سلامت نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: موسسه استاندارد مدعی شده ۵ برند سرنگ چینی وارداتی در کشور آلوده است، یکی از آنها وجود خارجی ندارد، یکی دیگر در کشور ثبت نشده است و ۳ نوع سرنگ وارداتی دیگر از چین بارها از موسسه استاندارد تأییدیه گرفته‌اند.

حسین کیوان در گفت‌وگو با فارس درباره اظهار نظر موسسه استاندارد مبنی بر آلودگی سرنگهای وارداتی از چین توضیح داد: ‌رئیس سازمان غذا و دارو به صورت رسمی جواب موسسه استاندارد را داده است و وزارت بهداشت به مسئولان این سازمان نیز اعلام کرده که تمام سرنگهایی که مسئولان این سازمان در رسانه‌ها آلودگی آنها را ادعا کرده‌اند بارها از موسسه استاندارد تأییدیه گرفته و در آزمایشگاههای مورد تأیید این سازمان تستهای لازم را گذارنده‌اند.

وی ادامه داد:‌ موسسه استاندارد در نامه خود به وزارت بهداشت نام 5 برند سرنگ چینی را ذکر کرده است که یک نمونه آن که سرنگ هنیز است هیچ سابقه‌ای در وزارت بهداشت ندارد و از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید نیست و به تمام دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کرده‌ایم که اگر نمونه‌ای از آن را دیدند، سریعاً جمع آوری کنند و تاکنون وجود نمونه‌ای از آن در کشور گزارش نشده است. اگر هم چنین سرنگی در کشور باشد قطعاً قاچاق است و مسئولیت ورود آن به کشور به عهده وزارت بهداشت نیست.

 مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از اسامی سرنگهای اعلام شده از سوی موسسه استاندارد اصلاً نام برند سرنگ نیست و به معنای یکبار مصرف است که روی همه سرنگها نوشته می‌شود.

 کیوان افزود: می‌ماند نام 3 برند سرنگ چینی شامل پی مد، لیفن و یونولاک است که هر سه این سرنگها مشمول استاندارد اجباری و تحت نظارت موسسه استاندارد هستند و بارها حتی با مکاتبه وزارت بهداشت در آزمایشگاههای مورد تأیید موسسه استاندارد تأییدیه گرفته‌اند که اسناد و تأییدیه‌های آنها نیز در وزارت بهداشت موجود است.

 وی ادامه داد: سرنگ یونولاک که سرنگ انسولین است علاوه بر تأییدیه اولیه موسسه استاندارد دوبار هم با درخواست وزارت بهداشت مجدداً نمونه برداری و کنترل شده است و مجوز و تأییدیه های لازم را اخذ کرده است.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت:‌ بنابر این به جز سرنگ هنیز که هیچ سابقه و تأییدیه‌ای در وزارت بهداشت ندارد تمام سرنگهایی که مجوز رسمی واردات در کشور دارند، مورد تأیید و مشمول استاندارد اجباری هستند و هیچ مشکل و آلودگی در آنها تاکنون گزارش نشده است.

 کیوان افزود:‌ مسئولان موسسه استاندارد اگر همچنان مدعی آلودگی سرنگهایی که خودشان تأیید کرده‌اند،‌هستند باید اول از همه نوع آلودگی را مشخص و اعلام کنند و اسناد آن راد ر اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا بررسی کنیم.

وی گفت: وزارت بهداشت تمام سرنگهای وارداتی را از نظر آلودگی میکروبهای هوازی و غیر هوازی به روش کشت آزمایش می‌کند و بعد تأییدیه آن را صادر می‌کند و تاکنون همه این سرنگها بعد از آزمایش هیچ نوع آلودگی نداشته‌اند. ضمن اینکه اگر موردی از آلودگی در این سرنگها باشد دانشگاههای علوم پزشکی بلافاصله موضوع را به وزارت بهداشت گزارش می‌کنند تا به سرعت پیگیری‌شود.

 وی افزود: تاکنون هیچ گزارش میدانی از آلودگی یا مشکل این سرنگها نداشته‌ایم. فقط در مورد یکی از این سرنگها گزارشی داشته‌ایم که تزریق با آن درد دارد که امری طبیعی است و به آستانه درد افراد بستگی دارد.  

کیوان گفت: ظاهراٌ نظر موسسه استاندارد درباره آلودگی سرنگها این است که در بسته بندی آنها ذراتی دیده شده است که این مسئله با آلودگی سرنگ خیلی فرق دارد که البته در این مورد هم تاکنون به صورت رسمی موضوعی به وزارت بهداشت اعلام نشده است.

 مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید علت ادعا یا اعلام آلودگی سرنگها در صورت سالم بودن آنها چیست، توضیح داد: واقعاً خود ما هم علتش را نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم اما قاعدتاً تولید کنندگان سرنگ از جمله هلال احمر با وارد کنندگان مشکل دارند و ممکن است اطلاعات ناقصی را منتقل کنند ولی فکر می‌کنیم در نگاه خوشبینانه اشتباهی صورت گرفته است.

 کیوان ادامه داد: اگر ادعای موسسه استاندارد درست باشد باید اسناد آن را همراه با آزمایش وجود آلودگی به وزارت بهداشت ارائه کنند که تاکنون چنین کاری انجام نشده است ضمن اینکه بنده همین الان می‌توانم شماره و تاریخ نامه های تأییدیه موسسه استاندارد را درباره 3 برند سرنگ چینی اعلام شده که به دفعات مختلف و بارها به وزارت بهداشت ارائه شده برای شما و مردم قرائت کنم.

 وی گفت:‌ به طور کلی هیچ سرنگی بدون تأییدیه موسسه استاندارد اصلاً از گمرک ترخیص نمی شود.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در مورد برخی از این سرنگها مد نظر موسسه استاندارد است، نشت دارو از سرنگ یا خرابی پیستون سرنگ است که در این صورت اصلاً تزریق انجام نمی‌شود و اول از همه کاربر آن متوجه می‌شود گر چه چنین گزارشی نیز در مورد هیچ یک از این سرنگها از کشور نداشته ایم.

کیوان ادامه داد: درست است که تولیدکنندگان با وارد کنندگان سرنگ مشکل دارند ولی وزارت بهداشت حامی تولید کنندگان است و اگر تولید داخلی به میزان کافی در کشور باشد به جز موارد محدود و جزئی اجازه واردات نمی‌دهیم.

وی گفت: با این وجود ممنوعیت واردات سرنگهایی که مشابه داخلی دارند عطف به ما سبق نمی‌شود، ضمن اینکه کیفیت و قیمت مناسب برای مردم و بیماران ما اصل است و ما نمی‌توانیم مردم کشور را از کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت محروم کنیم.

 مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت افزود: البته حتی تولید کنندگان سرنگ در کشور نیز سرسوزن‌های خود را از خارج وارد می‌کنند در حالی که تولید کننده داخلی هم دارد که علت آن کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر آن است و معمولاً تولید کنندگان داخلی نیز سرسوزنهای مورد نیاز خود را از چین یا تایوان وارد می‌کنند.

 وی گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند چرا سرنگها را از اروپا وارد نمی‌کنید نیز وارد نیست زیرا ما نمی‌توانیم در حالی که سرنگ با کیفیت و ارزان در بازار دنیا وجود دارد سرنگهای گران را با پول مردم و بین المال از اروپا وارد کنیم.

وی اضافه کرد: به هر حال در مورد آلودگی سرنگهای وارداتی تا زمانی که موسسه استاندارد ادعای خود را ثابت نکند نمی‌توانیم میلیاردها تومان پول بیت المال و مردم را بدون دلیل دور بریزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha