سلامت نیوز : یک کارشناس بهداشت دهان و دندان گفت: ژنتیک فقط بر روی جنس دندان تاثیر دارد نه بر پوسیدگی، دندان‌هایی که کمی زرد هستند نسبت به دندان‌های سفید از استحکام بیشتری برخوردارند.

ژاله بحرینی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: افراد باید روزی سه بار در روز و بعد از خوردن غذا مسواک بزنند، در کنار آن نیز باید نخ دندان استفاده شود به دلیل اینکه فضای بین دندان‌ها با مسواک تمیز نمی‌شود و باید حتما از نخ دندان استفاده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از خمیردندان فقط به هنگام شب کافی است، افزود: دفعات بعدی در طول روز مسواک تنها کافی است.

بحرینی تصریح کرد: طریقه مسواک زدن برای فک بالا از لثه به طرف لبه دندان و برای فک پایین نیز از لثه به طرف لبه دندان باید باشد. به هیچ عنوان نباید مسواک به صورت افقی زده شود زیرا بر اثر تماس موهای مسواک با انتهای دندان در کنار لثه سایش ایجاد و به دنبال سایش مینای دندان از بین رفته و پوسیدگی ایجاد می شود.

این کارشناس بهداشت دهان و دندان تصریح کرد: علاوه بر قسمت بیرون دندان‌های قسمت داخل نیز باید به صورت عمودی مسواک زده شود، روی سطوح جونده نیز به صورت دورانی مسواک کنید. در انتها نیز باید زبان را با یک مسواک مرطوب و بدون خمیر دندان مسواک کرد تا مواد از لابه لای پرز دهان خارج و مانع از بوی بد دهان می شود.

وی ادامه داد: افرادی که سالم هستند یعنی دندان‌های سالمی دارند در صورت نداشتن فرصت، روزی دو بار یعنی بعد از خوردن صبحانه و بعد از شام نیز می‌توانند از مسواک استفاده کنند.

بحرینی اظهار کرد: ژنتیک فقط بر روی جنس دندان تاثیر دارد نه بر پوسیدگی آن، دندان‌هایی که کمی زرد هستند نسبت به دندان‌های سفید از استحکام بیشتری برخوردارند ولی از نظر ایجاد پوسیدگی فقط به از بین بردن مواد میکروبی از روی دندان موثر است.

وی خاطرنشان کرد: در اثر مسواک نزدن مواد میکروبی تجمع و در مدت کوتاهی تبدیل به مواد آهکی می شود که با مسواک قابل برداشت نیست و به تدریج لایه لایه تجمع و جرم را تشکیل می‌دهد که جرم به عنوان یک مانع خارجی بین دندان و لثه قرار می‌گیرد و به تدریج باعث از بین رفتن چسبندگی بافت دندان و در نتیجه لثه متورم می‌شود، از طرفی مواد میکروبی نیز باعث پوسیدگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha