دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹

هنوز معلوم نیست چرا در سه ماهه اول امسال 161 هزار و 555 نفر در کشور دست به یقه شده‌اند، البته آمار باید بالاتر‌ از این عدد باشد، این رقم آمار آنهایی را نشان می‌دهد که ماجرای یقه‌گیریشان به پزشکی قانونی کشیده شده است، در این میان پایین آمدن آستانه تحمل، افزایش خودخواهی و فراهم نبودن امکان تفریح از دلایلی است که برای نزاع در کشور بیان می‌شود.

کاهش آمار دست به یقه شدن در بهار 92
سلامت نیوز : هنوز معلوم نیست چرا در سه ماهه اول امسال 161 هزار و 555 نفر در کشور دست به یقه شده‌اند، البته آمار باید بالاتر‌ از این عدد باشد، این رقم آمار آنهایی را نشان می‌دهد که ماجرای یقه‌گیریشان به پزشکی قانونی کشیده شده است، در این میان پایین آمدن آستانه تحمل، افزایش خودخواهی و فراهم نبودن امکان تفریح از دلایلی است که برای نزاع در کشور بیان می‌شود.

البته این بار آمار نزاع امیدوار کننده است؛ زیرا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از کاهشی سه درصدی خبر می‌دهد.بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سه ماهه نخست امسال استان‌های تهران با 27 هزار و 94 مورد، خراسان‌رضوی با 14 هزار و 897 مورد و اصفهان با 11 هزار و 828 مورد دارای بیشترین و استان‌های خراسان‌جنوبی با 876 مورد، ایلام با 1041 مورد و سمنان با 1267 مورد دارای کمترین آمار مراجعان نزاع بوده‌اند.

رییس کل دادگستری استان اصفهان درباره علت اینکه نزاع در این استان به نسبت بالاست به «حمایت» می‌گوید: با اینکه آمار نزاع در استان اصفهان نسبت به سال گذشته، افزایش نداشته است، هنوز این آمار بالاست و نیاز به ریشه‌یابی دارد. «دکتر غلامرضا انصاری» مشکلات اقتصادی و معیشتی را عامل اول می‌داند و معتقد است این مشکلات باعث می‌شود آستانه تحمل مردم پایین بیاید و یک بوق اضافه پشت چراغ قرمز منجر به دعوا شود.

وی کمبود نشاط و شادی در جامعه را نیز دیگر دلایل رواج این پدیده می‌داند و می‌افزاید: باید اول فشارهای را کم کرد و سپس به مردم آموزش کنترل خشم داد.یک آسیب‌شناس وقوع نزاع‌ در جامعه را یکی از موارد تأثیرگذار در نحوه برنامه‌ریزی شهری می‌داند و به «حمایت» می‌گوید: درست است که پزشکی قانونی آماری درباره تعداد مراجعان نزاع به این سازمان ارایه کرده است؛ اما نمی‌توان بر اساس این آمارها به دقت گفت که در کدام استان‌های کشور بیشترین نزاع را داریم، بلکه این کار به تحقیقات میدانی و گسترده‌ای نیاز دارد.

«محمد امین جلیلوند» ادامه می‌دهد: ریشه به وجود آمدن نزاع‌ها در ناکامی افراد است؛ زمانی که افراد جامعه در مسایل زندگی مانند عوامل اقتصادی یا فرهنگی و اجتماعی که همان رفتار با دیگران است، ناکام می‌مانند، با دیگر افراد جامعه درگیر می‌شوند. این آسیب‌شناس معتقد است: بالا بردن سطح بهداشت روان مردم یکی از راه‌های کاهش این مشکل‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha