سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 80230

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: کلیه فرآیندهای بدن و تمام واکنش‌های آن در محیط آبی انجام می‌گیرد و بدن با از دست دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه مستقیم دارد.

دکتر احمد درستی در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: 70 درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد و زمانی که بدن یک درصد از آب خود را دست دهد، احساس تشنگی و اگر دو درصد آب از بدن فرد خارج شود علاوه بر احساس تشنگی، دچار آشفتگی و کم اشتهایی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: با از دست دادن ٣ درصد آب، شخص دچار ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون شده و با کاهش ٤ درصد آب، مبتلا به تهوع و ضعف عضلانی می‌شود.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: با کاهش آب بدن تا ٥ درصد، فرد دچار عدم تمرکز فکر نیز می‌شود و با کاهش ٦درصد آب، اختلال در کنترل درجه حرارت بدن پیش می‌آید و نهایتا کاهش ٧ درصد به بالا موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسائی کلیوی می‌شود.

درستی مصرف آب در تابستان را در جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر دانست و گفت : نوشیدن روزانه ١٠تا ٨ لیوان آب سالم و نسبتا خنک بسیار مفید است ولی اگر فردی در حرارت زیاد و مدت طولانی فعالیت می‌کند و میزان تعریق او بالاست لازم است مقدار بیشتری از 12 تا 16 لیوان آب بنوشد.

وی در رابطه با نوشیدنی‌های فصل تابستان توصیه کرد: بهتر است نوشیدنی‌های دیگری از قبیل چای، قهوه، نوشابه و آب میوه بجای آب، کمتر استفاده کنید و هر ساعت حتی بدون احساس تشنگی نیز، آب بنوشید.

این متخصص تغذیه علاوه بر افزایش مصرف آب کاهش تعریق را به عنوان راه دیگری برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان عنوان کرد و افزود: بهتر است افراد خود را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارند و در سایه و مکان‌های مناسب و نسبتا خنک به ورزش و فعالیت‌های بدنی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha