سلامت نیوز : یك سال از زمین‌لرزه آذربایجان شرقی گذشت و هنوز هم ناله‌های مردم زلزله‌زده آن سامان، به گوش می‌رسد. پارسال كه زمین، دهن‌دره كرد و 18 هزار خانه روستایی و بیش از چهار هزار و 500 واحد مسكونی شهری را فروریخت، تاكنون شبی نبوده كه هراس زلزله مجدد، گریبان مردم را رها كند. با این حال، گزارش‌هایی كه از رسانه‌های مختلف درباره بازسازی روستاها و شهرهای زلزله‌زده ارسباران منتشر می‌شود، نشان می‌دهد با وجود كمبودها و سرمای هوا در پاییز و زمستان گذشته، ارسباران اكنون قابل سكونت شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ مردم روستاهایی مانند «میرزاعلی كندی»، «هیبت بگلو»، «زغن‌آباد»، «زنق‌آباد»، «چای كندی» و «سرخه‌گاو» با خبرنگار ما به گفت‌وگو نشسته‌اند و بیشتر آنها گفته‌اند روند بازسازی خانه‌های ویران شده، توانسته رضایت‌شان را جلب كند، ولی دو عامل، هنوز مردم زلزله‌زده را آزار می‌دهد. عامل اول، بی‌كیفیت بودن نازك‌كاری ساختمان‌هایی است كه برای آنها بازسازی شده و مشكل دوم در بازپرداخت وام 21 میلیونی داده شده به روستاییان است، وامی كه برای ضمانت پرداختش، از اهالی سفته گرفته‌اند و اكنون آنها نگران كمی درآمد خود ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام هستند. جالب اینجاست اهالی هر روستا به صورت زنجیره‌یی، ضامن یكدیگر شده‌اند و پشت سفته‌ها را امضا كرده‌اند. این نگرانی در حالی بیان می‌شود كه به نظر می‌رسد چندان جای دغدغه‌یی برای روستاییان نیست. زیرا عزیز‌الله مهدیان، معاون نوسازی روستایی بنیاد مسكن در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد ضمانت بازپرداخت این وام‌ها، توسط دولت انجام شده و در صورتی كه وام‌گیرندگان روستایی این وام‌ها، قادر به بازپرداخت اقساط نباشند، دولت، طلب بانك‌های عامل را خواهد داد و جای نگرانی برای روستاییان نیست.

مهدیان همچنین درباره كیفیت پایین مصالح نازك‌كاری در خانه‌های روستایی می‌گوید: «بنیاد مسكن، تعهد می‌كند خانه‌های بازسازی شده را در حد سفتكاری و قابل سكونت شدن به روستاییان تحویل دهد. در صورتی كه فرد، آورده خود را برای نازك‌كاری این خانه‌ها، صرف كند، قطعا نتیجه بهتری عاید او خواهد شد.»ولی وضعیت در شهرهای منطقه زلزله‌زده فرق می‌كند. گزارش‌های دریافتی از منطقه ورزقان حاكی از عدم همكاری شهرداری این شهر با كسانی است كه قصد نوسازی خانه‌های ویران خود را دارند. یكی از اهالی منطقه در تماس با «اعتماد» می‌گوید: «هر روز برای گرفتن پروانه باید به شهرداری برویم و شهرداری از ما، وجوه بالایی را برای صدور پروانه ساخت طلب می‌كند، در حالی كه سرمای زمستان در راه است و در صورتی كه به زودی احداث خانه را تمام نكنیم به مشكل پارسال برمی‌خوریم، یعنی زندگی در زیر برف و باران.» این مشكلی است كه بنیاد مسكن نیز وجود آن را تایید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha