سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 80191

برخی به بهانه تأمین آب این دریاچه، آب رودخانه ارس را راهی ارومیه می‌کنند اما این آب سر از زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه در‌می‌آورد و هر روز بر خشکی ارومیه افزوده می‌شود.

سوءاستفاده از طرح‌ آبرسانی به دریاچه ارومیه
سلامت نیوز : نجات دریاچه ارومیه مدت‌هاست به یکی از دغدغه‌های مردم و مسوولان کشور تبدیل شده است. این دریاچه زیبا که به گفته مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی، اکنون فقط یک‌سوم آن باقی‌مانده، بهانه‌ای برای دست‌اندازی‌ها و سوءاستفاده‌های عده‌ای تبدیل شده است؛ یعنی برخی به بهانه تأمین آب این دریاچه، آب رودخانه ارس را راهی ارومیه می‌کنند اما این آب سر از زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه در‌می‌آورد و هر روز بر خشکی ارومیه افزوده می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به «حمایت» می‌گوید: پروژه انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه قطعی شده است؛ اما اینکه آب این پروژه سهم زمین‌های کشاورزی شود به طور قطع وزارت نیرو باید توضیح دهد. «مسعود باقرزاده» با بیان اینکه درباره انتقال آب این رودخانه و سوءاستفاده از آن باید خوش‌بین بود که نوعی تشابه اسمی اتفاق افتاده است، توضیح می‌دهد: در قرارداد وزارت نیرو در زمینه انتقال آب از ارس به ارومیه واژه «حوضه ارومیه» عنوان شده، ممکن است به دلیل واژه «حوضه» است که آب را به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌کنند؛ زیرا این زمین‌ها هم جز حوضه دریاچه ارومیه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه آبرسانی به دریاچه ارومیه جز تعهدهای وزارت نیرو است؛ اما در این تعهد مشخص نشده است که این وزارتخانه حتما باید از آب رودخانه ارس برای این کار استفاده کند، می‌افزاید: اگر وزارت نیرو چنین ادعایی کرده است، در صورتی که حقیقی باشد و آب به دریاچه ارومیه برود قسمتی از مشکلات برطرف می‌شود، در غیر این صورت وزارت نیرو باید به مردم پاسخگو باشد. معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان می‌کند: باید در نظر داشت که منابع اعتباری وزارت نیرو و زمان آن محدود است؛ بنابراین این وزراتخانه باید در اولویت‌بندی کارهای خود، قبل از هر چیز همان طور که دولت تصویب کرده است، آبرسانی به دریاچه ارومیه را مدنظر داشته باشد، نه اینکه منابع اعتباری خود را در جایی دیگر خرج کند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان متبوع وی اقدامات مناسبی برای نظارت بر حفظ دریاچه ارومیه انجام داده است، می‌گوید: نقش ما نظارتی است و در این باره 9 تعهد داریم که کلید خورده و 5 تعهد از آن تا به حال اجرایی شده است. احیای جزایر دریاچه ارومیه، اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره این دریاچه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و افزایش مشارکت مردمی از جمله اقداماتی است که تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و نگهداری از دریاچه ارومیه انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه سوء‌مدیریت آب و کشاورزی بیشترین آسیب را به دریاچه ارومیه وارد کرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: وظیفه ما ساماندهی دریاچه ارومیه است و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید به تأمین آب دریاچه توجه داشته باشند تا اندک آب باقی مانده از دریاچه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha