مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از اختصاص یک میلیارد تومان از سوی وزارت رفاه برای اولین بار ، برای اجرای طرح آزمایش مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، دکتر زهرا نوپرست صبح امروز در مراسم افتتاح طرح پیشگیری از تنبلی چشم ، افزود: براساس پیش بینی های انجام شده، برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها امسال به 80 درصد افزایش می یابد، برای اجرای 100 درصدی طرح‌های پیشگیرانه نیاز به الزامات قانونی داریم که خلا این قانون در کشور احساس می ‌شود.

وی از اختصاص یک میلیارد تومان از سوی وزارت رفاه برای اولین بار و برای اجرای طرح آزمایش مشاوره ژنتیک خبر داد و گفت: امسال با سرانه 100 هزار تومان، 10 هزار نفر تحت پوش این طرح قرار می ‌گیرند.

نوپرست افزود: سالانه به طور میانگین 800 هزار ازدواج در کشور صورت می ‌گیرد، اعتبارات طرح  آزمایش مشاوره ژنتیک توسط کمیته ‌های استانی به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد پرداخت می ‌شود.

وی گفت: همچنین افراد واجد شرایط با استفاده از یارانه از طریق مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی به آزمایشگاه‌های مربوطه معرفی می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی افزود: افراد دارای فرزند معلول به واسطه بیماری اکتسابی، حاملگی‌های بالای 35 سالگی و همچنین مددجویان توانبخشی سازمان بهزیستی از جمله افراد در اولویت دریافت یارانه آزمایش ژنتیک هستند.

به گفته نوپرست ، 60 درصد از 41 هزار مراجعه کننده به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی، ازدواج فامیلی داشتند که عقب ماندگی از شایع‌ترین بیماری ژنتیک بود که در میان فرزندان این افراد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معلولیت‌های ذهنی که دو درصد از 10 درصد معلولیت‌های رایج در جهان را تشکیل می‌دهد ، گفت: این معلولیت جزو معلولیت‌های شایع در ایران است.

دکتر مهدی عبدوس معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر 45 میلیون نابینا در دنیا وجود دارد که این رقم تا سال 2020 به 75 میلیون نفر می‌رسد. همچنین 5/2 تا سه درصد از مردم جهان دچار تنبلی چشم هستند که با اجرای طرح‌های پیشگیری، می‌توان از دو سوم آمبلیویی‌ها جلوگیری کرد.

وی از شناسایی 300 هزار کودک مبتلا به اختلالات بینایی خبر داد و افزود: 89 هزار نفر از این جمعیت مبتلا به تنبلی چشم هستند.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزهای انجام شده ، افزایش پوشش 10 درصدی افراد در طرح پیشگیری از تنبلی چشم ، یکی از اهداف بهزیستی در سال جاری است و در این صورت می توان به یک میلیون و 600 هزار نفر از کودکان خدمات ارائه کرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشورگفت: در سال گذشته 203 هزار کودک مورد ارزیابی قرار گرفتند که 48 هزار نفر از این جمعیت دچار اختلالات بینایی و 14 هزار و 500 نفر نیز دچار آمبلیویی بودند ، در سال جاری نیز 80 درصد از کودکان سه تا شش سال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: قول می‌دهیم پوشش غربالگری شنوایی سنجی را در سال آینده به 20 درصد برسانیم و 200 هزار کودک را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

عبدوس گفت: با اختصاص اعتبار از محل بند ب تبصره 15 قانون بودجه ، طرح آمبلیویی در دو استان اصفهان و هرمزگان به صورت پایلوت اجرا می‌شود که امیدواریم این طرح در سال آینده به سراسر کشورگسترش یابد.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، متاسفانه در سال جاری هیچ گونه اعتباری برای پیشگیری از اعتیاد به این سازمان اختصاص نیافته و اعتبارات تخصیصی تنها برای کاهش آسیب و درمان اعتیاد لحاظ شده است.

وی از ارائه لایحه اجباری شدن انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج به وزارت رفاه خبر داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha