سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان این که اگر میزان دفع پروتئین از 100 میلی گرم در مترمکعب افزایش یابد، سندروم نفروتیک نامیده می‌شود، گفت: در مبتلایان به سندروم "نفروتیک" علایم به صورت شکم درد نمایان می‌شود، ایجاد ورم در اطراف چشم‌ها و ناحیه پلک به ویژه پلک فوقانی از علایم دیگر بیماری است.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه پروتئین یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده بدن انسان است و نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌های بدن بر عهده دارد، گفت: همه افراد روزانه مقداری پروتئین دفع می‌کنند، ولی زمانی که این مقدار از حد معمول بالاتر رود، غیرطبیعی بوده و عوارض زیادی به همراه دارد.

وی گفت: اگر میزان دفع پروتئین از 100 میلی گرم در مترمکعب افزایش یابد، سندروم نفروتیک نامیده می شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: سندروم نفروتیک به دو صورت اولیه و ثانویه است، شایع ترین شکل آن به صورت اولیه است که در سن 2 تا 12 سالگی دیده می شود و در پسرها شیوع بیشتری دارد. یک فرم ژنتیکی نیز وجود دارد که در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد می شود.

دکتر وحیدی در خصوص عوامل ایجاد کننده این بیماری گفت: عوامل ایجاد کننده بیشتر به دنبال عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی به وجود می آید که فرم ژنتیکی آن به خصوص در سال اول زندگی بروز می‌کند.

وی گفت: در مبتلایان به سندروم نفروتیک به علت دفع زیاد پروتئین از ادرار میزان آلودگی سرم کاهش می یابد و بچه‌ها دچار ورم می‌شوند و به دنبال ورم ایجاد شده مشکلات خاصی بروز می‌کند.

وی گفت: در تعداد کمی از بیماران ممکن است خون در ادرار هم دیده شود، در این افراد باید به منظور بررسی دقیق میزان پروتئین ادرار، 24 ساعته ادرار جمع آوری شود.

دکتر وحیدی گفت: در فرم های ژنتیکی سندروم نفروتیک، تنها درمان نگهدارنده استفاده می شود و کودکان باید از نظر دریافت میزان کالری و پروتئین دریافتی تحت کنترل باشند و از نظر کاهش اجتمالی میزان پروتئین رسیدگی شوند.

محدودیت مصرف نمک، اولین اقدام درمانی سندروم نفروتیک

وی در ادامه گفت: در کودکان بزرگتر نیز محدودیت مصرف نمک، اولین اقدام درمانی است، مایعات نیز باید فقط در حد رفع تشنگی مصرف شود و بیمار پس از تشخیص قطعی پزشک در بیمارستان بستری می شود.

دکتر وحیدی تصریح کرد: در کودکان ممکن است پاسخ به درمان در مدت کوتاهی حاصل شود و حتی بعضی از کودکان پس از یک هفته درمان، کاملا علایم بالینی آنها برطرف می‌شود ولی والدین نباید دارو را خودسرانه قطع کنند، ممکن است به رغم پاسخ کامل به درمان تا یک ماه کامل مصرف دارو با دوز بالا در این افراد ادامه پیدا کند. با قطع مصرف دارو زودتر از حد معمول احتمال عود بیماری افزایش می یابد و شکست درمانی بیشتر می شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه 25 درصد مبتلایات یک بار دچار عود مجدد می‌شوند، گفت: تعداد بیشتر کودکان عودهای مکرر را تجربه می‌کنند به طوری که درحدود 50 درصد بچه‌ها امکان عود بیماری بالا است و حدود 25 درصد دچار عودهای مکرر و زیاد می‌شوند که عمدتا عود بیماری با ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی است. بنابراین باید به محض ابتلای این کودکان به هر نوع عفونتی سریعا به بیمارستان منتقل شوند تا از پیشرفت عفونت جلوگیری شود.

اختلال در عملکرد کلیه، به دنبال عدم درمان به هنگام بیماری

دکتر وحیدی گفت: یکی از عوارض عدم درمان به موقع، دفع پروتئین زیاد از طریق ادرار است، دفع مداوم پروتئین از ادرار به کلیه‌ها آسیب زده و موجب اختلال در عملکرد کلیه می شود.

وی در ادامه افزود: افزایش چربی‌های خون از علایم بیماری در زمان عود است، بچه‌هایی که به موقع درمان می شوند چربی خون کاهش یافته و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما کودکانی که به علت عدم درمان به موقع به مدت طولانی در معرض چربی بالا قرار دارند، مانند بالغین به بیماری‌های قلبی عروقی دچار می شوند.

دکتر وحیدی در پایان تصریح کرد: تورم پلک به دنبال بیماری کلیوی فقط پلک فوقانی را درگیر می‌کند ولی تورم در پلک تحتانی به تنهایی، می تواند در اثر مشکلات آلرژیک، کم خونی و یا بی خوابی و عفونت‌های دیگر باشد، والدین در این موارد نگران مشکلات کلیوی نباشند، ولی چنانچه کودکان به ویژه صبح‌ها ، دچار تورم پلک فوقانی شدند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha