سلامت نیوز : یکی از شایع ترین ترس های بزرگسالان، اضطراب هنگام صحبت کردن در جمع است . البته داشتن درجاتی از اضطراب هنگام صحبت کردن در جمع ، طبیعی تلقی می شود ، اما عده ای چنان مضطرب می شوند که توانایی صحبت کردن آن ها مختل می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ افرادی موفق ترند که از این اضطراب برای بهتر انجام دادن کارشان استفاده کنند. اضطراب یک نوع انرژی است؛ افراد موفق می توانند این انرژی را در مسیری که به بهتر انجام دادن کارشان منجر می شود به کار ببرند.

نشانه های اضطراب

نشانه های اضطراب عملکرد در هر فردی متفاوت است، تقریباً هر کسی نگران است مبادا در نظر دیگران مضطرب ، آشفته و بی خرد جلوه کند . به هنگام مواجهه با موقعیت های ترسناک ، خواه مهمانی و خواه شرکت در بحث های کلاسی ، اغلب مردم علائمی را تجربه می کنند ، این نشانه ها شامل لرزش ، تعریق ، دستان عرق کرده ، افزایش ضربان قلب ، کوتاهی تنفس ، تنش عضلات ، سرخ شدن یا گیجی ، از دست دادن رشته افکار یا ناراحتی گوارشی ، صدای لرزان و سرگیجه است .شاید بهترین راه برای کاهش اضطراب تمرین صحبت کردن در جمع باشد. اگر از صحبت کردن در جمع می ترسید به دنبال فرصت های مناسب برای تمرین کردن باشید.

سخنرانی مهارتی است که همه می توانند با تمرین، آن را بیاموزند. اعتماد به نفس،صداقت وخلوص نیت، تمامیت کلام از ویژگی های یک سخنرانی جذاب است.

قبل از سخنرانی

1- متن سخنرانی خود را آماده کنید.

* خیال تان را آسوده کنید. مطمئن شوید که وقت کافی برای آماده کردن یک برنامه واضح و منسجم برای سخنرانی صرف کرده اید. نداشتن آمادگی به احتمال خیلی زیاد باعث اضطراب سخنران و عملکرد ضعیف او می شود. باید تلاش کنید برای شروع سخنرانی برنامه ویژه ای طرح ریزی کنید. اگر برای شروع سخنرانی تان چیزهای خوبی برای گفتن داشته باشید نگرانی شما کمتر خواهد شد.

* برای استفاده از تصاویر در سخنرانی برنامه ریزی کنید. وجود تصاویر باعث می‌شود که تمرکز مخاطبان کمتر روی شما باشد و اضطراب شما کمتر شود.

۲ - تکنیک های آرامیدگی را تمرین کنید. انتخاب یکی از این تکنیک ها و تمرین آن یک یا دو دقیقه به مدت چند روز و حتی چند هفته شما را برای سخنرانی آماده می کند. در ابتدا از یک مکان آرام مثل منزل و روی صندلی راحتی برای تمرین کردن استفاده کنید. بعد از این که این کار را کردید در مرحله بعد در جاهایی که استرس بیشتری دارید مثل کلاس یا اتوبوس این تمرین را انجام دهید.

۳ - به چیز های مثبت فکر کنید. به نگرانی تان فکر نکنید؛ چون ممکن است نگران تر شوید. فکر شما باید لذت بردن از سخنرانی باشد. اگر فکر سخنرانی دائم در ذهن شما می چرخد، اسم این حالت را هیجان بگذارید نه نگرانی.

۴ - جسم تان را آماده کنید. شب قبل از سخنرانی خوب بخوابید. طی روز آب کافی بنوشید و قبل از سخنرانی غذای سبکی میل کنید.

در حین سخنرانی

یکی از مباحث مهمی که بیشتر صاحب نظران درباره آن اتفاق نظر دارند، مقدمه ای است که ما برای گفتار خود انتخاب می کنیم. چرا که اگر مقدمه جالب و دلنشین نباشد، دنبال کردن بقیه صحبت از جانب شنوندگان چندان قطعی نیست.

برای پرداختن به موضوع ، در صورت امکان می توانید از داستان های کوتاه، ضرب‌المثل ها و اطلاعات جالب دیگر برای حمایت از موضوع اصلی استفاده کنید و بر جذابیت کلام و درک بهتر آن بیفزایید.

پس سعی کنیدصحبت خود را همیشه با یک مقدمه آغاز کنید و سپس به اصل بحث بپردازید اما اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که در دوران تحصیل برای نوشتن مقدمه انشا مشکل داشتید، توجه به نکات زیر برای یادگیری اصول کلی مقدمه به شما کمک خواهد کرد:

• مقدمه باید مختصر باشد، اما در عین حال هدف از سخنرانی را مشخص کند تا شنونده بداند که قرار است به چه موضوعی پرداخته شود.

• مقدمه نباید تنها اطلاعات خاصی را به شنونده منتقل کند، بلکه باید شنونده را جذب کند و برای پیگیری کلام انگیزه لازم را در او به وجود آورد.

• مطالب بیان شده باید مرتبط با یکدیگر باشند، نه این که در مقدمه به نکاتی پرداخته شود که در آخر بحث ، هیچ نتیجه ای از آن ها گرفته نمی شود.

و اما در حین سخنرانی، پس از بیان مقدمه ، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

* از کلمات قابل درک و با معنی استفاده کنید.

* در گفتار خود روی کلمات مهم تکیه واز کلمات کم اهمیت سریع عبور کنید.

* همیشه قبل و بعد از پایان نکات اساسی و مهم یک مکث کوتاه داشته باشید.

* یکنواخت و ماشینی صحبت نکنید، تن صدا و نحوه بیانتان را هر از چند گاه تغییر دهید.

* جملات و عبارات مهم را با تمایز و تاکید بیان کنید؛ مثلا بلندتر و یا حتی آرام تر از باقی عبارات.

* زبان بدن (Body Language) راز موفقیت شماست و این یعنی استفاده درست و بجا از حرکات دست، سر، ایما و اشاره.

* برقرار کردن ارتباط چشمی با مخاطب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

* در مقابل مخاطب لبخند بر لب داشته باشید.

* دیگران را در بحث خود وارد کنید و از نظرات آن ها نیز مطلع شوید، چرا که اگر تا انتهای بحث پیش بروید، امکان دارد نقاط کور و مبهمی برای شنوندگان ایجاد شده باشد و آنها فرصت ابراز عقیده یا سؤال در آن موارد را نداشته باشند.

* هرگز فکر نکنید سکوت حضار دقیقاً به معنای تأیید و همراهی با گفته های شماست. حتی اگر سکوتی نیز حکم فرما شد، سعی کنید با طرح برخی سؤالات در ارتباط با موضوع کلام آن ها را به شرکت در بحث تشویق کنید.

*با اطمینان عمل کنید. حتی اگر احساس اطمینان نمی کنید، با اطمینان عمل کردن ممکن است واقعا شما را قانع کند که نگران نیستید. حتی اگر نگران هم باشید، وقتی خود را مطمئن نشان می دهید سخنرانی شما به بهترین وجه انجام می شود.

* پوشیدن لباس پاکیزه و مرتب اهمیت زیادی دارد چون باعث تقویت اعتماد به نفس می شود و هر اندازه که وضع ظاهری نامرتب و شلخته داشته باشید به همان میزان از توجه مخاطبان کم خواهد شد.

بعد از سخنرانی

بله زندگی بعد از سخنرانی ادامه دارد. به خودتان جایزه بدهید. خودتان را به یک نوشیدنی مخصوص دعوت کنید یا با یک دوست خوب صحبت کنید یا یک هدیه کوچک برای خودتان بخرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha