سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 80202
سلامت نیوز : سیدمحمد مجابی، معاون علم و فن‌آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تحلیل برنامه دولت كه توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شده است، به روزنامه تهران‌امروز می‌گوید: «در این 18 بند به مسائل ساختاری و اهمیت ویژه‌ای كه محیط‌زیست در مسائل مهم كشور دارد، پرداخته شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به گفته او، در حوزه محیط‌زیست نگاه ویژه دولت به بحث آب به صورت پررنگی دیده شده، از آنجایی‌كه آب یكی از محوری‌ترین بحث‌هایی است كه منجر به حیات و توسعه می‌شود و در كشور ما هم با توجه به موقعیت جغرافیایی خشك و نیمه خشك بودن، با بحران‌های مختلفی در حوزه آب روبه رو هستیم كه این نگاه ویژه در خور توجه و اهمیت است. مجابی در این باره توضیح می‌دهد: «آنچه در بندهای مختلف برنامه‌های رئیس‌جمهور آمده نگاه جدی به پایدارسازی كمی و كیفی آب و خاك، دستیابی به هوای سالم، پاك و سطوح قابل قبول آلاینده‌ها، حفظ و بازسازی تنوع زیستی، نیل به پایداری عرصه‌های طبیعی از نظر ارزش‌گذاری محیط‌زیست در تصمیم‌گیری‌ها و حركت به سوی اقتصاد سبز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

معاون علم و فن‌آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهداف دولت یازدهم اشاره می‌كند و یادآور می‌شود: «می‌توان اهدافی را كه دولت یازدهم به عنوان راهبردهایی مدنظر قرار داده است به سه دسته اشاره كرد كه شامل پایدار‌سازی محیط‌زیست با تاكید بر حفظ محیط‌زیست، استقرار حكمرانی شایسته محیط‌زیست و سامان‌دهی اقتصاد محیط‌زیست است.»

تاكید به اجرای محیط‌زیست پایدار در كشور

سیدمحمد مجابی با اشاره به راهبرد نخست(پایدار‌سازی محیط‌زیست) می‌گوید: «موارد متعددی در این حوزه توسط دولت یازدهم مدنظر قرار گرفته است كه اولین آن به بحث كاهش آلودگی هوای كلانشهرها باز می‌گردد. متاسفانه با وجود اینكه در چند برنامه میان مدت كشور توجه قانون‌گذار به كاهش آلودگی هوای كلانشهر‌ها بوده، شاهد هستیم كه مرتبا این مشكل افزایش پیدا كرده و تعداد شهرهای دارای آلودگی هوا در این برنامه‌ها افزایش پیدا كرده است.» او با اشاره به نكات كلیدی بحث آلودگی هوا یادآور می‌شود: «نبود مدیریت یكپارچه باعث ایجاد بحران‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا در كلانشهر‌ها می‌شود كه در این میان می‌توان به نحوه تردد، حمل‌و‌نقل، نوع خودرو و استاندارد آن، نوع حامل‌های انرژی و استاندارد آن و مسائل مختلف اشاره كرد. بنابراین لزوم دستیابی به مدیریت یكپارچه برای حل این مشكل بسیار ضروری و جدی است كه رئیس‌جمهور در برنامه‌های خود به آن اشاره كرده است.»

به گفته مجابی؛ احیای مدیریت حوزه‌ای آب با اولویت تعادل بخشی منابع زیرزمینی از نكات دیگری است كه در بحث حفاظت در دولت یازدهم به آن پرداخته شده است. چرا كه اكنون آنچه در كشورمان باعث مشكلات مختلفی شده است عدم رعایت میزان استفاده از ذخایر آب و بهره‌برداری‌های غیرمجاز است، همین‌طور عدم استفاده از تكنولوژی‌های مناسب برای كاهش مصرف آب از مسائل بسیار جدی دیگر است. معاون علم و فن‌آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این باره تاكید می‌كند: «اعمال مدیریت آب محور و افزایش بهره‌وری آب كشاورزی، از بحث‌های مهم دیگری به شمار می‌رود كه در برنامه محیط‌زیست دولت آمده و بر اساس آن بهره‌برداری از آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.» مجابی با بیان اینكه 90 درصد آب كشور در كشاورزی استفاده می‌شود، تاكید می‌كند: «اگر بتوانیم مصرف آب كشاورزی را در شرایطی قرار دهیم كه بهینه‌سازی در آن صورت گیرد و بهره‌وری بیشتری داشته باشد، می‌توان میزان آب مصرفی كشور را كاهش داد و حقآبه مورد نیاز برای بخش‌های حیاتی از جمله محیط‌زیست را افزایش داد.»

لزوم ورود جدی دولت یازدهم به مدیریت خاك، پسماند و فاضلاب

سیدمحمد مجابی اعتقاد دارد؛ اجرای برنامه مدیریت جدی خاك، پسماند، فاضلاب و تكمیل مقررات آن از بحث‌های دیگری به شمار می‌رود كه در برنامه دولت یازدهم قابل توجه است. با توجه به اینكه قانون مدیریت پسماندها را در كشورمان داریم، اما هنوز به اهداف این حوزه دست پیدا نكرده‌ایم و تفكیك پسماند در كشورمان به صورت قابل قبول انجام نمی‌شود و بسیاری از شهرهای ما با مشكلات متعدد مدیریت پسماند مواجه هستند. همچنین در صنایع بحث مدیریت پسماندهای صنعتی با چالش مواجه است. حتی در پسماندهای بیمارستانی و ویژه نیز با مشكلات عدیده‌ای مواجه هستیم. معاون علم و فن‌آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچنین یادآور می‌شود: « از مباحث مهمی كه در برنامه دولت آورده شده است ارتقای كارآمدی و حفاظت منابع طبیعی و تنوع زیستی است. در قسمتی از این بند به تامین و تخصیص حقآبه تالاب‌ها، توقف تدریجی استحصال چوب جنگل‌های ارزشمند هیركانی شمال كشور و همین‌طور افزایش كیفی مناطق چهارگانه و تحت حفاظت آن اشاره شده است كه از برنامه‌های دولت یازدهم برشمرده می‌شود.» مجابی بر این اعتقاد است كه شاید اشاره ویژه رئیس‌جمهور در برنامه محیط‌زیست به معضل دریاچه ارومیه به عنوان یك فاجعه، بسیار مورد توجه و اهمیت قرار دارد.

احیای صندوق ملی محیط‌زیست

معاون علم و فن‌آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، احیای شواری عالی محیط‌زیست و فعال كردن صندوق ملی محیط‌زیست را از نكات مهم دیگری می‌داند كه در برنامه‌های رئیس‌جمهور دولت یازدهم به آن اشاره شده است. او در این باره می‌گوید: «قانون‌گذار در قانون حفظ و بهسازی محیط‌زیست، به جایگاه ویژه محیط‌زیست به عنوان عالی‌ترین نهاد هماهنگی در مباحث محیط‌زیست پرداخته است، اما متاسفانه جایگاه این شورا در دوران دولت نهم و دهم ریاست‌جمهوری بسیار تنزل پیدا كرد و در سطح یك كمیسیون دولت به مباحث آن پرداخته شد و عدم فعالیت این شورا با جایگاه رفیعی كه در قانون داشت باعث شد تا با چالش‌های متعددی در محیط‌زیست مواجه شویم.»

مجابی بیان می‌كند: «با وجود اینكه در قانون برنامه چهارم قانون گذار این اجازه را به محیط‌زیست و دولت داده بود تا صندوق محیط‌زیست را راه‌اندازی كند، اما متاسفانه در هر دو دوره دولت نهم و دهم این اتفاق نیفتاد و باعث خوشحالی است كه رئیس‌جمهور دولت یازدهم در برنامه‌های خود به این موضوع توجه كرده است.»به گفته او، از نكات ویژه‌ای كه در برنامه رئیس‌جمهور می‌توان به آن اشاره كرد، ارتقای دیپلماسی آب و احیای دیپلماسی محیط‌زیست با تاكید بر معضل ریزگردهاست. در دنیای امروز، مباحث محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است، چون یك كره مسكونی بیشتر نداریم و اگر كشوری با بحران‌های محیط‌زیست مواجه شود این بحران‌ها فقط در چارچوب مرزهای قراردادی آن نمی‌گنجد، بلكه این بحران می‌تواند به كشورهای مجاور، منطقه، كل كره مسكون انتقال پیدا كند.

مجابی به بحث ریزگردها كه اكنون 21 استان كشور را درگیر كرده است، اشاره می‌كند و می‌گوید: «برای حل این مشكل می‌توان با برخورد تعاملی، سازنده و همین‌طور با حمایت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از پیشرفت پدیده ریزگردها جلوگیری كرد. بحث ارتقای دیپلماسی، آب و احیای دیپلماسی محیط‌زیست كه در برنامه دولت یازدهم قرار دارد، تاكید به موقع و اثر بخشی را داشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha