سلامت نیوز : امیرحسین مهدوی، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در مواردی صدور جواز دفن با دقت انجام نمی‌شود، گفت: صدور جواز دفن باید به روش علمی و به طور دقیق صورت گیرد تا بتوان از نتایج آن در برنامه ریزی‌های سلامت کشور و پیشگیری از مرگ و میر استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدوی افزود: صدور جواز دفن برای هر فرد متوفی ضروری است تا مسئولان آرامستان‌ها بر اساس جواز دفن صادر شده اجازه تدفین متوفی را صادر کنند. جواز دفن در کشور بر اساس نوع مرگ (طبیعی، غیر طبیعی و مشکوک) توسط پزشکان وزارت بهداشت یا پزشکی قانونی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مرگ‌ها به سه شکل تقسیم بندی می‌شوند، اول مرگ‌های طبیعی، در این موارد پزشک معالج که از بیماری فرد متوفی آگاهی داشته و تشخیص دهد که مرگ فرد طبیعی بوده، مجاز به صدور جواز دفن است اما در مرگ های غیر طبیعی یا مشکوک جسد متوفی باید به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شود تا پس از تعیین علت فوت جواز دفن صادر شود.

مهدوی ادامه داد: به بیان دیگر اگر یک فرد در بیمارستان فوت کند و پزشک معالج تشخیص دهد که مرگ وی علت طبیعی داشته می‌تواند برای فرد متوفی جواز دفن صادر کند اما اگر فرد پس از فوت به بیمارستان برسد از آنجا که در چنین مواردی تکلیف بیمارستان برای تعیین علت فوت روشن نیست، لازم است جسد برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع شود.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان با تأکید بر اینکه تعیین علت فوت در مرگ‌های غیر طبیعی و مشکوک بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است، اظهار داشت: اگر فردی در منزل فوت کند خانواده او باید نسبت به انتقال جسد به پزشکی قانونی اقدام کنند مگر آنکه فرد متوفی پیش از فوت تحت نظر پزشک معالج بوده و او نیز می‌تواند با تشخیص طبیعی بودن مرگ برای متوفی جواز دفن صادر کند.

مهدوی در ادامه با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای مشترک میان پزشکی قانونی و وزارت بهداشت در خصوص تعیین دقیق علت فوت گفت: هدف از امضای این تفاهمنامه ساماندهی شیوه نتظیم جواز دفن در کشور است به نحوی که تعیین علت فوت به درستی و به شکل علمی انجام شود.

به گفته وی در بسیاری موارد در جواز دفن‌های صادر شده علت فوت به شکل علمی تعیین نمی‌شود و آنچه در جواز دفن درج می شود تابلوی فوت است. به عنوان مثال در جواز دفن علت فوت ایست قلبی ـ ریوی عنوان می شود در حالی که این عارضه تابلوی فوت است نه علت. چرا که به هر ترتیب فوت هر فرد به دلیل ایست قلبی، تنفسی یا وقفه سیستم عصبی مرکزی است که همه این موارد تابلوی مرگ محسوب می‌شود.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه تعیین علت فوت باید بر اساس اصول علمی صورت گیرد، گفت: در صورتی که بانک اطلاعاتی منسجمی در خصوص علت مرگ بر اساس اصول و موزاین علمی وجود داشته باشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند در تدوین و تنظیم سیاستهای بهداشتی و درمانی خود در زمینه پیشگیری از مرگ و میر از اطلاعات موجود در این بانک بهره مند شود.

مهدوی اظهار داشت: تعیین دقیق علت فوت و صدور جوز دفن به روش علمی به تهیه بانک اطلاعاتی غنی با صحت قابل قبولی از مرگ ایرانیان منجر می‌شود که در تدوین سیاستهای سلامت بسیار کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک اطلاعاتی از علل مرگ ایرانیان وجود ندارد و اطلاعات موجود در زمینه مواردی است که در جواز دفن افراد درج شده که در مواردی از دقت کافی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تفاهمنامه مشترک با وزارت بهداشت آن است که یک بانک اطلاعاتی از علل مرگ و میر ایرانیان تشکیل شود تا بتوان بر اساس آن شایع‌ترین دلایل مرگ و میر را تعیین کرد.

هدف دیگر آن است که موارد مرگهای طبیعی برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع نشود و صدور جواز دفن در این موارد توسط پزشک معالج صورت گیرد تا به این نحو از تحمیل کار اضافه بر پزشکی قانونی جلوگیری شده و مردم نیز دچار سردرگمی نشوند.

به گفته مهدوی در صورتی که کارهای سنگین غیر ضروری به پزشکی قانونی تحمیل نشود پرسنل این سازمان می‌توانند موضوع مرگ‌های غیر طبیعی و مشکوک را که رسیدگی به آن صرفاً بر عهده پزشکی قانونی است، به شکل دقیق تری انجام و خدمات بهتری به مردم ارائه کنند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، با اشاره به اینکه تا کنون اقدامات بسیاری در خصوص صدور جواز دفن صورت گرفته است گفت: فرم های جواز دفن با همکاری سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت تهیه و در اختیار پزشکان معالج و نیز تالارهای تشریح قرار داده شده که در تهیه این فرم‌ها از آخرین روش های علمی روز استفاده شده است.

وی آموزش پزشکان در زمینه چگونگی تعیین علت فوت و صدور جواز دفن را از دیگر موارد ذکر شده در تفاهمنامه مشترک وزارت بهداشت دانست و اظهار داشت: برخی پزشکان سطح شهر که به صدور جواز دفن اقدام می کنند از مهارت های لازم برای صدور جواز دفن برخوردار نیستند یا آموزش های لازم را در این زمینه ندیده‌اند که بر اساس این تفاهم نامه تلاش می شود برنامه های آموزشی در خصوص صدور جواز دفن برای پزشکان برگزار شود تا مشکلات در این زمینه به حداقل برسد.

به گفته وی طرفین این تفاهمنامه به دنبال آن هستند که پزشکی که قرار است برگه جواز دفن را صادر کند، مانند پزشک معالج بتواند به شیوه های علمی علت فوت فرد را تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه در تالارهای تشریح پزشکی قانونی علت فوت به شکل علمی تعیین می شود، تصریح کرد: فرم‌های جواز دفن پزشکی قانونی برگرفته از فرم های وزارت بهداشت است که با همکاری پزشکی قانونی و وزارت بهداشت تدوین شده است.

مهدوی ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه مشترک، نقش عمده پزشکی قانونی آن است که با همکاری مرکز تحقیقات پزشکی قانونی مباحث آموزشی و پژوهشی را در حوزه صدور جواز دفن دنبال کند تا با آموزش پزشکان صدور جواز دفن با دقت انجام شود ضمن آنکه پزشک معالج نسبت به این موضوع آگاهی یابد که مجاز به صدور جواز دفن در مورد چه مرگ‌هایی است و کدام موارد را باید به پزشکی قانونی ارجاع دهد.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه گاه در مرگهای غیر طبیعی جواز دفن توسط پزشک معالج یا در بیمارستان ها صادر می شود یادآور شد: صدور جواز دفن در مرگ‌های غیر طبیعی فقط بر عهده پزشکی قانونی است، به عنوان مثال اگر فردی به دنبال وقوع حادثه رانندگی در بیمارستان فوت کند یا آنکه فردی در جریان یک منازعه مصدوم و بعد از مدتی جان خود را از دست دهد، باید اجسادشان برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی منتقل شود زیرا این افراد مرگ غیر طبیعی داشته اند و صدور جواز دفن برای آنان در بیمارستانها مجاز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha