سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 80199

اینکه عنوان می‌شود دارو در بنادر متوقف شده است،‌ صحت ندارد و نشان می‌دهد که اقلام دیگری به جز دارو ولی "تحت عنوان آن"، وارد شده است. دارو غالبا از طریق هوایی وارد کشور می‌شود.

واکنش وزارت بهداشت به افشاگری دارویی بهمنی

سلامت نیوز : سرپرست معاونت داروی سازمان غذا و دارو درباره اظهارات محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ورود کالاهای لوکس به داخل کشور در میان محموله‌های دارویی و اجازه ترخیص محموله‌های دارویی از هشت کشتی در بنادر، گفت: حرف و حدیث کالاهای لوکس از قدیم مطرح بوده است، اما باید گفت که دارو هیچ گاه با کشتی وارد نمی‌شود.

دکتر مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اینکه عنوان می‌شود دارو در بنادر متوقف شده است،‌ صحت ندارد و نشان می‌دهد که اقلام دیگری به جز دارو ولی "تحت عنوان آن"، وارد شده است. دارو غالبا از طریق هوایی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی فیدبکی مبنی بر اینکه بابت چه فاکتورهای ثبت سفارشی، ارز به دارو اختصاص داده است، به ما ارائه نمی‌کند،‌ گفت: اگر این امر محقق می‌شد، متولی قضیه ورود کالاهای لوکس به جای دارو قابل پیگیری بود. بعضا 10 هزار ثبت سفارش انجام می‌شود، و امکان اینکه تک تک ثبت سفارش‌ها کنترل شود، امکان‌پذیر نیست.

سرپرست معاونت داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا ارائه گزارش از تخصیص ارز برای ثبت سفارش‌های انجام شده دارو، جزو تعهدات بانک مرکزی است، گفت: اگر در شرایط عادی قرار داشتیم و ارز تک نرخی بود هیچ گاه مشکلاتی از این دست رخ نمی‌داد، ولی چون میان نرخ مبادله‌ای و آزاد یک حفره وجود دارد، امکان دارد برخی از آن سوء استفاده کنند و بانک‌های عامل به ازای ثبت سفارش انجام شده دارو، به کالای لوکس ارز تخصیص دهند.

در تامین و ترخیص دارو، سیکل معیوبی شکل گرفته است

وی در پاسخ به اینکه آیا شما بانک‌های عامل را در بروز این وقایع مقصر می‌دانید، عنوان کرد: همه مقصر هستند، نمی‌توان نهاد خاصی را متهم کرد. به هر حال سیکل معیوبی شکل گرفته است و زمانی که ارز چند نرخی باشد چنین مسائلی رخ می‌دهد.

سلیمانجاهی ادامه داد: اکنون ارز آزاد در بازار وجود دارد و داروهایی هستند که به علت کمبود، درخواست می‌کنیم شرکت‌ها با ارز آزاد وارد کنند. علاوه بر آن برخی اقلام جانبی چون مواد جانبی بسته‌بندی دارو و قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها هم با ارز آزاد وارد می‌شوند.

سرپرست معاونت داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این صورت بخشی که با ارز مبادله‌ای وارد شده است به ارز مبادله‌ای و بخشی که با ارز آزاد وارد شده است با ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شود، اظهار کرد: وظایف محوله بر وزارت بهداشت هم در این صورت سنگین می‌شود و ناچار می‌شویم در سال چندین مرتبه قیمت دارو را تغییر دهیم.

وی پیشنهاد کرد برای حل مشکلات دارو، قیمت ارز تک نرخی شود.

سلیمانجاهی با اشاره به اینکه با تک نرخی واقعی شدن ارز، تکلیف روشن می‌شود، عنوان کرد:‌ اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است برخی داروها کاهش قیمت پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha