اولین كلینیك تخصصی "ام اس" دیروز طی آیینی در مركز آموزشی، درمانی الزهراء (س) اصفهان راه‌اندازی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان، در این مركز خدمات آموزشی، درمانی، پرستاری، مددكاری و مشاوره‌های تخصصی به بیماران ام اس ارائه می‌شود.

بر اساس اعلام منابع آگاه،آمار مبتلایان به بیماران ام‌اس در استان اصفهان حدود پنج هزار نفر برآورد می‌شود.

موقعیت جغرافیایی این استان موجب شده‌است تا استانهای همجوار برای درمان و كنترل بیماری ام اس به مراكز درمانی اصفهان مراجعه نمایند.

در روند بیماری‌ام اس مكانهای مختلف و متعدد دستگاه‌اعصاب مركزی مورد حمله دستگاه ایمنی قرار می‌گیرد كه نتیجه آن، آسیب متعدد به علائم مختلف و تشكیل بافت "اسكار"در نقاط متعدد آسیب دیده است كه به‌این بیماری"اسكار در نواحی متعدد" یا ملتیپل اسكلروزیس (‪ (Multiple Sclerosis‬می‌گویند.

نام ام اس برگرفته از حروف اول كلمات نام لاتین این بیماری است.

در شرایطی خاص دستگاه ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مركزی فرد حمله‌ور شده و بیماری ام اس را ایجاد می‌كند.

یك متخصص مغز و اعصاب پیشتر هشدار داده بود كه بیماری ام اس در زنان ‪ ۲/۵‬تا ‪ ۳‬برابر بیشتر از مردان مشاهده شده است.

دكتر "بهلولی" بااشاره به این كه بیماری ام اس در كشور روبه افزایش است، گفت: این بیماری بیشتر در افراد تحصیل كرده و در سنین ‪ ۲۰‬تا‪ ۴۰‬سالگی شروع می‌شود.

وی بااشاره به این كه آمار دقیقی از مبتلایان ام اس در كشور وجود ندارد، تخمین زد كه ‪ ۲۰‬تا‪ ۴۰‬هزار نفر طی سالهای اخیر به این بیماری دچار شده‌اند.

دكتر بهلولی گفت: ام اس بیماری مزمن و غیرقابل پیش بینی در سیستم مركزی مغز است و سبب تاری دید ، كوری، عدم تعادل، ضعف اندام ها، اختلالات عصبی، ادراری، حافظه و تمركز می‌شود.

وی عفونت، افزایش درجه حرارت بدن، استرس، بی‌خوابی، گرمازدگی و خستگی را موجب تشدید ام اس دانست.

بهلولی با بیان این كه این بیماری قابل درمان است،اظهارداشت: خوشبختانه در سالهای اخیر داروهای متعددی به بازارهای جهانی آمده و این داروها نیز در كشور ما موجود است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha