سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 80205
سلامت نیوز : در حالی مشكل تامین نهاده مرغداران از یك ماه گذشته تاكنون برطرف نشده است كه قیمت مرغ در بازار سیر صعودی به خود گرفته و به كیلویی 6700 تومان رسیده است. به گفته مدیران اتحادیه مرغداران بیش از دو ماه است، نهاده خوراك طیور در بنادر جنوب كشور به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص نمی‌شود. در همان حال مرغداران از آینده این صنعت نگرانند. تولیدكنندگان صنعت طیور كشور از یك ماه پیش وضعیت ذخایر خوراك طیور كشور را رو به اتمام اعلام كردند كه در صورت عدم تامین نهاده، نه تنها تولیدكاهش می‌یابد، بلكه قیمت مرغ نیز افزایش خواهد یافت، به‌طوری كه آنها افزایش قیمت مرغ را تا كیلویی 12 هزار تومان نیز پیش‌بینی كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آهنگ افزایش قیمت مرغ با افزایش به كیلویی 6700 تومان نواخته شده است و طی چند روز گذشته هر كیلوگرم مرغ تا 500 تومان افزایش یافته است و نگرانی از افزایش در صورت عدم تامین خوراك طیور نیز قابل پیش‌بینی است. خوراك طیور در حالی در كشتی‌ها و روی آب سرگردان است كه به دلیل عدم همسویی بانك مركزی و وزارت صنعت، ارز لازم برای ترخیص این كالای مهم تخصیص نمی‌یابد و نهاده مرغداران ترخیص نمی‌شود.بعد از اعلام سیاست تك نرخی شدن ارز از سوی بانك مركزی، ‌ارز 1226 به كالاهای‌اساسی تخصیص نیافت و نرخ ارز مرجع به 2477 تومان تغییر یافت. اگرچه بعد از آن اعلام شد، ارز 1126 تومان به كالاهای‌اساسی تا پایان سال ادامه خواهد یافت، اما همچنان نه ارز 1226 و نه 2477 تومان برای ترخیص كشتی‌های خوراك طیور روی دریا تخصیص نیافت.این كشتی‌ها كه تعداد 26 و 12 فروند هستند، همچنان روی دریا سرگردانند و روزانه دموراژ (هزینه توقف) سنگینی برای آنها پرداخت می‌شود.

شركت پشتیبانی امور دام هم كه مسئول تامین نهاده دام و طیور در كشور است، در صورتی به مرغداران نهاده می‌دهد كه مرغ و تخم‌مرغ را به قیمت مدنظر آنها تحویل دهد كه تولیدكنندگان این قیمت را بسیار پایین می‌دانند.آنها می‌گویند قیمت تعیین شده از سوی شركت پشتیبانی امور دام در مقابل افزایش قیمت نهاده ‌و سایر هزینه‌ها كه قیمت تمام شده مرغ را بالا برده است، بسیار پایین است. به گفته آنها قیمت خوراك اصلی طیور شامل كنجاله سویا و ذرت بیش از 50 درصد افزایش یافته است. به هر حال كارشناسان این بخش ادامه چنین وضعیتی را برای صنعت مرغ كشور بسیار نگران‌كننده عنوان می‌كنند. ماه مبارك رمضان سال گذشته نیز به‌دنبال عدم تامین به موقع نهاده‌های كشاورزی قیمت مرغ در بازار نزدیك به 9 هزار تومان و قیمت هر شانه تخم‌مرغ نیز به 9 هزار تومان رسید.متولیان تولید صنعت مرغ عنوان می‌كنند، در صورت بی‌توجهی به این صنعت تكرار وضعیت نگران‌كننده سال گذشته متصور است.طی هفته گذشته 3 بار جلسه در كمیسیون كشاورزی مجلس در باره تعیین تكلیف نهاده مرغ و قیمت تشكیل شده است، اما نتیجه قطعی در این باره حاصل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha