دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 80190
سلامت نیوز: طب سنتی به اهمیت اضداد که تشکیل‌دهنده حیات می‌باشد، پی برده است. در واقع خواص سردی و گرمی غذا هم یکی از این اضداد است که باعث ادامه زندگی می‌شود.

در سراسر دنیا، غذا نعمتی الهی و وسیله‌ای شفابخش است که مورد تکریم است. در واقع در هر منطقه صرف غذا، آداب و رسوم خاص خود را دارد که ارتباط بسیار با ایجاد توازن در بدن دارد و در هر منطقه منحصر به فرد می‌باشد. در آداب سنتی غذا خوردن ما ایرانی‌ها هم معمولاً این مسئله رعایت شده است، به طوری که به عنوان مثال دوغ با کاکوتی، عدسی با گلپر، نان گندم با رازیانه و سیاه‌دانه، تخم‌مرغ با دارچین، آبگوشت با آویشن، چای با آب‌لیمو، ماهی با گردو و فلفل سیاه، باقلا با گلپر، برنج با زیره، ماست با شیره، پنیر با گردو، شیر با گلاب و هل، خیار با نعنا و گل سرخ، ماست با زنیان، گوشت با سماق و ... مصرف می‌شده است.

اساس طبقه‌بندی غذاها در طب سنتی، بر اساس تأثیر هر ماده غذایی در بدن است در واقع صفت گرمی و سردی که به غذاها داده می‌شود، بر اساس غلبه این صفات بر طبع فرد است، به طوری که فرد سرد مزاج با مصرف غذاهای طبع سرد دچار خواب‌آلودگی، تکرر ادرار و افزایش آب دهان می‌شود، ولی مصرف همین غذا در فرد گرم مزاج، باعث متعادل شدن وی می‌شود.

اهمیت موضوع گرمی و سردی به قدری است که اطباء قدیم، سلامتی بدن را در گرو مزاج متعادل می‌دانند و به هم خوردن این توازن را بیماری‌زا محسوب می‌کنند. در تقسیم‌بندی کلی، اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها در طبع سرد بوده و غذاهای با منشأ حیوانی طبع گرم‌تری دارند.

علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سردی و گرمی غذاها برنامه سیب را از ساعت 10:30 صبح روز سه شنبه 22 مرداد به مدت 25 دقیقه با حضور دکتر منتظریان متخصص طب سنتی از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  بشنوند.

گفتنی است برنامه سیب همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 10:30 صبح به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  پخش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha