سلامت نیوز : محمد علوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: معده انسان با ترشح ماده‌ای با نام کیموس معدی، شرایط را در معده به گونه‌ای فراهم می‌سازد که PH بین 3 تا 4 وجود داشته باشد. بنابراین محیط معده حالتی اسیدی پیدا می‌کند که این اسیدیته موجب از بین بردن بسیاری از میکروب‌های موجود در معده می‌شود. همچنین در همین PH اسیدی است که بسیاری از املاح و ویتامین‌های حیاتی بدن از جمله، آهن، روی، انواع ویتامین‌های گروه Bجذب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علوی افزود: از سوی دیگر نیز حالت طبیعی برای معده، PH بین 3 تا 4 است و در صورت تجاوز  PH از این مقدار مخاط معده قرمز و ملتهب شده و زمینه‌ای برای بروز انواع اختلالات دستگاه گوارش فراهم می‌آید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: حال با افزودن ماده‌ای به نام جوش شیرین به نان که یک قلیای بسیار قوی است به طوری که در گذشته به آن سود سوزآور گفته می‌شد، محیط معده را از حالت اسیدی به حالت قلیایی تبدیل می کنیم که نتیجه آن عوارضی است مانند سوء هاضمه، کاهش ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های عفونی و ممانعت از جذب آهن، روی، کلسیم و انواع ویتامین‌ها که هر یک می‌تواند عاملی زمینه‌ساز برای بیماری‌های مختلف باشد.

علوی درباره ضررهای اقتصادی ناشی از افزودن جوش شیرین به نان عنوان کرد: کیفیت پایین نان موجب افزایش حجم نان دور ریخته می‌شود به گونه‌ای که طبق بررسی که چند سال پیش انجام شد می‌توان گفت نان دورریز مردم ایران به تنهایی کفاف تمام گرسنگان آفریقا را می‌دهد.

وی نانوایان را مسبب پایین آمدن کیفیت نان و استفاده از جوش شیرین دانست و گفت: بحث استفاده از جوش شیرین در امر فراوری نان، معضلی بود که در سالهای 72 و 73 با پیگیری‌های بهداشتی حل شده بود اما امروزه دوباره شاهد از سرگیری آن هستیم و دلیل آن برخلاف نظر عده‌ای که کیفیت پایین آرد را مسبب استفاده دوباره از جوش شیرین در نانوایی ها می دانند، چیزی نیست به جز تنبلی و ناآگاهی نانوایان استان.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با تأکید بر لزوم تلاش تمام ارگان‌ها و همین طور مردم در امر بهداشت نان عنوان کرد: بمباران تبلیغاتی از طریق رسانه‌ها و شناسایی تفاوت‌های نان سالم و نان جوش شیرین‌دار به مردم، در اختیار قرار دادن آرد با کیفیت توسط ارگان‌های مربوطه و همکاری مردم با خودداری از خرید نان دارای جوش شیرین، نظارت های مکرر و معرفی متخلفان توسط مرکز بهداشت، اقداماتی هستند که می‌توانند در جهت کنترل معضل کیفیت نان اثرگذار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha