یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

احساس شاد بودن و شادی داشتن موجب می شود كه توانایی ها و ظرفیت های بالقوه فردی افزایش یابد .

خوشحالی شانس می آورد
سلامت نیوز : احساس شاد بودن و شادی داشتن موجب می شود كه توانایی ها و ظرفیت های بالقوه فردی نمود یافته و شانس دستیابی به موفقیت ها را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ شادی ، یك حس مسری است؛ تحقیقات جدید روانشناسی ثابت كرده است كه زمانی كه فردی در یك جامعه خوشحال است احتمال آنكه خواهر، برادر، دوست، همسر و حتی همسایه او خوشحال شوند ، هشت تا ۳۴ درصد افزایش می یابد.

طبق این تحقیقات، احساس شادی تا فاصله یك كیلومتری به دیگران سرایت می كند و احساس شاد بودن حتی تا یك سال می تواند بر یك فرد تاثیرگذار باشد.شادی و نشاط یكی از نیازهای اساسی هر انسانی است؛ شادی به زندگی معنا می بخشد و موجب نشاط روحی و سلامتی و افزایش توانایی ها می شود.

انسان شاد می تواند قله های رفیع موفقیت را به سرعت طی كرده و در جامعه، نقش سازنده ای داشته باشد.جامعه‌شناسان نیز معتقدند شاد بودن جامعه از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌كند، ناهنجاری‌ها را به حداقل می‌رساند و با پررنگ كردن هنجارها موجب رشد و پیشرفت جامعه می‌شود.

خوشحالی، خرسندی یا شادی یك حالت روانی است كه در آن فرد احساس عشق ، لذت، خوشبختی یا شادی می‌كند.شادی را نداشتن غم، احساس سرور، خلق خوش، داشتن آرامش ، دركنار عزیزان بودن و داشتن نگرش مثبت نیز تعریف كرده اند.

**تاثیر شادی بر سلامت اجتماعی، جسمی و روانی
روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران درباره شادی می گوید: حالت های هیجانی انسان به دو گروه خوشایند و ناخوشایند ، تقسیم بندی می شوند كه هرچه هیجانات خوشایند در جامعه ای بیشتر باشد، میزان سطح سلامت اجتماعی، جسمی و روانی افراد آن جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

دكتر علی اصغر اصغر نژاد در گفت و گو با ایرنا، هیجان مثبت را شامل شادی، عشق و محبت عنوان می كند و می افزاید: تحقیقات نشان داده است كه بین خلق خوش و ایده های خلاق، همبستگی مثبتی وجود دارد.

وی ادامه می دهد: زندگی مملو از موقعیت هایی است كه باید برای مشكلات نیز راه حلی پیدا كرد كه با داشتن خلق خوش، می توانیم از عهده این امور برآییم.این روانشناس می گوید: شادی و نشاط ، تاثیر مشخصی در ایجاد توانایی حل مسایل و مشكلات دارد.

اصغرنژاد در ادامه به تاثیر شادی بر سلامت جسمی اشاره می كند و می افزاید: شادی، سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید ( یاخته های خونی مبارزه كننده با عوامل بیماری زا) را تقویت می كند.

وی ادامه می دهد: اگر شرایط روحی و روانی فردی بد باشد، مقاومت بدن در برابر بیماری ها كم شده و زمینه برای ابتلا به انواع بیماری ها فراهم می شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران خاطرنشان می كند: شادی و نشاط و خلق خوب در روابط فردی و بین فردی نیز تاثیر مثبت دارد؛ فردی كه خلق خوب دارد، واكنش خوبی هم دریافت می كند.

اصغرنژاد تاكید می كند: هنگامی كه فردی ، فكر بد و منفی دارد، دیگران هم از آثار ناشی از آن اذیت می شوند.

**چگونه شاد باشیم؟
بسیاری از افراد فكر می كنند كه برای داشتن حس شادی حتما باید شرایط ویژه ای مانند رفاه كامل اقتصادی و اجتماعی ایجاد شود در حالی كه می توان با پیروی از الگوهای ساده ، احساس شادی و نشاط داشت تا در زندگی خود نیز موفق تر باشیم.

پذیرش واقعیت، توجه به رفتار خود و درك شرایط دیگران از جمله عواملی است كه موجب می شود بتوانیم حس شادی را در خود ایجاد كنیم.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران می گوید: هر فردی می تواند به خود كمك كند تا احساس شادی داشته باشد فقط كافی است یك كاغذ و قلم در دست گرفت و عوامل ایجاد كننده حس شادی را فهرست كرد.اصغر نژاد می افزاید: ورزش، خیرخواهی، رفتن به طبیعت، مصاحبت با افراد حكیم و خوش خلق و خواندن مطالب فكاهی از جمله مواردی است كه می تواند احساس شادی ایجاد كند.

**توصیه هایی برای ایجاد حس شادی
متخصصان علم روانشناسی همواره توصیه هایی را برای ایجاد حس شادی و نشاط ارایه كرده اند یكی از آنها این است كه با یك دوست معتمد تماس گرفته و درباره مشكلات خود با او صحبت كنید تا ذهن شما از مشكلات خالی شود.

تماشای یك فیلم كمدی، خوردن یك غذای خوشمزه، دیدار یك دوست یا خویشاوند، سفر كوتاه درون شهری، رفتن به خرید، كشیدن نقاشی، یادآوری خاطرات خوب، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی، چرت زدن، نوشتن خاطرات روزانه، پیاده روی طولانی، خواندن كتاب، نگاه كردن عكس های دوران كودكی و حتی گریه كردن می تواند احساس شادی و نشاط ایجاد كند.

به هرحال هر چه شادی و نشاط، خلق خوش و سطح سلامت روانی مردم افزایش یابد، جامعه هم سالم تر خواهد بود؛ بنابراین نباید از نقش شادی بر سلامت عمومی افراد غافل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha