سلامت نیوز : دبیرانجمن تولید گیاهان دارویی با اشاره به ورود مکمل‌ تقلبی"ژریا تریک"بدون هولوگرام به بازار دارویی گفت: متاسفانه سودجویان فرآورده ویتامین"ژریا تریک"هندی ۲۰هزارتومانی را به قیمت ۱۸۰ هزارتومان به‌ جای"ژریاتریک فارماتون"سوئیسی می‌فروشند.

جعفر میرفخرایی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهارداشت براساس اطلاعات واصله شرکتی به عنوان (ر-س پ) اقدام به اخذ مجوز و ورود فرآورده ای بنام "ژریا تریک" از کشور هندوستان کرده است که متاسفانه مجوز توزیع آن نیز بدون برچسب اصالت به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: براین اساس این مکمل تقلبی به میزان 500 هزار جعبه از کشور جهان سومی غیر از کشور سوئیس و کارخانه "ژریاتریک فارماتون" اصل وارد کشور شده و در کمال تاسف بدون هولوگرام هم اجازه توزیع اخذ کرده است. در حالیکه مردم براساس تجربه 52 سال سابقه بسیار خوب "ژریاتریک" به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و در کمال تعجب فرآورده تقلبی که حداکثر قیمت آن 20 هزار تومان است را به مبلغ 180 هزار تومان تهیه می‌کنند یعنی افراد سودجود این مکمل ارزان تقلبی را به قیمت 180 هزار توان به مردم قالب می‌کنند.

میرفخرایی ادامه داد: در این زمینه نامه ای را در تاریخ اول مرداد برای رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین معاون دارویی این سازمان ارسال کرده ام ولی در این مدت هیچگونه پاسخی دریافت نکرده ایم و اگر اقدام سریعی صورت نپذیرد با توجه به ورود 500 هزار عدد از این مکمل به کشور و توزیع آن در داروخانه‌های کشور، شرکت وارد کننده این مکمل به سود کلان میلیاردی دست پیدا خواهد کرد در حالیکه با ورود این نوع مکمل سلامت مصرف کنندگان آن در کشور به شدت تهدید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قالب کردن نوعی مکمل ارزان قیمت 20 هزار تومانی، آن هم بدون داشتن هولوگرام سلامت و فروش آن به قیمت 180 هزار تومان به واقع نوعی کلاهبرداری است، بیان داشت: بنده در نامه ای به معاون سازمان غذا و دارو نیز تقاضا کرده ایم اقدامات ویژه برای بازرسی و ارجاع به دادسرای ویژه 19 تخلفات پزشکی در این مقوله صورت پذیرد.

میرفخرایی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه می‌توانند این دو نوع مکمل اصلی و تقلبی را تشخیص دهند، گفت: برای مکمل تقلبی یک هولوگرام قلابی به رنگ طلایی بکار گرفته‌اند در حالیکه هولوگرام سلامت به این رنگ نیست، در ضمن چون در برخی داروخانه‌ها این مکمل "ژریاتریک فارماتون" اصلی را با "ژریا تریک" هندی مخلوط می‌کنند و به مردم این مکمل 20 هزار تومانی را 180 هزار تومان می‌فروشند، مردم باید دقت کنند که مکمل اصلی بوی مطبوع ویتامین می‌دهد ولی این مکمل تقلبی بوی نامطبوعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در نامه ای که 20 روز پیش به رئیس سازمان غذا و دارو فرستادیم پشنهاد کرده بودیم که یک بسته از این فرآورده به آزمایشگاه کنترل دارو برای بررسی ارسال شود و حتی از شرکت فارماتون درباره این فرآورده تقلبی نظرخواهی شود ولی متاسفانه هنوز پس از سه هفته آقایان هیچ اقدامی انجام نداده اند و هر لحظه سلامت مردم و مصرف کنندگان این مکمل که برای افراد بالای 40 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد تهدید می‌شود.

فارماتون یک نوع داروی مکمل تقویتی است که برای درمان کمبود برخی از املاح و ویتامین‌های بدن مصرف می‌شود که در این زمینه فائقه شوشتری زاده مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی کرج نیز عنوان کرده است که متاسفانه برخی افراد سودجو با ورود به بازار دارویی کشور، اقدام به فروش داروی فارماتون تقلبی کرده اند.

وی از شهروندان خواست که از خرید داروهایی بدون هولوگرام و مجوز وزارت بهداشت خودداری کنند. همچنین از مصرف کنندگان داروهای وارداتی خواست در هنگام خرید به کد irc توجه کنند. irc کد اختصاصی است که وزارت بهداشت بر روی داروهای واداتی نصب می‌کند.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی کرج بیان داشت: داروهای فارماتون تقلبی موجود در بازار از کیفیت پایین و اثربخشی کمتری برخوردار هستند. فارماتون یک داروی وارداتی و کشور تولید کننده آن سوئیس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha