سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده در استان‌های سیل‌زده به منظور جلوگیری از بروز بیماری‌ها در این مناطق، گفت: با وجود تمام اقدامات انجام شده، اما بروز موارد مالاریا در این مناطق طی 20 روز آینده دور از انتظار نیست.

دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با (ایسنا)، به جاری شدن سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و آبگرفتگی معابر در بخش‌های مربوطه در این استان‌ها اشاره کرد و گفت: اقدام‌های جدی در بحث موارد بهداشتی در این استان‌ها انجام شده است. آموزش‌های بهداشتی نه تنها درباره بیماری‌های گوارشی ازجمله وبا بلکه درباره بیماری مالاریا نیز به سیل زدگان ارایه شده است.

به گفته وی، به منظور جلوگیری از بروز موارد مالاریا پشه‌بندهای آغشته به مواد حشره کش میان ساکنان مناطق سیل زده توزیع و جهت تامین آب آشامیدنی سالم برای سیل زدگان تلاش شده است. در مناطقی که از سلامت آب آشامیدنی اطمینان نبوده، "کلر مادر" در اختیار افراد قرار گرفته تا آب سالم مصرف کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: هرچند خوشبختانه تا کنون بیماری‌های اسهالی در هیچ کدام از استان‌های سیل‌زده گزارش نشده است اما به دقت موارد و مسایل بهداشتی را در این استان‌ها مراقبت می‌کنیم.

وی به جاری شدن سیل در پاکستان اشاره کرد و گفت: در مناطق سیل زده پاکستان نیز هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. در مجموع وزارت بهداشت به لحاظ مسایل بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مربوطه مسایل را به دقت رصد می‌کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره برخی اخبار مبنی بر شیوع نوعی عفونت «شبه وبا» در شمال شرق افغانستان گفت: سازمان جهانی بهداشت هنوز گزارشی در این زمینه منتشر نکرده است بنابراین تا زمانی که WHO این موضوع را اعلام نکرده، بهتر است با احتیاط با آن برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: تا این لحظه از سال همه‌گیری از وبا در کشور نداشته‌ایم. البته هنوز برای قضاوت در این باره زود است؛ چرا که امکان شیوع بیماری‌های گوارشی تا پایان آبان ماه وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha