سلامت نیوز : استاد جراح عمومی با بیان این‌ که احتمال صدمه به مجاری صفراوی در جراحی وجود دارد اما در شیوه لاپاراسکوپی بین 3 تا 30 درصد در گزارش‌ها دیده شده است، گفت: البته شاید این میزان در برخی کشورها بیشتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پروفسورمحمود لطفی با بیان این که احتمال بروز حادثه و صدمه در جراحی‌ها هم وجود دارد، اظهار کرد: کسی می‌تواند جراحی به شیوه لاپاراسکوپی را انجام دهد که جراحی باز را به‌ خوبی بداند.

وی ناکافی بودن نور در فیلد عمل، خستگی جراح و کمک جراح و نیز غیرطبیعی بودن مجاری صفراوی و شریان‌های کیسه صفرا را از علل بروز حادثه و صدمه حین عمل برشمرد و افزود: جراح باید بداند با چه چیزی روبرو می‌شود.

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: چاقی بیمار، چسبندگی و نداشتن مهارت کافی جراح همگی می‌تواند به بروز صدمه به مجاری صفراوی حین عمل به شیوه لاپاراسکوپی یا باز منجر شود به‌طور مثال وقتی جراح حین عمل به شیوه‌ لاپاراسکوپی کیسه صفرا را به طرف بالا کشیده این احتمال وجود دارد که کلدوک و Cyctic Duct قطع و یا روی آن کلیپس گذاشته و بسته شود و بیمار پس از جراحی به یرقان دچار شود.

لطفی با بیان اینکه ممکن است جراح حین عمل متوجه این صدمه شود و نسبت به جبران آن اقدام کند که بسیار سودمند است، ادامه داد: از علائم دیررس خطر پس از جراحی خروج صفرا از مجرا، خونریزی و درد شدید است.

لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی نوین است که طی آن، با چند سوراخ، حفره داخل شکم و لگن کاملا نمایان می‌شود. البته نباید انتظار داشت لاپاراسکوپی بدون عارضه باشد و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نکند، افرادی که به بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های انسدادی ریه مبتلا هستند، نباید از این روش استفاده کنند. هم‌چنین انجام عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی در سنین بالای 60 سال باید با احتیاط انجام شود البته بیمارانی که تصمیم می‌گیرند از این روش استفاده کنند، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند که در این زمینه مهارت کافی را داشته باشد.

شایان ذکر است، هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران 24 تا 26 مهرماه سالجاری با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبت‌های قبل و بعد از آن در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha