سلامت نیوز : مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی از بررسی امکان وقوع خشکسالی 30 ساله در کشور خبرداد.

علی عابدینی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ در خصوص اینکه آیا واقعا بروز جنگ‌های آب و هوایی ممکن است گفت: بروز جنگ آب و هوایی، ایجاد خشکسالی یا بارش شدید در یک منطقه به دلیل ثابت بودن میزان انرژی جو به هیچ وجه ممکن نیست.

وی ادامه داد: نظام جوی به شدت یکپارچه است و برای ایجاد تغییر در آن به انرژی بسیار زیادی لازم است که از توان بشر خارج است و نمی‌توان با ارسال امواج فرامغناطیسی و یا استفاده از هواپیما این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی جهانی نیز این قبیل فعالیت‌ها را غیرقابل قبول دانسته و تا کنون نیز گزارشی از انجام این قبیل فعالیت‌ها در هیچ کجای جهان ارائه نشده است.

مدیر بحران و مخاطرات جوی سازمان هواشناسی اضافه کرد: علاوه بر غیر ممکن بودن جابجایی انرژی‌های درون جو، جا به جا کردن رطوبت بدون ابرها نیز قابل اجرا نیست چرا که حجم انبوه رطوبت درون ابرها که برای بارش لازم است به هیچ عنوان قابل انتقال نیست.

عابدینی تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توان در این زمینه از بشر انتظار داشت افزایش بارش و آن هم در حد 10 تا 15 درصد است و حتی بیش از این نیز غیرقابل امکان بوده و هیچ کشوری تا کنون به چنین چیزی دست نیافته است.

وی تاکید کرد: میزان فشار و دمای هوا، جهت و سرعت وزش باد و ... همه جزء سیستم به هم پیوسته جو هستند که اگر در هر منطقه‌ای از جهان دستخوش تغییر شوند دیگر نقاط جهان را نیز دستخوش تغییر خواهند کرد.

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی تصریح کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای، از بین بردن پوشش گیاهی، نابودی دریاچه‌ها و ساخت سدها اقداماتی هستند که موجب ایجاد تغییر در جو شده است. لذا می‌توان گفت که بشر می‌تواند آب و هوا را دستکاری کند.

بررسی امکان وقوع خشکسالی 30 ساله توسط سازمان هواشناسی

عابدینی در خصوص انتشار خبر وقوع خشکسالی 30 ساله توسط ناسا ضمن عدم تایید این خبر اظهار کرد: هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم و اکنون در حال بررسی موضوع بر روی مدل‌های هواشناسی هستیم و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر کشورهایی مانند ایالات متحده، چین و روسیه دچار خشکسالی بوده و به تبع آن دیگر کشورهای جهان مانند ایران نیز به آن دچار خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha