سلامت نیوز : رئیس اداره کودکان وزارت بهداشت با اعلام توزیع ۳ میلیون قوطی شیر یارانه‌ای گفت: با تدوین آیین‌نامه ممنوعیت تبلیغات شیرخشک از دو سال پیش وزارت بهداشت با تبلیغ همه موارد این کالای اساسی بسیار برخورد کرده ولی با این حال سالانه ۲۰ میلیون قوطی شیرخشک وارد کشور می‌شود.

حامد برکاتی در گفت‌وگو با فارس، در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص مصرف شیر خشک بین کودکان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت برای کودکان واجد شرایط محروم از شیر مادر ، برنامه‌ریزی‌هایی را برای تأمین شیر خشک به عنوان کالای اساسی مورد نیاز کودکان کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ها و چک‌لیست‌هایی که داریم مادرانی که توان شیردهی ندارند به شبکه‌های بهداشتی مراجعه می کنند و پس از بررسی، معاینات و تایید شبکه شیر مصنوعی یا همان شیر خشک به صورت یارانه‌ای در اختیار این افراد برای تامین شیر مورد نیاز کودکانشان قرار می‌گیرد که در روستاها مستقیماً از طریق شبکه بهداشتی و در شهرها با کوپن مخصوص شیر خشک از طریق داروخانه‌ها قابل دریافت است.

وی در مورد نظارت وزارت بهداشت بر توزیع شیر خشک گفت: در سال‌های اخیر با محل‌هایی که خارج از داروخانه‌ها شیر خشک عرضه می‌کردند مانند برخی سوپرمارکت‌ها برخورد کرده‌ایم و پرونده آ‌نها را به دادگاه ارجاع داده‌ایم و اکنون کمتر شاهد اینگونه موارد به غیر از داروخانه‌ها هستیم.

تبلیغات و مباحث اقتصادی شیر خشک یکی دیگر از مواردی بود که این برکاتی به آن اشاره کرد و گفت: بالاخره یکسری شرکت در امر تولید، توزیع یا واردات شیر خشک فعالیت می‌کنند و در نهایت بازار این کالا بسیار رقابتی است. این شرکتها معمولاً برای فروش محصولاتشان علاوه بر کیفیت و سیستم مناسب توزیع تبلیغ محصولات بسیار مطرح است.

به گفته برکاتی؛ طی دو سال اخیر آیین‌نامه‌ای برای ممنوعیت تبلیغات شیرخشک در وزارت بهداشت تدوین شد که به امضاء وزیر بهداشت رسید و به دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرا ابلاغ شد.

وی در مورد جزئیات این آیین‌نامه گفت: شرکت‌های تجاری مرتبط با شیر خشک به هیچ عنوان حق تبلیغ این محصول را ندارند و در این آیین‌نامه عنوان شده که ارائه هر گونه شیر خشک به پزشکان و کارکنان درمانی برای تجویز مادران شیرده ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین فروش فوق‌العاده با تخفیف ویژه ارائه هر گونه هدایای ( اشانتیون) با لوگوی شرکت تولید‌کننده شیر مصنوعی ممنوع است و حتی این شرکت‌ها مجاز به تبلیغ محصولات خود در حاشیه همایش‌های علمی ـ پزشکی نیستند.

وی گفت: حساسیت وزارت بهداشت در این زمینه تا آنجاست که در برخی موارد شاهد استفاده از شیر خشک و شیشه در برخی سریال‌هایی که از رسانه‌ ملی پخش می‌شد بودیم. در همین راستا موضوع را پیگیری کردیم و طی جلساتی با شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما موضوع را تذکر داده‌ایم حتی برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان صدا و سیما در سال گذشته کارگاه آموزشی نقش اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر را برگزار کردیم.

رئیس اداره کودکان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: طبق آمار موجود اکنون 20 میلیون قوطی شیرخشک مصنوعی وارد کشور می‌شود و سالانه چیزی حدود 3 تا 5 میلیون قوطی برای کودکانی که با شرایط خاص از شیر مادر محروم هستند توسط وزارت بهداشت با یارانه دولتی اختصاص می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه شرکت‌های وارداتی شیرخشک چه راهکاری برای معرفی محصولات خود به وزارت بهداشت دارند گفت: اگر این شرکت‌ها بخواهند کیفیت محمصولاتشان را به جامعه  پزشکی معرفی کنند باید نمونه آن را به وزارت بهداشت ارسال کرده تا توسط کمیته کشوری تایید شود و پس از تایید به پزشکان معرفی می‌شود که البته این امر کار را کمی سخت کرده اما نظارت را بهتر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha