سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه شیر مادر غذای کاملی برای کودک است، گفت: هر قدر هم که شیر خشک خوب باشد، هرگز نمی تواند جانشینی برای شیر مادر باشد؛ چرا که شیر مادر دقیقاً با نیازهای کودک هماهنگ است.

دکتر کریمی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه شیر مادر حاوی آنتی بادی‌هایی است که در مقابل بیماری‌ها از بدن کودک محافظت می کند، افزود: شیر مادر بطور همزمان هم از بدن کودک محافظت کرده و هم به رشد او کمک می کند، مخصوصاً در طی چند ماه اول زندگی و دوران خردسالی که بدن کودک بسیار ناتوان و ضعیف است، شیر مادر بهترین وسیله دفاعی او در مقابل بیماری‌ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های گوارشی می شوند، تصریح کرد: اگر تغذیه کودک فقط با شیر مادر باشد، بدن او در مقابل بیماری‌های گوارشی که هر ساله بسیاری از کودکان را مبتلا می‌کند و همچنین بیماری‌های تنفسی مقاوم می شود.

این متخصص زنان ادامه داد: کودکان تغذیه شده با شیر خشک یا ترکیب شیرمادر و شیرخشک، دو برابر بیشتر دچار عفونت‌های ریوی و یا تنفسی می شوند.

کریمی با اشاره به اینکه عفونت‌های ادراری نیز کمتر در میان کودکان تغذیه شده با شیر مادر به چشم می خورد، افزود: خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری در کودکان تغذیه شده با شیر خشک پنج برابر کودکان تغذیه شده با شیرمادر است، همچنین عفونت گوش میانی در این کودکان شایع تر است.

وی با اشاره به اینکه سندرم مرگ ناگهانی در میان نوزادان تغذیه شده با شیر مادر کمتر است، ادامه داد: کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند، نسبت به کودکان تغذیه شده با شیر خشک قوی تر بوده و تا سن هفت سالگی، کمتر دچار بیماری‌های تنفسی می شوند.

این متخصص ادامه داد: بدن این کودکان در مقابل بیماری‌های گوارشی هم مصونیت بیشتری پیدا می کند و شیر مادر از پیشرفت آسم و اگزما هم در آنان می کاهد.

کریمی دیابت و کم خونی را در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دانست و افزود: کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند، احتمالاً کمتر دچار چاقی مفرط می شود.

وی با تأکید بر اینکه کودکان تغذیه شده با شیر مادر سریع تر به نقطه عطف رشد خود می رسند، تصریح کرد: این کودکان زودتر یاد می گیرند بخزند، حرف بزنند و از بهره هوشی بالاتری هم برخوردارند، همچنین کودکانی که بین هفت تا نه ماه شیر مادر خورده‌اند، به طور متوسط نسبت به آنانی که کمتر از هفت ماه شیر خورده‌اند هوش بالاتری دارند.

این متخصص با بیان اینکه کودکان تغذیه شده با شیر مادر زودتر به حرف می آیند، گفت: شیر خوردن از سینه مادر، در مقایسه با سرشیشه، ماهیچه های بیشتری را در آرواره‌ها و صورت تقویت می کند؛ لذا کودکان تغذیه شده با شیر مادر در مقایسه با شیر خشکی‌ها زودتر تمایل به خزیدن، غان غون کردن و در نهایت به کار انداختن مهارت‌های حرکتی ظریف پیدا می کنند.

کریمی در پایان با اشاره به اینکه وجود زنجیره‌های طولانی اسیدهای چرب اشباع شده در شیر مادر برای رشد مغز ضروری است، خاطرنشان کرد: کودکان نارس به دنیا آمده‌ای که از شیر مادر در هفته‌های اول تغذیه می کنند، نسبت بهره هوشی شان 8.3 برابر بیشتر از کودکانی است که از شیر مادر تغذیه نکرده‌اند، همچنین کودکان کاملی که مدت چهارماه یا کمتر شیر مادر خورده‌اند، ضریب هوشیشان 3.7 برابر بیشتر از کودکانی است که شیر خشک خورده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha