سلامت نیوز : جمعی از شهروندان زنجانی در اعتراض به آلودگی‌های زیست‌محیطی شرکت سرب و روی با تجمع در مقابل استانداری و دفتر امام‌جمعه این شهر خواستار تعطیلی یا تعیین‌تکلیف فعالیت این واحد تولیدی شدند. آن‌ها با سر‌دادن شعارهایی خواستار پایان کار این شرکت بزرگ شدند. زنجانی‌ها برای این تجمع از روزها قبل با ارسال پیامک عموم مردم را برای حضور در این تجمع دعوت کرده بودند. تجمع مردم مقابل استانداری موجب مسدود‌شدن بعضی خیابان‌ها و کندی عبورومرور در خیابان‌های اطراف آن شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع با ابراز تاسف از بی‌کفایتی مسئولان استانی درباره به‌نتیجه‌نرسیدن تعیین‌تکلیف این شرکت بزرگ برای انتقال گفت: بحث بر سر انتقال این شرکت روی کاغذ مانده است و هنوز مسئولان شرکت قدمی برنداشته‌اند و تعلل می‌کنند. حسینی با بیان این‌که افزایش سرطان در چند سال اخیر حکایت از آلودگی‌های این کارخانه بزرگ مستقر در ضلع شرقی شهر دارد، اظهار کرد: متاسفانه تولد کودکان ناقص، بروز بیماری ام-‌اس و از همه این‌ها دردناک‌تر، سرطان، دغدغه بیشتر خانواده‌های زنجانی است. دیگر شرکت‌کننده در این تجمع با بیان این‌که تهدید سلامت از سوی این شرکت معضل جدی برای نسل‌های آینده است، از بی‌تفاوتی مسئولان حوزه سلامت انتقاد کرد و یادآور شد: در دولت گذشته به این مهم توجهی نشد و امروز با گسترش زندگی شهری به‌سمت شرق شاهد آلودگی‌ها هستیم. به‌گفته احمدی، مردم در اجتماعشان خواستار تعیین‌تکلیف کارخانه هستند و اگر قرار بر انتقال این کارخانه نیست، مسئولان نسبت به انتقال شهر چاره‌ای بیندیشند!

این شهروند با طرح این سوال که گناه نسل‌های آینده در این مورد چیست و باید مردم شهر زودتر از این‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دادند، اظهار کرد: مردم بیش از هر زمانی نگران آیندگان هستند و نمی‌خواهند سرطان و عواقب ناشی از آن گریبانگیر آن‌ها شود. در این اعتراض که موجب ترافیک و بسته‌شدن خیابان سعدی منتهی به میدان انقلاب شد، تجمع‌کنندگان بعد از این‌که جواب قانع‌کننده از مسئولان نشنیدند در حرکتی نمادین به‌سمت میدان انقلاب حرکت و با سردادن شعارهای «سرب و روی، تعطیل باید گردد» و «مسئول بی‌لیاقت، خجالت خجالت»، «ما سرطان نمی‌خوایم»، «ما دیگه سرب نمی‌خوایم، هوای تازه می‌خوایم» خواستار پایان کار این کارخانه در مکان کنونی شدند. مردم برای شرکت در این مراسم از روزها قبل در تدارک برگزاری برنامه بودند و سعی کردند به‌شکل مسالمت‌آمیز این تجمع را برگزار و خواسته‌های خود را به گوش مسئولان برسانند؛ مسئولانی که در دولت دهم بارها درباره این شرکت سخن گفتند و حتی در بحث انتقال، هیچ‌یک از این صحبت‌ها راه به جایی نبرد، اما با روی‌کار‌آمدن دولت جدید برگزاری چنین برنامه‌ای جای سوال دارد و این‌که چرا در گذشته مردم نسبت به موضوع تهدید سلامت اقدامی انجام ندادند.

نگاهی به گذشته
در اواخر بهمن سال قبل مدیرعامل جدید این شرکت در جمع خبرنگاران استان به‌صراحت از ناممکن‌بودن بحث انتقال این شرکت صحبت کرد. معمارنژاد افزود: انتقال این شرکت در شرایط کنونی به‌دلیل نبود توجیه اقتصادی ناممکن است و نوسانان نرخ ارز مانع این کار شده است. البته چند روز قبل از ماه رمضان امسال نیز بازاریان زنجان در اعتراض به آلودگی‌های این شرکت با حضور در دفتر امام‌جمعه خواستار تعیین‌تکلیف مسئولان استانی درباره این مجموعه شدند.

حرف‌های تکراری
شب قبل از این اجتماع برنامه نشست خبری چند روز قبل استاندار با رسانه‌های استان از شبکه اشراق زنجان پخش شد. محمد رئوفی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که فکر تمام مردم این استان را مشغول کرده، آلودگی صنایع وابسته به سرب و روی است. وی افزود: مردم بر انتقال هرچه سریع‌تر کارخانه سرب و روی ایران از پنج کیلومتری زنجان تاکید دارند که جابه‌جایی آن به تامین سرمایه 800‌میلیارد تومانی منوط است.

استاندار زنجان، با بیان این‌که هم‌اکنون تمام فعالیت این واحد صنعتی زیر نظر محیط‌زیست و با رصد لحظه‌به‌لحظه آن انجام می‌شود، مشاهده هرگونه تولید آلایندگی بیش از حد استاندارد را موجب ورود سریع کارشناسان محیط‌زیست و تعیین ضرب‌العجل برای رفع آن خواند. رئوفی‌نژاد تاکید کرد: وجود معادن در هر منطقه‌ای زمینه‌ساز توسعه، اشتغالزایی و رونق اقتصادی است و باید در بهره‌برداری از آن‌ها نهایت دقت را در به‌کارگیری شاخص‌های مقابله با آلودگی در نظر گرفت. هرچند استاندار با این صحبت‌ها در نظر داشت، مانع از اجتماع مردمی در روز یکشنبه شود، اما نتوانست اجتماع پرشور روز بعد آن‌ها را خاموش کند، تا این‌که استاندار در اجتماع مردمی در مقابل استانداری گفت: ما از سه‌سال پیش تصمیم به جابه‌جایی سرب و روی گرفتیم و دنبال آن رفتیم، حتی 100‌هکتار زمین در 70‌کیلومتری میانه تخصیص دادیم.

در این لحظه صدای اعتراض مردمی قوت گرفت و تجمع‌کنندگان با دادن شعار که «ما وعده‌وعید نمی‌خوایم» نگذاشتند استاندار به حرف‌های خود ادامه دهد. استاندار بعد از شنیدن این شعارها و پافشاری مردم در خواسته‌هایشان، تصریح کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، یقینا کارخانه تعطیل خواهد شد. در همین زمینه چند روز قبل نیز معاون سیاسی‌-‌امنیتی استاندار زنجان در اظهاراتی برخورد با رسانه‌هایی را ، خبر دادکه قصد بدجلوه‌دادن و سوء‎استفاده از شرایط آلودگی به‌ویژه شرکت سرب و روی را دارند. این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که در روزهای پایانی بهمن سال قبل وجود سرب در ناخن‌ها و دهان شهروندان زنجانی را یکی از استادان دانشگاه زنجان مطرح کرد. با این شرایط وجود سرب در هوای زنجان بدیهی به‌نظر می‌رسد و هشدار برای مسئولان حوزه سلامت که باید زودتر از این‌ها زنگ تهدید سلامت را به‌صدا درمی‌آوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha