت بهداشت داده است. وی در بیست و نهمین پیشنهاد خود همسو یا تفكر رئیس جمهور،همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بخش خصوصی، انجمن های علمی، دولت های محلی( شهرداری ها) و سازمان های مردم نهاد را دربرنامه خود ارایه داده است كه این امید را در سازمان های غیر دولتی به وجود می آورد كه در سایه تعامل مثبت با وزارت بهداشت نقش خور را در حوزه بهداشت و درمان ایفا نمایند نقشی كه در 8 سال گذشته هر روز كمرنگ تر می شد.»

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران گفت:« در برنامه آقای هاشمی برنامه های فوری و در الویت نیز تقسیم بندی و بر آنها تصریح گردیده است دو الویت برنامه ای فوری ایشان در حوزه تولیت وزارت بهداشت تقویت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی (به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در زمینه سلامت در سطوح ملی و استانی) و طراحی و ایجاد مجموعه نظام ارائه خدمات سلامت شامل ارتقاء سلامت، پیشگیری، « سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت» موضوع بند ج ماده 32 قانون برنامه است كه بی تردید دنیایی كار و عزم قوی را می طلبد. »

عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای وزیر پیشنهادی بهداشت گفت : «من تردیدی ندارم كه ایشان با این برنامه و سوابق علمی و اجرایی كه دارند از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت اما این برنامه مدون و وسیع  بودجه ای در خور اجرای این برنامه را می خواهد. تعین این بودجه نیاز به كارشناسی دقیق دارد ولی در یك برآورد ساده حاصل از برنامه های وزاری قبلی افزایش بودجه وزارت بهداشت به 2 الی دونیم برابر بودجه كنونی ضامن اجرای این برنامه جامع است. باید امیدوار باشیم نمایندگان مجلس در این حوزه وزیر بهداشت آینده را همراهی كنند.»








،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha