سلامت نیوز : عوارض استفاده محرک‌های اعتیاد آور با مصرف این مواد، عملکردهای حیاتی تنفس و گردش خون فرد در معرض خطر جدی قرار گرفته و منجر به بی‌حسی موضعی سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی خودمختار شده و همچنین عضله قلب را بی‌حس می‌کند.

زهرا مطیعی روانشناس و مشاور جهاد دانشگاهی استان مرکزی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: آمفتامین‌ها، کوکائین و کافئین از محرک‌های اعتیادآور خطرناک هستند.

وی با بیان اینکه داروهای محرکی که با اختلال روانی ارتباط دارند، آمفتامین‌ها، کوکایین و کافئین هستند، افزود: آمفتامین‌ها داروهای محرک یا نشاط آوری هستند که بسته به مقدار، روش، مدت مصرف، نوع مصرف و نوع خاص دارویی که مصرف می‌شود تاثیرات متفاوتی به وجود می‌آورند و بلافاصله بعد از تزریق، مصرف‌ کننده دچار احساس غلیان یا شتاب بسیار لذتبخشی می شود و نوعی از آمفتامین‌های قابل استعمال به عنوان مواد مخدر که به واسطه شکل ظاهری به نام یخ شهرت دارد از آمفتامین‌های بسیار اعتیادآور و سمی است.

مطیعی درباره مشکلات ایجاد شده به واسطه مصرف این مواد گفت: مصرف این مواد، سکته، بی‌نظمی قلبی، نارسایی کلیه، فلج موقتی، اختلال در گردش خون، تشنج اغما و حتی به ندرت مرگ را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: فرد با مصرف این مواد دچار هذیان، توهم، اختلال خلقی شدید، هذیان‌های پارانوئید، توهمات بساوشی(احساس حرکت شیای در زیر پوست) می‌شود و کنترل کمی بر رفتارش خواهد داشت. مصرف‌کنندگان این مواد در زمان ترک دچار افسردگی عمیق، گرسنگی شدید، اشتیاق به دارو، خستگی و خواب آشفته می‌شوند.

این کارشناس روانشناسی، کوکائین( کوکائین، کراک نوع کریستال) را از دیگر داروهای محرک دانست و گفت: مصرف مقادیر متوسط این ماده برانگیختگی جنسی، توانایی بالای جنسی، انرژی و پرحرفی را منجر می‌شود و استفاده زیاد از آن نیز گیجی، سوء ظن و سراسیمگی را به دنبال دارد.

وی عوارض استفاده این محرک‌ها را چنین عنوان کرد: با مصرف این مواد عملکردهای حیاتی تنفس و گردش خون فرد در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت، بی حسی موضعی سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی خود مختار را منجر خواهد شد و همچنین عضله قلب را بی‌حس می‌کند.

مطیعی قهوه و چای را در زمره کافئین‌ها دانست و یادآور شد: مصرف این ماده سیستم عصبی سیستماتیک را فعال‌ترمی‌کند. از نشانه‌های مصرف کافئین می‌توان به بی‌قراری، عصبانیت، بی‌خوابی، برانگیختگی، چهره بر افروخته، تکرر ادرار، اختلال در عملکرد معده، کشیدگی عضلانی، افکار درهم و برهم، بی نظمی، تپش قلب، بی‌قراری روانی – حرکتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گیاه شاه‌دانه (ماری جوآنا،حشیش) از دیگر مواد محرک است که تاثیر استفاده از آن آرمیدگی، افزایش احساس لذت‌جویی، افزایش آگاهی از محرک‌های درونی و بیرونی و اختلالات است، اظهار کرد: اختلالات ایجاد شده به واسطه مصرف این گیاه شامل اختلال در قضاوت، انزوای اجتماعی، دلیریوم(نوع فراموشی)، اختلال اضطرابی، افزایش اشتها، خشکی دهان و تندتر شدن ضربان قلب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha