سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 80217
سلامت نیوز : امروزه میانسالی را از 40 تا 60 در نظر می‌گیرند. با این حال تعریف درستی برای میانسالی مورد قبول نیست زیرا این مرحله اگر به معنی محــــــدود شدن انتخاب‌های زندگی، کوتاه شدن آینده، ترک خانه توسط فرزندان باشد، توصیفش سخت‌تر خواهد بود. زیرا تنوع در نگرش‌ها و رفتارها باعث می‌شود که بعضی افراد در 60 سالگی هم از نظر جسمانی و عقلانی، جوان باشند زیرا فعال وخوشبین و احساس آرامش و ثبات دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ ولی در مقابل هم عده‌ای از مردم باشند که در 35 سالگی احساس پیری کنند و خود را در سرازیری زندگی ببینند. در دورانی نه چندان دور، شرایط سخت زندگی باعث شد افراد جسم خسته و آسیب دیده خود را به‌عنوان علامت پیری بپذیرند. اما امروزه امید به زندگی و تندرستی و بنیه قوی فاصله زیادتری بین میانسالی و سالخوردگی ایجاد کرده و بزرگسالی هم می‌تواند با آگاهی افراد دیرتر به میانسالی منتهی شود. در این سنین اغلب افراد با موهای خاکستری مواجه می‌شوند و هشدارهایی از وضعیت جسمانی خود دریافت می‌کنند که باعث می‌شود بیشتر به جوانی و سلامتی خود اهمیت دهند.

از دست دادن والدین اغلب در این سن رخ می‌دهد و می‌تواند امید به زندگی را کاهش دهد. این عوامل به تجدید نظر در خودانگاره جسمانی منجر می‌شود. به‌طوری که مهم‌ترین نگرانی بین افراد در این دوره ابتلا به بیماری‌های مهلک است. این نگرانی هم تا حدی است که نتوانند از عهده آن برآیند و استقلال خود را حفظ کنند. متاسفانه بسیاری از افراد قادر نیستند گزینه‌های معقولی را به عنوان اهداف بزرگسالی و میانسالی خود برگزینند تا سر حال‌تر و فعال‌تر زندگی کنند. در دوره میانسالی می‌توان به تقویت بنیه جسمانی و تندرستی پرداخت. تجدیدنظر در رژیم غذایی قبل از آن‌که ترکیب شیمیایی بدن به هم بخورد بسیار مهم است.

با این همه اگرچه فرآیند پیری قابل تاخیر انداختن است اما قابل پیشگیری نیست و انسان‌ها با هدف‌گذاری‌های فردی و اجتماعی می‌توانند به حس مفید بودن خود در زندگی اطرافیان دست یافته و به تقویت روحیه خود کمک کنند. واقعیت این است که دقیقا در این دوران است که فرد می‌تواند حاصل تلاش‌ها و دستاورد‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهد و به پیشرفت فرزندان و دیگر افراد جامعه کمک کند. این رضایتمندی لازمه زندگی مفید و پویا در دوران میانسالی و سالخوردگی است. افراد در این سنین باید به تغییرات بینایی خود دقت کنند که معمولا پیر چشمی است و از 40 سالگی می‌تواند بروز کند. پیر گوشی معمولا از 45 سالگی آغاز می‌شود. شنوایی مردان زودتر از زنان کاهش می‌یابد. مخصوصا اگر در کارخانه‌ها و محیط‌های شلوغ کار کنند این روند سریع‌تر خواهد بود.

پوست هم بین 40 تا 50 سالگی افت واضحی را نشان می‌دهد و قرار گرفتن در آفتاب به شدت به آن آسیب می‌زند. افزایش وزن نیز از موارد نگران‌کننده میانسالی است. افزایش چربی بدن وکاهش تراکم عضلات و استخوان‌ها در این سن رایج است و فقط با ورزش مداوم می‌توان ترکیب و عضلات جوانی را حتی در میانسالی حفظ کرد. ورزش از پوکی استخوان جلو‌گیری می‌کند و معلولیت‌های سالخوردگی را به حداقل می‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha