سلامت نیوز : با ابلاغ دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏‌ای طب عمومی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از سوی وزیر بهداشت، پزشکان عمومی به انجام هر اقدامی برای بیماران که مهارت و تبحر آن را داشته باشند، مجاز شدند و البته اگر در انجام این اقدامات مرتکب کوتاهی یا قصور شوند، باید پاسخگو باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این دستورالعمل به منظور فراهم کردن بستر لازم برای توسعه «مراقبت های اولیه سلامت» و احقاق «محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع» و با تاکید بر مصوبه سال 1355 هیات مدیره نظام پزشکی مرکزی موضوع گستره صلاحیت حرفه‏ ای پزشکان و با رعایت ‌قانون «چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن» مصوب 27 مهر ماه 1376 مجلس شورای اسلامی و با توجه به مصوبه مورخ 31 تیر ماه 1392 شورای معاونین، شرایط متعارف حیطه اختیارات پزشکان عمومی در سایر کشورهای پیش­رو و موفق در ارتقای سلامت، از سوی دکتر محمدحسن طریقت منفرد به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

متن کامل این دستورالعمل به این شرح است:

ماده 1- معاونت آموزشی وزارتخانه موظف است با کسب نظر از معاونت‏ های درمان و بهداشت تغییرات لازم در محتوای آموزشی دوره پزشکی عمومی با محوریت ارائه خدمت در قالب پزشک خانواده را اعمال کند. برنامه آموزشی جدید از ابتدای سال تحصیلی 93-92 لازم‏ الاجرا خواهد بود.

ماده 2- معاونت درمان موظف است با همکاری معاونت آموزشی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تدوین دوره‏ های تکمیلی در قالب دوره‏ های کوتاه‏ مدت حرفه‏ ای برای دانش‏ آموختگان پزشکی عمومی اقدام نماید؛ این دوره ها در شش گروه تقسیم‏ بندی می‏‌شوند:

الف) تقویت دانش و مهارت­‌های بهداشتی جهت کنترل عوامل خطر و پیشگیری از بیماری­‌ها با در نظر گرفتن گذار اپیدمیولوژیک و افزایش بار بیماری‏‌های غیرواگیر و ظهور بیماری‏‌های نوپدید و بازپدید، از جمله مباحث بهداشت عمومی، پیشگیری و مدیریت بیماری‏ ها، بهداشت خانواده، سبک زندگی و تغذیه، سلامت روان، بهداشت محیط و حرفه‏‌ای، مدیریت سیستم­ های بهداشتی و درمانی

ب) تقویت دانش و مهارت­ های بالینی جهت درمان بیماری­ های شایع و یا دارای اولویت از نظر سیاست‏ های نظام سلامت کشور به ویژه در مناطقی که متخصصان مربوطه فعالیت مستمر ندارند مانند: دیابت، پرفشاری خون، چاقی، پوکی استخوان، بیماری­ های شایع روانپزشکی، بیماری‏ های بومی - منطق ه‏ای، فوریت­ ها و اورژانس و ...

ج) فراگیری دانش و مهارت­ های انجام اقدامات تشخیصی مورد نیاز با اولویت انجام و تفسیر الکتروکاردیوگرافی، گزارش رادیوگرافی‏ های شایع و انجام سونوگرافی ساده به‏ صورت سونوگرافی سرتخت در موارد اورژانس و یا موارد شایع مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده یا مناطق مورد نیاز که به تشخیص زودرس بیماری‏ ها و حفظ سلامتی خانواده‏ ها کمک می‏ کند، سیگموئیدوسکوپی و ...

د) دوره‌های طب مکمل مانند طب سنتی ایرانی – اسلامی، طب سوزنی و ...

ه) دوره‌های حرفه‏‌ای کاربردی مانند ترک اعتیاد، مشاوره ژنتیک، مشاوره تغذیه، مراقبت از پوست و ...

و) دوره‏‌های تکمیلی آموزش متد‏ها و استفاده از تجهیزات نوین پزشکی

تبصره 1- دوره‏ های گروه «ب» و «ج» بر اساس ظرفیت منطق ه‏ای و اعلام نیاز مصوب هیات رئیسه هر دانشگاه بر اساس شاخص‏ های معاونت آموزشی وزارت تدوین و پس از تایید معاونت درمان وزارت اجرا خواهد شد.

تبصره 2- دوره‏ های گروه «الف»، «د» و «ه» توسط معاونت درمان و بهداشت دانشگاه، سازمان نظام پزشکی و انجمن علمی پزشکان عمومی پیشنهاد و پس از تایید شورای آموزش دانشگاه قابلیت اجرا خواهد داشت.

تبصره 3- فرایند اجرای دوره‏ های تکمیلی فوق می‏ تواند با نظر و تایید دانشگاه‏ های علوم پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی و یا انجمن‏ های علمی در چارچوب برنامه‏ های آموزشی تدوین شده، انجام شود.

تبصره 4- تدوین برنامه های آموزشی فوق باید به گونه‏ ای باشد که در حین خدمت پزشکان عمومی صورت گیرد و مانع انجام فعالیت‏ های عادی آن‏ها نشود.

تبصره 5- مرجع آموزش دهنده، گواهی پایان دوره را در حیطه مربوطه صادر می‏ نماید.

ماده 3- پزشک عمومی می‏ تواند هر اقدامی را که در آن مهارت و تبحر کافی دارد برای بیماران و مراجعین انجام دهد و در صورتی که مرتکب کوتاهی یا قصور شود پاسخگو خواهد بود. ملاک مهارت و تبحر علاوه بر توانایی‏ پزشک، سرفصل‏ ها و حیطه آموزشی است که در طول مدت تحصیل و یا متعاقب آن طی دوره‏ های تکمیلی معتبر فرا گرفته و گواهی آن را اخذ نموده باشد.

تبصره: با رعایت ‌قانون «چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن» و با لحاظ تبصره 1 ذیل ماده واحده آن، به معاونت درمان ماموریت داده می‏ شود نسبت به تهیه آیین‏ نامه‏ وظایف و صلاحیت پزشکان عمومی با همکاری سازمان نظام پزشکی در چارچوب ماده 3 این آیین‏ نامه اقدام نماید.

ماده 4- تعرفه خدمات مشمول بند «ب» و «ج» ماده 2 که توسط پزشکان عمومی دوره دیده ارایه می‏‌گردد، کسری از تعرفه تخصصی خدمت مربوطه خواهد بود. تعرفه خدمات ارائه شده در حیطه سایر دوره‏‌های تکمیلی برابر تعرفه تعیین شده برای آن خدمت، صرف نظر از ارائه‏ کننده آن خواهد بود. تعرفه­ های مذکور به پیشنهاد وزارت بهداشت و پس از تصویب در شورای عالی بیمه قابلیت اجرا خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha