سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 80220

اولین اقدام برای احیای بیمار برقراری تهویه و دادن هوا یا اکسیژن به بیمار است.

احیای افراد غرق شده چگونه است ؟
سلامت نیوز : در کنار دریا ایستاده‌اید که یک لحظه متوجه صحنه‌ای غیرمعمول می‌شوید؛ کودکی را می‌بینید که در حال غرق شدن است و مرتب به زیر آب می‌رود. کودک را به ساحل انتقال می‌دهند و شما می‌خواهید کمکی بکنید، چه کاری را باید انجام دهید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر غیرعمدی است که براحتی قابل پیشگیری است. حصارکشی استخرها، شنا نکردن در مکان های ممنوعه، داشتن همراه در حین شنا و شنا نکردن افرادی که به علت بیماری همچون تشنج برای شنا منع دارند، می تواند از بروز غرق شدگی در حین شنا کردن و تفریحات آبی بکاهد.

مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل در غرق شدگی، نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن است بنابراین وجود فردی که توانایی انجام احیاء و بویژه تنفس مصنوعی را داشته باشد، می تواند عاقبت این گونه حوادث را تغییر داده و به نجات مصدوم منجر شود.

باید مصدوم را بسرعت از آب خارج کرد و احیاء را شروع کرد. بیمار نیازی به بی حرکت سازی گردن با وجود افت هوشیاری ندارد مگر این که شواهدی درباره آسیب گردنی داشته باشد.

زمانی که فرد در عمق کم شیرجه می زند یا براثر سقوط از سرسره آبی دچار آسیب شده است یا این که فرد بدنبال مصرف زیاد الکل یا دارو اقدام به شنا کرده یا نشانه هایی از آسیب گردن دیده می شود، استفاده از گردنبند طبی ضرورت دارد.

اولین اقدام برای احیای بیمار، برقراری تهویه و دادن هوا یا اکسیژن به بیمار است. تنفس دهان به دهان یا دهان به بینی از روش های مرسوم است.

غریقی که از آب خارج می شود باید هر چه سریع تر راه تنفس وی باز شود و تنفس مصنوعی به او بدهند. با این حال اگر بهوش نیامد نیازمند ماساژ قلبی بوده و بسرعت باید اقدامات احیاء شروع شود. به این معنا که باید 30 ماساژ و به دنبال آن دو نفس داد. این کار تا به هوش آمدن مصدوم ادامه یابد.

بسیاری از بیماران به دستگاه های شوک خودکار نیازمند هستند که اگر در دسترس باشد بسیار مفید است. این دستگاه ها برای اقدام به شوک نیازمند تنظیمات نبوده و خودشان به صورت خودکار وضع قلب بیمار را بررسی کرده و در موقع لزوم به بیمار شوک می دهند.

اگر بیمار در حین دریافت تنفس یا ماساژ استفراغ کرد بسرعت باید وی را به یک طرف گرداند تا از ورود محتویات معده به درون راه های تنفسی جلوگیری شود. اگر چیزی در دهان بیمار دیده شد باید به کمک انگشت یا پارچه ای آن را خارج کرد.

در غرق شدگی باید ابتدا یک سیکل کامل از تنفس و ماساژ به مدت دو دقیقه انجام شود سپس اقدام به اطلاع رسانی به اورژانس 115 کرد. فراموش نکنید که تمام مصدومان را باید به اورژانس انتقال داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha