سلامت نیوز : یارانه بیماران هموفیلی میلیون‌ها دلار است که به شرکت‌های وارد‌کننده دارو داده می‌شود.

در دولت پیشین وزارت بهداشت ناگهان اعلام کرد که قرار است مابه‌التفاوت قیمت ارز مبادله‌ای و ارز مرجع را با نام یارانه دارو به‌حساب سرپرست خانوار واریز کند. این خبر سوءتفاهم‌هایی ایجاد کرد و باعث شد که بیماران تصور کنند قرار است یارانه دارو به‌طور کلی و از اساس به‌حساب خانوار واریز شود. در حالی که عدد نهایی پرداخت نقدی به هموفیلی‌ها 10 هزار تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ احمد قویدل در توضیح و شفاف‌سازی درباره این سوءتفاهم به همشهری گفت: هر عدد از داروی فاکتور8، 150دلار (با نرخ ارز مبادلاتی 450هزار تومان) است. دولت پیشین همه این پول را به شرکت وارد‌کننده داده است. از آنجا که این دارو، کالا محسوب می‌شود، برای اینکه در زنجیره توزیع قرار بگیرد و هزینه‌های توزیع تا رسیدن به‌دست بیمار و پول بیمه پرداخت شود، یک قیمت‌گذاری یارانه‌ای انجام می‌شود. آن زمان که مبنای قیمت‌گذاری ارز مرجع بود، قیمت هر فاکتور8 در داروخانه 5هزار تومان بود. این 5هزار تومان بخشی از قیمت داروست که دولت 445هزار تومان آن را پرداخته است.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه سوءتفاهم‌های ایجاد شده در زمینه قیمت دارو در زمان وزارت قبلی به‌دلیل توضیحات اشتباه مسئولان بود، گفت: یارانه داروهای بیماران خاص را کمافی‌السابق، دولت می‌پردازد. مابه‌التفاوت قیمتی که دولت بابت یارانه بیماران هموفیلی به ازای هر عدد آن می‌پردازد، رقم بسیار بالایی است. قبل از تغییر مبنای محاسبه قیمت ارز، فاکتور 8 با قیمت 150دلار، با قیمت 5هزار تومان به شرکت‌های پخش تحویل می‌شد. بعد از آنکه ارز مبادلاتی با ارزش 2برابری نسبت به ارز مرجع مبنای محاسبه قرار گرفت، قیمت فروش فاکتور 8 به داروخانه‌ها به حدود 10هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: بحران از زمانی شروع شد که برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز مرجع و ارز مبادلاتی هیچ‌گونه بودجه‌ای در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت. شرکت‌های وارد‌کننده در آن زمان از ترخیص و تحویل داروهای وارداتی به گمرک خودداری می‌کردند. دارو پس از ترخیص از گمرک تحویل شرکت‌های پخش می‌شود، این شرکت‌ها برای تحویل دارو به داروخانه‌ها هزینه حمل دریافت می‌کنند. 70درصد 5هزار تومان هزینه حمل را شرکت‌های بیمه‌گذار بایستی پرداخت کنند و 30درصد را بیمار. دولت برای اینکه بیماران خاص هزینه‌ای را پرداخت نکنند سهم بیمار را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌داده است.

در فاصله زمانی افزایش 2برابری قیمت دارو، قیمت یارانه‌ای دارو از 5هزار تومان به 10هزار تومان افزایش یافت اما از آنجا که دولت هنوز قراردادی در رابطه با این افزایش با بیمه‌ها منعقد نکرده بود، بیماران برای دسترسی به دارو مجبور به پرداخت 5هزار تومان به ازای هر شیشه دارو شدند. وزیر بهداشت سابق نیز طرح غیرکارشناسی‌شده‌ای را ارائه کرد که طی آن، فرانشیز سهم بیمار به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشود. احمد قویدل گفت: متأسفانه توضیحات مبهم وزیر بهداشت در این‌باره این سوءتفاهم را به‌وجود آورده بود که قیمت فاکتور8، 10هزار تومان است که بخشی از آن را سازمان‌های بیمه‌گر تقبل می‌کنند و بخش دیگر را دولت به بیماران به‌عنوان یارانه دارو می‌پردازد؛ درصورتی‌که اساسا مبلغ مذکور یارانه دارو نبوده است.

وی تأکید کرد: توضیحات مسئولان و استفاده نابجا از واژه یارانه باعث شده بود که مردم فکر کنند یارانه‌ دارو که به شرکت‌های وارد‌کننده دارو داده می‌شد، کلا قطع شده و قرار است آن پول به‌حساب سرپرست خانوار پرداخت شود؛ درصورتی‌که این یارانه همچنان به شرکت‌ها داده می‌شود و این پولی که قرار است به مردم بازگردانند به‌دلیل اقدام دیرهنگام وزارت بهداشت برای عقد قرارداد جدید با بیمه‌ها بود. عده‌ای از بیماران که در این مدت دارو مصرف نمی‌کردند با اخبار شعف‌آور وزیر بهداشت سابق زنگ می‌زدند که ما دارو مصرف نمی‌کنیم ولی این یارانه ما را کی می‌دهند.

احمد قویدل، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه داروهای بیماران خاص رایگان است، گفت: وزارت بهداشت بدون اینکه با سازمان‌های بیمه‌گر هماهنگ کند، با این استدلال که اگر بخواهد بیشتر معطل کند دسترسی بیمار به دارو کمتر و دیرتر خواهد شد، داروی فاکتور 8 را به‌جای 5هزار تومان، 10هزار تومان محاسبه کرد تا در فرصتی دیگر این پول به بیماران بازگردانده شود. الان مسئولیت واریز این مابه‌التفاوت (همان 5هزار تومان) به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده شده، چون این دانشگاه با شرکت‌های بیمه‌گر مثل خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و... در ارتباط است.

این پول به‌حساب سرپرست خانوار که حساب یارانه به نام اوست، واریز می‌شود. همین امر باعث تشویش سایر بیماران و مردم شده است. آنها تصور می‌کنند دولت قرار است یارانه دارو را مانند یارانه نان که سر‌ماه به‌حساب خانوار ریخته می‌شود، بدهد. اگر قرار باشد دولت یارانه دارو را به سرپرست خانوار بدهد به این معناست که به ازای 30عدد فاکتور 8 مبلغ 450هزار تومان به‌حساب خانوار بریزد.

وی در مورد بازپرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز گفت: رقمی که بیماران در ماه‌های اخیر برای دارو از جیب خود پرداخت کردند، نهایتا 25هزار تومان است که به‌نظر من ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha