اگر چه از ۳۰۵۶ نفری که به دلیل سوء‌مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در سال گذشته فوت کرده‌اند، هفت درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در زنان سریع‌تر از مردان است.

مرگ ۳۰۵۶ نفر بر اثر‌ مصرف مواد مخدر و روانگردان در سال گذشته
سلامت نیوز : بابک دین‌پرست در نخستین جلسه کمیته زنان و خانواده این ستاد که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: کمیته زنان و خانواده، نهمین کمیته تخصصی ستاد است و در مجموع 5 کمیته فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، اشتغال و توانمندسازی و زنان و خانواده در حوزه معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار دارد. این ظرفیت همگون فرصت مناسبی به منظور اتخاذ تصمیمات هماهنگ در حوزه زنان و خانواده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ وی با اشاره به اهداف تشکیل این کمیته افزود: هدف این کمیته، خانواده و یکی از اعضای مهم آن یعنی زنان است و سعی داریم همه تهدیدات و چالش‌هایی که از بابت پدیده اعتیاد و مواد مخدر پیش روی زنان است را مورد توجه قرار دهیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین با اشاره به جایگاه مهم خانواده و نقش زن در مدیریت خانواده تأکید کرد: کمیته زنان باید با شناسایی ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی مناسبی را برای بهره‌گیری از این ظرفیت بی‌نظیر در جهت مصون‌سازی جامعه از اعتیاد انجام دهد.

دین‌پرست ادامه داد: حدود 47 درصد زندانیان کشور را مرتکبان جرایم مرتبط مواد مخدر تشکیل می‌دهد و با توجه به جامعه چند صد هزار نفری خانواده‌های آنان که درگیر مشکلات ناشی از زندانی بودن سرپرست یا یکی از اعضای خانواده هستند باید برنامه‌ریزی‌خاصی برای آنها داشته باشیم و حتی باید جمعیت یک میلیون نفری معتادان کشور و خانواده آنها را به این جمعیت اضافه کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر جرایم مواد مخدر زنان، به دلیل همسرانشان بوده است، ادامه داد: تقویت و گسترش برنامه‌های پیشگیرانه برای مصون‌سازی جامعه از مواد مخدر است و ما باید برای فرزندان طلاق نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را منظور کنیم.

وی افزود: در سه ماهه اول امسال، 75 درصد تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد زنان بوده‌اند که 32 درصد این تماس‌گیرندگان از سوی زنان دارای همسر معتاد، 29 درصد از سوی مادران معتاد و 11 درصد از سوی افراد مصرف‌کننده بوده‌ است.

دین پرست در ادامه، شناسایی و بررسی علل اعتیاد زنان را از دیگر اهداف این کمیته برشمرد و گفت: طبق شیوع‌شناسی اخیر، یک میلیون و 325 هزار نفر درگیر اعتیاد هستند که حدود 10 درصد این رقم را زنان تشکیل می‌دهد.

وی گفت: انگ جامعه نسبت به زنان معتاد، یک مشکل جدی در مسیر درمان اعتیاد آنان است که باعث می‌شود زنان معتاد انگیزه‌ای برای حضور در چرخه درمان نداشته باشند، و حضور آنان در مراکز درمان و کاهش آسیب به مراتب کمتر از مردان معتاد است و متاسفانه رغبتی برای درمان ندارند.

دین‌پرست ادامه داد: شتاب تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به روانگردان‌ها و محرک‌ها در زنان بیشتر از مردان است و حتی آثار اعتیاد در آنان کمتر از مردان نمایان است و آن به دلیل آثار ظاهری کمتر ناشی از مصرف مواد محرک متامفتامین‌ها در کوتاه مدت می‌باشد.

وی همچنین افزود: اگر چه از کل 3056 نفری که به دلیل سوء‌ مصرف مواد مخدر و روان‌ردان‌ها در سال گذشته فوت کرده‌اند، 7 درصد را (199 نفر) زنان تشکیل می‌دهد،اما مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در زنان و دختران سریع‌تر از مردان است، زنان خیلی زود آسیب می‌بینند و به ته خط می‌رسند و خودکشی در زنان به ویژه دختران از دیگر عواقب ناشی از مصر مواد مخدر در اینگونه از قشر جامعه است.

وی ادامه داد: از دیگر آسیب‌هایی که از این حیث متوجه زنان معتاد می‌شود فراز از خانه، روسپیگری، فقر، بیماری‌های عفونی مثل ایدز، هپاتیت و بیماری‌های مقاربتی و اسف‌بارتر از همه آنها خشونت‌ها و سوء استفاده جنسی از اینگونه از معتادان است.

دین‌پرست گفت: ما سعی داریم تا همه سیاست‌های راهبردی لازم را در این کمیته تعیین کنیم و می‌خواهیم تمام تهدیداتی که متوجه زنان است شناسایی شوند و ضمن شناسایی خانواده‌های در معرض خطر، اقدامات خود را برای حمایت این گروه متمرکز کنیم.

وی تأکید کرد: همه داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های عضو کمیته و حتی دستگاه‌های دیگری که ممکن است به جمع این کمیته اضافه شوند، باید متمرکز و هدفمند شوند تا اهداف کمیته محقق شود.

در این جلسه، نمایندگانی از اعضای این کمیته متشکل از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، علوم بهداشت، نیروی انتظامی و بهزیستی، سازمان زندان‌ها، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،‌ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، بسیج زنان کشور، سازمان‌ فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را درباره آیین‌نامه کمیته مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha