سلامت نیوز : رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: بخشی از کارکرد اسباب‌بازی، تقویت رشد اجتماعی و ارتباطی کودک است و از سوی دیگر به رشد ذهنی و شناختی کودک کمک می‌کند.

مهدی تهرانی‌دوست در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اسباب‌بازی، در واقع وسیله ارتباطی کودک با دنیای اطراف است. کودکان از همان سال اول زندگی به تدریج با دنیای اطراف خود از طریق اسباب‌بازی ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: کودکان معمولاً به اسباب‌بازی‌های خود جان می‌دهند و آنها را به عنوان یک موجود زنده تصور می‌کنند و با آن موجود زنده ارتباط برقرار می‌کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: کودک با عروسک خود صحبت می‌کند، به او غذا می‌دهد و کارهایی را که بزرگسالان در دنیای واقعی انجام می‌دهند در دنیای بازی خود تقلید می‌کند.

تهرانی‌دوست تصریح کرد: در حقیقت اسباب‌بازی یک وسیله برای رشد ارتباطات اجتماعی کودکان است و کودک با انجام بازی‌های تخیلی، ارتباط برقرار کردن را یاد می‌گیرد و به تدریج می‌تواند در دنیای واقعی نیز این ارتباط را به صورت واقعی ادامه دهد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: در حقیقت بخشی از کارکرد اسباب‌بازی، تقویت رشد اجتماعی و ارتباطی کودک است و از سوی دیگر به رشد ذهنی و شناختی کودک کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب کودک با بازی کردن با اسباب‌بازی به پیچیدگی‌ و طرز کار آن پی می‌برد و سعی می‌کند با خلاقیت خودش آن اسباب‌بازی را به کار گیرد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: طبیعتاً در این حوزه، فعالیت ذهنی و شناختی کودک تقویت می‌شود و به همین دلیل لازم است که اسباب‌بازی در سطح رشد شناختی کودک باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طبیعی است که یک اسباب‌بازی پیچیده- که کارکرد پیچیده‌ای دارد- برای کودکی که هنوز دنیای اطرافش را نشناخته است، کارآیی مناسب را ندارد و به همین دلیل لازم است والدین در انتخاب اسباب‌بازی برای کودک دقت لازم را داشته باشند.

تهرانی‌دوست به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین در انتخاب اسباب‌بازی باید کارآیی و کارکرد آن را در نظر بگیرند و بسنجند که ْآیا کودک می‌تواند آن را به کار ببرد و با آن ارتباط برقرار کند یا نه و در ثانی اسباب‌بازی‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که خلاقیت را در کودکان تقویت کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: وسیله‌ای که کودک بتواند با آ‌ن چیزی درست کند یا در او تغییری ایجاد کند یا کاری از آن یاد بگیرد می‌تواند در رشد خلاقیت و شناختی کودک موثر باشد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: اسباب‌بازی مورد انتخاب برای کودک نباید آن قدر پیچیده و سخت باشد که کودک نتواند با آن ارتباط برقرار کند و آن را سریع به کناری بیندازد.

تهرانی‌دوست ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند از مراکز و افرادی که در زمینه اسباب‌بازی صاحب‌نظر و باتجربه هستند کمک بگیرند و اسباب بازی کودک را بر اساس سن کودک و متناسب با سطح رشدی کودک انتخاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha