دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 80145
سلامت نیوز : فوق تخصص عفونی کودکان گفت: سردرد کودکان با سردرد بزرگسالان متفاوت است؛ این سردردها اغلب کوتاه‌مدت هستند و با برخی عوامل تشدید می‌شوند؛ استرس، اضطراب، هیجان، مسافرت، رژیم غذایی، شکلات و گوشت‌های از پیش آماده شده از جمله این عوامل هستند.

محمد حسین سلطان زاده در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: سردرد از مشکلات شایع در طب کودکان و بزرگسالان است چرا که سردرد می‌تواند اثراتی بر توان یادگیری کودک، خاطرات، شخصیت ، فعالیتهای اجتماعی و تحصیلی او بگذارد.

متخصص کودکان و نوزادان ادامه داد: علت، شدت و دفعات حمله سردرد، قابل توجه است چرا که در بیشتر موارد علت مراجعه والدین به پزشک بیش از آن که به منظور تخفیف سردرد باشد برای کسب اطمینان از این مسئله است که  آیا عامل خطرناکی فرزندشان را تهدید می‌کند یا خیر؟

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بنابراین افتراق موارد خطرناک سردرد از یکدیگر از اصول رویکرد بالینی این شکایت است و در مواردی که سردرد با حملات شدید و غیر معمول همراه است ارزیابی دقیق بیمار و رد مسائل ارگانیک از جمله ضایعات فضاگیر درون جمجمه ضروری است.

متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: نکته قابل توجه در کودکان، عدم توانایی اطفال در بیان مسئله و علائم است و پاسخ آنها نسبت به سردرد الگوی قابل پیش بینی ندارد و ممکن است حالت هایی چون بیقراری، کج خلقی و استفراغ داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان در مواجهه با چنین حالتی یک اتاق تاریک را ترجیح دهد یا مکرراً سر و چشم خود را می مالند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مهمترین علت سردرد در کودکان اشاره داشت و افزود: سردردهای حاد موضعی یا منتشر، حاد راجعه، مزمن پیشرونده، مزمن غیر پیشرونده و مختلط -میکس - در این دسته جای دارند.

متخصص کودکان و نوزادان گفت: سردرد حادی که برای اولین بار در بیمار اتفاق می‌افتد ممکن است سردرد موضعی یا منتشر باشد که در این موارد باید یک فوریت پزشکی تلقی شود و اقدامات تشخیصی در اسرع وقت انجام گیرد چرا که شاید عفونتهای سیستم اعصاب مرکزی مننژیت، آنسفالیت، خونریزی های ساب اراکنوئید، ضربه های مغزی، بیماریهای سیستمیک و فشار خون از دلایل ابتلا به آن باشند.

فوق تخصص عفونی اطفال تصریح کرد: سردرد نوع حاد راجعه همان سردردهای دفعه ای هستند که در فواصل حملات، بیمار بدون علامت است و چنانچه این نوع سردردها با حالت تهوع و استفراغ همراه باشند معمولاً ماهیت میگرنی دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سردردهای مزمن پیشرونده اشاره داشت و افزود: در این نوع از سردردها شدت و فرکانس حمله‌ها سیر بالینی رو به بدتر شدن را نشان می دهد.

سلطان زاده ادامه داد: در این موارد ممکن است سردرد اولین علامت افزایش فشار داخل جمجمه باشد که بیشتر هنگام برخاستن از خواب و اوایل صبح رخ می دهد و می تواند با علائمی همچون تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، تغییرات شخصیتی، آتاکسی و تاری دید همراه باشد.

متخصص کودکان و نوزادان سردردهای مزمن غیر پیشرونده را ناشی از انقباض عضلانی دانست و اظهار داشت: این سر دردها در طول روز رخ می‌دهد و به دفعات تکرار می شود و اغلب با استرس های روحی و تنش های زندگی مرتبط است.

وی افزود: سردردهای مختلط یا میکس هم مخلوطی از سردردهای مزمن غیر پیشرونده هستند که سردردهای حاد راجعه همچون میگرن به آن اضافه می‌شوند.

متخصص کودکان و نوزادان گفت: سندرم میگرن نمونه کلاسیک سردردهای حاد راجعه  هستند که ویژگی حمله‌ای دوره‌ای و ناگهانی بودن را دارند که در فواصل حمله، بیمار بدون علامت است.

سلطان زاده بیان داشت: تهوع، استفراغ، فتوفوبی و تمایل به خواب در ضمن حمله دیده می شود که در نیمی از افرادی که دچار میگرن می‌شوند شروع این حمله ها قبل از 20 سالگی است.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اغلب موارد حملات راجعه سردرد، در کودکان کمتر از 10 سال، ناشی از میگرن است، این عارضه فامیلی است ولی توارث مشخصی برای آن شناخته نشده است در حالی که سابقه فامیلی در 70-90 درصد کودکان مثبت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سردرد کودکان با سردرد بزرگسالان متفاوت است؛ این سردردها اغلب کوتاه مدت هستند و ممکن است با برخی عوامل تشدید شوند.

سلطان زاده افزود: عواملی همچون  استرس، اضطراب، هیجان، مسافرت، رژیم غذایی، مواد غذایی چون شکلات، گوشتهای از پیش آماده و نیتراتها به عنوان عوامل محرک در این رابطه ذکر می شوند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha