سلامت نیوز : یک روانپزشک گفت: بی‌حرکتی سالمندان باعث ابتلا به یبوست و سوء تغذیه شده و انرژی عضلات تنفسی را نیز کاهش می‌دهد.

دکتر فریدون ضرغام در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه یکی از علل مهم مرگ و میر سالمندان به علت بی‌حرکتی است، گفت: بی‌حرکتی موجب بروز عوارض ریوی در سالمندان می‌شود.

وی در ادامه افزود: حرکات تنفس سالمند بی‌حرکت کاهش می‌یابد و بستری شدن سالمند روی تشک، حرکات خلفی قفسه‌ صدری را محدود و کوتاه می‌کند. همچنین فشارشکمی محدود می‌شود، تنفس عضلات کاهش یافته موجب تحلیل قدرت عضلات تنفسی می‌شود. این عوامل باعث کم شدن هوای جاری تنفس شده، به علاوه تنفس عمیق کمتر شده که خود باعث جمع شدن آلوئولهای ریوی و در نتیجه‌ جمع شدن ریه‌ها می‌شود.

دکتر ضرغام یادآور شد: جمع شدن ترشحات برنش در قسمت پایین ریه دیده می‌شود. استعمال داروهای آنتی‌کلی نرژیک و ضد سرفه باعث دزیدراتاسیون (کم آبی) شده و به تجمع ترشحات برنش کمک می‌کند. در سالمند بی حرکت پنومونی شیمیایی یا پنومونی عفونی در قاعده‌ ریه دیده می‌شود.

وی گفت: اختلال حرکات تنفس و تقلیل دامنه‌ حرکات، تجمع ترشحات برنش به خصوص در مورد پنومونی و آمبولی ریه (وجود حباب هوا در ریه)، باعث اختلال تهویه‌ ریه می‌شود و این اختلال تهویه باعث کمبود رسیدن اکسیژن (هیپوکسی) و اسیدوز تنفسی و ایجاد نارسایی تنفس سالمندان شده و آنها را مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن می‌کند.

دکتر ضرغام خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این عوارض، باید هیدراتاسیون کامل با حرکت و مصرف میزان مناسب مایعات برقرار شده و از تجویز هر گونه داروی آنتی‌کلی‌نرژیک (ضد پارکینسون و داروهای روان‌گردان) یا ضد سرفه یا خواب آور پرهیز شود. ورزش‌های تنفسی از آتلکتازی و تجمع ترشحی در ریه جلوگیری می‌ کند.

این روان پزشک گفت: بی‌حرکتی یا سکون سالمندان باعث سوء هضم شده، فرد را دچار یبوست و سوء تغذیه کرده، انرژی اعضا بدن را کاهش می دهد. بعد از ۶ تا ۱۰ روز بی حرکتی اشتها کم می‌شود و سالمند مستعد به کمبود پروتئین می‌شود.

وی در خصوص دلایل ایجاد کننده یبوست در سالمندان گفت: تقلیل حرکات دودی شکل روده، قطع رفلکس دفع، تغییر در عادت روزمره، کاهش قدرت عضلات دافعه مقعد از دلایلی هستند که باعث می شود مدفوع در محفظه‌ مقعد و همچنین در کولون نزولی (بخش انتهایی روده) جمع شده و این تجمع باعث جذب مواد آبکی مدفوع شده و مدفوع خشک و باعث یک انسداد نسبی روده همراه با تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی می‌شود.

دکتر ضرغام گفت: مدفوع سفت و سخت باعث ایجاد سندرم اسهال کاذب به علت تحریک جدار کولون و محفظه مقعدی می‌شود. همچنین ممکن است باعث سندرم بی‌اختیاری ادرار و علائم انسداد کامل روده ‌شود.

وی گفت: مصرف آب بلافاصله علائم دفع مدفوع (اجابت مزاج) ایجاد می‌کند. در سالمند بی‌حرکت باید از تجویز داروهای مسهل خودداری کرد، شیاف گلیسیرین و تنقیه نمکی با تجویز پزشک مفید واقع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha