سلامت نیوز : کارشناس نظام بررسی مرگ کودکان 1 تا 5 سال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهم‌ترین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سارا فاضلیان با اشاره به بررسی مرگ میر کودکان زیر پنج سال در دو گروه نوزادان یک ماهه و یک ماهه تا 59 ماهه، اظهار کرد: سال گذشته 343 کودک زیر پنج سال در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه در هر هزار تولد 4.7 کودک یعنی حدود پنج کودک زیر پنج سال جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در سال 91 شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال 9 دهم درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است.

کارشناس نظام بررسی مرگ کودکان 1 تا 5 سال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ناهنجاری‌های مادرزادی از مهم‌ترین عوامل مرگ کودکان به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها نسبت به بیماری‌های مادرزادی و انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از بارداری در زوج‌هایی که نسبت فامیلی دارند از مواردی است که آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را کاهش می‌دهد.

فاضلیان با اشاره به اینکه تاکنون راه‌های درمان برای ناهنجاری‌های مادرزادی شناسایی نشده است و در این موارد معمولا با تشخیص پزشک در اوایل بارداری اجازه سقط جنین صادر می‌شود،‌ ادامه داد: بیماری‌های کروموزومی، فنیل کتونوری یا PKU، اختلالات قلبی و عروقی از ناهنجاری‌های مادرزادی هستند که موجب مرگ کودکان می‌شود.

وی با بیان اینکه سوانح و حوادث دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه تعداد مرگ کودکان ناشی از حوادث در سال جاری نسبت سال گذشته کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha