ناهماهنگی بین متولیان نظام سلامت به خصوص در مقوله بیمه ها و تعرفه های درمانی، باعث بروز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت شده و پرداختی مردم را افزایش داده است.برهمین اساس وزیر آینده باید برای رفع مشکلات وزارت بهداشت با بیمه ها و واقعی کردن تعرفه‌های درمانی اقدام کند.

هزینه های بالای درمان و طرح پزشک خانواده مهم ترین چالش های پیش روی وزیر بهداشت آینده
سلامت نیوز :  با شروع به کار دولت جدید گمانه زنی ها و تحلیل های مختلفی در حوزه های متعدد رونق گرفته است. یکی از این عرصه ها درباره وزرای پیشنهادی دولت و برنامه های آن هاست و چالش هایی که برای اجرای برنامه ها در پیش روی خود دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مسئولان و کارشناسان در سطوح متعدد در این باره به اعلام نظر می پردازند. به نظر می رسد با توجه به شرایط پیش آمده در حوزه مسائل بهداشت و درمان و به ویژه دارو که در ماه های گذشته یکی از بحث برانگیزترین موضوعات کشور بود، یکی از پرچالش ترین حوزه های مورد بحث باشد.

طرح پزشک خانواده باید به ثمر برسد

دکتر مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت در تشریح چالش ها و مشکلات نظام سلامت، به برخی اولویت های کاری وزیر بهداشت آینده پرداخت و به خراسان گفت:وزیر بهداشت با چالش های متعددی در حوزه های بهداشت، درمان، دارو و آموزش روبه رو است که برای فائق آمدن براین مشکلات به برنامه ای منسجم در کنار همکاری مستمر با نمایندگان مجلس نیاز است.وی چالش های پیش روی وزیر آینده در حوزه بهداشت را افزایش بیماری های غیرواگیر در بین ایرانیان و اشتباه وزرای پیشین بهداشت دانست که با تمرکز بر موضوع درمان در طرح پزشک خانواده از سلامت محور بودن این طرح غافل شده بودند.

وی با تاکید بر این که مردم امروز نگران وضعیت بهداشتی خود و خانواده خود هستند گفت:وزیر بهداشت آینده باید توجه بیشتری به موضوعات بهداشتی و سلامت داشته باشد تا از هزینه های درمانی نیز کاسته شود.این نماینده مجلس یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی وزیر بهداشت در حوزه درمان را به ثمر رساندن طرح پزشک خانواده دانست و گفت:دولت های گذشته اقدامات خوبی برای به ثمر رساندن طرح پزشک خانواده انجام داده اند اما متاسفانه این طرح به سرانجام نرسیده است و وزیر آینده برای به اجرا درآوردن این طرح ملی باید در کلیات این طرح بازنگری کند و برای اجرای این طرح باید مجدد کار کارشناسی انجام شود. وی مشکلات اعتباری پیش روی طرح پزشک خانواده را از مشکلات اصلی حوزه سلامت و درمان دانست وگفت:ناهماهنگی بین متولیان نظام سلامت به خصوص در مقوله بیمه ها و تعرفه های درمانی، باعث بروز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت شده و پرداختی مردم را افزایش داده است.برهمین اساس وزیر آینده باید برای رفع مشکلات وزارت بهداشت با بیمه ها و واقعی کردن تعرفه‌های درمانی اقدام کند.

مشکل تأمین دارو

وی چالش دیگر وزارت بهداشت آینده را در حوزه آموزش دانست و گفت: متاسفانه با وجود افزایش ظرفیت های دانشگاهی، مراکز درمانی دور افتاده با مشکل کمبود نیروی متخصص به ویژه پزشک متخصص مواجه هستند که جا دارد در دوره وزارت جدید، در خصوص نحوه آموزش متوازن نیروهای دانشگاهی در شهرهای کوچک نیز بازنگری شود. وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در حوزه تامین دارو گفت:طی یک سال گذشته حوزه دارو با مشکلات متعددی روبه رو بوده است که از آن جمله می توان به گرانی،کمبود و توزیع نامناسب دارو اشاره کرد.

ضمن این که جا دارد دولت جدید مشکلات نظام سلامت را به عنوان اولویت نخست درنظر گیرد تا با تخصیص به موقع وکامل اعتبارات مصوب، علاوه بر برطرف کردن مشکلات ایجاد شده از حاد تر شدن مشکلات نظام سلامت جلوگیری شود.

توجه به پیشگیری و بهداشت

علی کائیدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت با نابسامان خواندن وضعیت سلامت کشور به خراسان گفت: متأسفانه وضعیت دارو و درمان کشور به ویژه در یک سال پایانی عمر دولت دهم مطلوب نبود و در حال حاضر نیز وضعیت مناسب نیست.وی توجه به پیشگیری و بهداشت را اولین اولویت مهم وزیر بهداشت آینده برشمرد و افزود: در کنار توجه به پیشگیری و بهداشت، اجرای طرح پزشک خانواده از اولویت‌های برنامه های مورد انتظار از وزارت بهداشت است.عضو کمیسیون بهداشت مجلس تأکید کرد: رعایت قانون، توجه و اجرای اسناد بالادستی و برنامه توسعه، توجه ویژه به آرمان های امام راحل(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند فرد بیمار فقط باید دغدغه درد داشته باشد نه دغدغه بی پولی، انتظاراتی است که از وزیر بهداشت آینده داریم.

کائیدی، وجود تحریم ها و کمبود منابع مالی را مهم ترین چالش های پیش روی وزیر بهداشت دانست و تأکید کرد: اگر منابع مورد نیاز تأمین شود و مدیریت پویا و کارآمد همراه با نیروی انسانی مناسب وجود داشته باشد می توانیم شاهد رفع مشکلات باشیم ولی در صورت نبود منابع نمی توانیم از وزیر بهداشت انتظار زیادی داشته باشیم. این نماینده مجلس با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: وزیر پیشنهادی خود را به اجرای قانون ملزم می داند و از نظر ما نیز اجرای قانون بالاترین برنامه است.وی با اشاره به برنامه توسعه پنجم یادآور شد: در حال حاضر ما در سال سوم این برنامه به سر می بریم ولی طبق آن عمل نکرده ایم و از برنامه عقب هستیم.کائیدی از نظر مثبت اعضای کمیسیون بهداشت در خصوص وزیر پیشنهادی خبر داد.

برنامه ۵ ساله توسعه تکلیف وزیر بهداشت را مشخص کرده است

سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت با بیان این که برنامه ۵ ساله توسعه تکلیف وزیر بهداشت را مشخص کرده است، به خراسان گفت: با توجه به برنامه ۵ ساله کشور، اجرای طرح پزشک خانواده، ایجاد صندوق واحد بیمه سلامت و اجرای کامل سیستم ارجاع بیماران مهم ترین اولویت های وزیر بهداشت است.این عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت یکی از بهترین برنامه هایی است که تاکنون در حوزه بهداشت ارائه شده است و تقریباً همه موارد برنامه پنجم را در خود دارد.وی با اشاره به شیوه فعلی اجرای طرح پزشک خانواده تأکید کرد: آن چه در حال حاضر با نام طرح پزشک خانواده اجرا می شود، مطابق با این طرح نیست و پزشکانی که در این طرح مشغول به کار هستند در واقع پزشک خانواده نیستند.مره صدق خاطرنشان کرد: طرح پزشک خانواده یعنی تأکید بر پیشگیری و بهداشت به جای درمان و پزشکان این طرح باید جامع نگر باشند. آن ها باید در ازای بیماریابی زودرس ارزیابی شوند نه به ازای تعداد ویزیت های درمانی که انجام می دهند.

ضرورت در اولویت قرار گرفتن سلامت در دولت یازدهم

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در اولویت قرار گرفتن سلامت در دولت یازدهم را مورد تاکید قرار داد.دکتر ملک زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: شرط موفقیت هر فردی که بخواهد وزیر بهداشت شود حمایت دولت و مجلس از او برای عبور از چالش های زیاد در این حوزه است.

دکتر ملک زاده بیان داشت: حوزه نظام سلامت در زمینه نیروی انسانی، زیر ساخت ها، نظام غنی شبکه، بیمارستان و دانشگاه ها از توانمندی ها و استعدادهای زیادی برخوردار است ولی به دلیل اولویت نبودن بحث سلامت در دولت ها و برنامه ریزی های کلان همواره در ارائه خدمات و نظام ارجاع مشکلاتی داشته است.

وی داشتن اختیارات کافی توسط وزیر بهداشت آینده و وجود مقررات لازم را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: رفع سایر مشکلات جز با حمایت های اعتباری و معنوی دولت و مجلس برای هیچ کس میسر نیست.دکتر ملک زاده گفت: بحث مهم دیگر در این حوزه تعامل با بخش های ذیربط است که به هماهنگی های بین بخشی برای پیشبرد امور نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha