سلامت نیوز : در حالی برخی از رسانه‌ها بار دیگر خبر قطع 100 اصله درخت با قدمت 40 تا 50 ساله را توسط مدیریت شهری تهران را به عنوان داغ‌ترین خبرهای حوزه شهری در رسانه‌های خود منتشر كردند كه یك روز بعد این خبر از سوی شهرداری تهران تكذیب شد. اجرای سناریوی شانتاژ خبری بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری كشور توسط برخی رسانه‌ها یكی از آسیب‌هایی است كه برای تخریب عملكرد شهرداری تهران دچارآن شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آنچه در این میان حائز اهمیت است، امتداد جریان پرونده‌سازی بدون اسناد و مدارك به عنوان یكی از یادگار‌های دولت نهم و دهم در رسانه‌های اصلاح‌طلب است. اما سوال اینجاست كه چرا رسانه‌ها برای سیاسی كردن جریان شورای چهارم شهر تهران و به‌دنبال آن انتخاب شهردار آینده پایتخت از این سناریوی نخ نما و تقبیح شده استفاده می‌كنند؟ چرا رسانه‌هایی كه در جریان دو دولت گذشته خود منتقد این رویه دولت و رسانه‌های همسو با دولت بوده‌اند این بار خود در استفاده از این بدعت نامیمون پیشقدم شده‌اند؟ آیا واقعا نمی‌شود به جای تخریب و زیر سوال بردن 8سال تلاش صادقانه شهری، این رسانه‌ها به سمت نقد سازنده حركت كنند؟

فراموشی در روزگار سیاست‌زده كشور، چاشنی جریان‌سازی رسانه‌ها شده است، عاملی كه در آن دیگر نمی‌توان انتظار داشت تا رسالت رسانه‌ای خبرنگاران- كه به مانند سوگندی مقدس برای آنها به حساب می‌آید- حفظ شود. انتشار خبرهایی كذب در حوزه محیط‌زیست آن هم در شرایطی كه به اذعان تمامی كارشناسان فعال در این حوزه محیط‌زیست كشور به موضوعی لوكس از دید مسئولان دولتی تبدیل شده شاید دستاویزی تاثیرگذار برای مخدوش كردن چهره شهرداری تهران به حساب آید اما واقعیت پشت پرده این سناریو همان سكانس پاك كردن صورت مسئله است.

اما سوال این است كه چرا این رسانه‌ها هیچ‌گاه نپرسیدند چگونه ممكن است شهرداری تهران كه متولی توسعه فضای سبز در كلانشهر تهران است، بدون دلیل اقدام به قطع شبانه 100 اصله درخت آن هم در یك خیابان 200 متری كند؟ آیا از منظر مدیریت رسانه و خبرنگاری صحت این خبر از نظر دادن مجوز انتشار به آن، مشكل ندارد؟ وجود 100‌اصله درخت با ارزش در یك خیابانی كه به‌گفته ساكنان آن 200‌متر بیشتر طول ندارد، اگر وجود می‌داشت، باغ راهی در كنار كوهپایه البرز به شمار می‌رفت. این درحالی است كه ساكنان این محله نسبت به ریزش سنگ‌ها و نخاله‌ها معترض بودند. از نگاه كارشناسی هرچند انتشار این اخبار كوتاه اما كذب، ساده به نظر می‌رسد اما نتایجی كه از انعكاس این خبر كذب عاید پشت پرده این جریان می‌شود، همان به حاشیه راندن جریان شورای چهارم شهر تهران و انتخاب شهردار آینده در فضایی سیاست‌زده خواهد بود.

ماجرا چه بود؟

ماجرای انتشار خبر قطع 100 اصله درخت با قدمت 40 تا 50 ساله در محدوده میدان دركه واقع در منطقه 2 تهران از زمانی شروع شد كه یكی از شهروندان به خاطر از دست دادن جای پارك خودرو خود، آن هم به خاطر كشیده شدن دیوار سنگی در یكی از خیابان‌های این منطقه كه مشرف به كوهپایه البرز است، اقدام به انتشار این خبر در برخی از رسانه‌ها كرد.علیرضا جعفری شهردار ناحیه یك منطقه 2 تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «طبق درخواست ساكنان كوچه الله‌وردی در محدوده میدان دركه با تماس‌های خود به سامانه 137 و 1888 شهرداری تهران،از شهرداری منطقه درخواست كشیدن دیوار سنگی در مقابل تپه‌های مشرف به این كوچه را داشتند. در واقع با توجه به ریزش خاك‌و نخاله و سنگ‌های بزرگ از این تپه‌های خاكی كه به شهروندان و خودروهای آنها آسیب می‌رساند، ساكنان این كوچه از شهرداری منطقه تقاضای دیواركشی در حریم این محدوده را داشتند و شهرداری نیز با انتخاب پیمانكار در قالب طرح ساماندهی محله دركه اقدام به اجرای این طرح كرد».

او در ادامه می‌افزاید: «درختانی كه در حریم كوهپایه‌ای این محله توسط پیمانكار پروژه قطع شده اغلب درختچه‌های خودرویی بود كه همیشه در فصل بهار می‌روید و در صورت مساعد بودن شرایط تبدیل به درخت می‌شود و آنطور كه در خبرها عنوان شده درختانی با قدمت 50 ساله نبوده است.» اما نكته‌ای كه شهردار ناحیه یك منطقه 2 به آن اشاره می‌كند، قطع دو اصله درخت در مسیر دیواركشی به دلیل سستی خاك بوده است كه در این رابطه شهرداری منطقه پیگیر این موضوع است. شهردار ناحیه یك با اشاره به برخورد با پیمانكار خاطی و توقف عملیات عمرانی تاكید می‌كند: «قطع این دو درخت در جریان عملیات دیواركشی و مقاوم‌سازی محوطه میدان دركه صورت گرفته است.»

علیرضا جعفری با تكذیب خبر قطع 100 اصله درخت در میدان دركه، به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «درجریان ساخت این دیوار به دلیل برخورد لودر پیمانكار با یكی از خودروهای پارك شده در این محدوده، یكی از شهروندان كه به هیج عنوان ساكن این خیابان نبوده به دلیل از دست دادن جای پارك خودرو خود در جریان اجرای این طرح، با تهدید كردن پیمانكار عنوان كرده بود كه به تمامی رسانه‌ها تماس گرفته و خبر قطع درختان را در این محدوده منتشر خواهد كرد.» شهردار ناحیه یك منطقه 2 تهران با تاكید بر اینكه اجرای طرح دیواركشی در حریم كوهپایه‌ای كوچه الله‌وردی میدان دركه تنها به درخواست ساكنان این محله بوده است، به روزنامه تهران امروز یادآور می‌شود: «به دلیل رانش سنگ‌ها و نخاله‌های تپه‌های كوهپایه‌ای مشرف به این محله، بارها ساكنان این محله از شهرداری منطقه درخواست ساماندهی حریم این محله و دیواركشی كرده بودند كه شهرداری منطقه نیز اقدام به اجرای این درخواست شهروندان كرده است.»

جعفری با بیان اینكه حتی ساكنان كوچه الله‌وردی از انتشار خبر 100 اصله درخت با قدمت 40 تا 50 ساله در محله خود در رسانه‌ها شگفت‌زده شده‌اند، بیان می‌كند: «در گزارش‌های میدانی‌ای كه رسانه ملی و همچنین برخی از خبرنگاران از این محله داشته‌اند، ساكنان كوچه الله‌وردی به این مسئله تاكید كرده‌اند كه دیواركشی در این محدوده به درخواست آنها انجام شده و هیچ درخت با ارزشی در این محدوده قطع نشده است، چرا كه طرح ادعای قطع این تعداد درخت در یك كوچه و در زمانی كوتاه اساسا امكان‌پذیر نبوده و اخبار منتشر شده در این باره صحیح نیست.»

تشویش اذهان عمومی با انتشار خبرهای دروغ

معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز با تكذیب خبر قطع 100 اصله درخت با قدمت 40 ساله در میدان دركه منطقه‌2 انتشار اینگونه خبرها را باعث تشویش اذهان عمومی می‌داند و به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «در مواقعی كه گزارش‌هایی مبنی بر قطع درختان با قدمت بالا در املاك شهروندان به شهرداری تهران می‌رسد، برای پیگیری این مسئله كارشناسان با مراجعه به عكس‌های هوایی صحت قطع درختان را تایید یا رد می‌كنند. در این زمینه نیز رسانه‌هایی كه مدعی قطع 100 اصله درخت در یك كوچه 200 متری هستند می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه عكس‌های هوایی این محدوده را مشاهده كنند.

به نظر می‌رسد كه در فضای سیاسی بعد از انتخابات رسانه‌ها نیز به رسالت خبری خود توجهی ندارند.» معاون شهردار تهران با اشاره به اینكه بعد از انتخابات فراموشی گریبان رسانه‌های همسو با جریان غالب را گرفته است، به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «چگونه ممكن است كه رسانه‌ها فراموش كرده باشند كه در سال‌های اخیر مدیریت فعلی شهر تهران در توسعه فضای سبز پایتخت چه كارهایی را انجام داده است؟ چگونه كاشت 7 میلیون اصله درخت در مناطق و حریم شهر تهران توسط این رسانه‌ها فراموش می‌شود؟ چگونه ممكن است كه افزایش بوستان‌های شهری و بهره‌برداری از بوستان‌های جنگلی بزرگی مانند تلو، بوستان‌های آب و آتش، بنادر، نوروز، طالقانی و... كه در این دوره انجام شد، از یاد خبرنگاران حوزه شهری رفته باشد؟ چگونه ممكن است كه پیگیری شهرداری تهران به دلیل قطع درختان كهنسال باغ قلهك به این زودی فراموش شود. سوالات زیادی شاید در ذهن مخاطبان منصف این رسانه‌ها با خواندن این خبرها وجود داشته باشد. سوال‌هایی كه جواب‌های آن از قبل مشخص است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha