سلامت نیوز : رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل کیت‌های تشخیص سریع HIV به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد و موارد استفاده از این کیت‌ها را تشریح کرد.

دکترعباس صداقت در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: پس از فاز پایلوت بکارگیری کیت‌های تشخیص سریع HIV، دستورالعمل بکارگیری این کیت‌های تشخیص سریع به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه چند نکته در مورد کیت‌های تشخیص سریع HIV باید مد نظر قرار گیرد، تاکید کرد: تمام این کیت‌ها استاندارد نیستند. کیت‌هایی که از نظر پاسخدهی استاندارد هستند توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز مشاروه بیماری‌های رفتاری به صورت رایگان ارایه می‌شوند. اکنون نیز در تمام استان‌های کشور و در مناطقی که از نظر این بیماری مقداری پرخطرهستند، این امکان وجود دارد که مادران باردار از نظر ابتلا به این بیماری بوسیله این کیت‌های تشخیص سریع، مورد آزمایش قرار گیرند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: ارایه این کیت‌های تشخیص سریع در داروخانه‌ها و استفاده از آن به صورت خودآزمونی و همچنین استفاده از آن در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی اکیدا ممنوع است؛ چرا که حتما فردی آموزش‌دیده باید از این کیت‌ها استفاده کند.

وی در این باره ادامه داد: این کیت‌ها نتیجه مثبت یا منفی بودن را نشان نمی‌دهد، بلکه بر اساس واکنشی که این کیت‌ها نشان می‌دهند باید اقدامات بعدی نظیر آزمایشات تکمیلی و تاییدی برای فرد صورت گیرد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر مادران بارداری هستند که به هر دلیلی احتمال می‌دهند خود یا همسرشان در معرض رفتارهای پرخطر مرتبط با HIV قرار دارند (مصرف موادمخدر، مصرف تزریقی مواد مخدر، سابقه زندان و رفتارهای جنسی پرخطر) حتما به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام خدمات آزمایش و مشاوره HIV در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کاملا داوطلبانه، محرمانه و رایگان است. شماره تلفن این مراکز نیز از طریق تلفن 118 در هر منطقه قابل دستیابی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha