سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم‌های درمانی معتقد است: دختران نوجوان رژیم غذایی غنی از آهن و پسران نوجوان، رژیم غذایی پرکالری نیاز دارند.

مریم شیرمستی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره رژیم غذایی نوجوانان، گفت: با توجه به اینکه دوران نوجوانی دوران افزایش قد و وزن است، یک فرد نوجوان رژیم غذایی پرکالری‌تری نسبت به کودکان و بزرگسالان نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه نوجوانان باید از مواد غذایی پرکالری و غنی از ویتامین و مواد مغذی استفاده کنند، یادآوری کرد: استفاده از لبنیات خصوصا شیر و ماست، دو تا سه لیوان در روز برای نوجوانان توصیه می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، باید از مصرف شیر همراه با کاکائو و قهوه برای نوجوانان پرهیز شود.

شیرمستی با بیان اینکه باید روزی یکبار از لقمه نان، پنیر و گردو برای تغذیه نوجوانان استفاده شود، خاطرنشان کرد: این مواد غذایی منبع تامین کلسیم و فسفر هستند و برای افزایش قد و وزن نوجوان ضروری هستند.

وی ادامه داد: برای تغذیه نوجوانان باید از میوه و آب میوه طبیعی نیز برای میان وعده‌ها و به میزان سه تا چهار واحد در روز استفاده کرد و از مصرف آب میوه مصنوعی پرهیز شود.

این کارشناس تغذیه، استفاده از ماهی، سویا، بادام، فندق و میگو را نیز زمینه ساز افزایش ترشح هورمون رشد و به دنبال آن افزایش قد و وزن نوجوانان دانست.

شیرمستی با بیان اینکه نوجوانان برای افزایش عضله نیازمند پروتئین کافی هستند، تاکید کرد: مصرف گوشت دو تا سه بار در هفته توصیه می شود و به علاوه مصرف ماهی یک بار در هفته و تخم مرغ محلی نیز چهار تا پنج عدد در هفته برای یک نوجوان ضروری است.

وی گفت: استفاده از خوراک لوبیا، عدسی و انواع آش نیز یک بار در هفته برای تامین پروتئین و آهن بدن نوجوان لازم است.

به گفته این کارشناس تغذیه، نوجوانان همچنین باید از انواع مغزها، تخمه کدو، آجیل، سویا و ... نیز در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

شیرمستی با بیان اینکه رژیم غذایی دختران نوجوان باید از آهن غنی باشد، ادامه داد: توصیه می شود این افراد از انواع دل و جگر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پسران نیز به دلیل عضله سازی و سوخت و ساز بیشتر باید از رژیم پرکالری‌تری استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه نباید از مواد غذایی مصنوعی خصوصا سوسیس، کالباس و نوشابه برای تغذیه نوجوانان استفاده کرد، یادآورشد: غذاهای پرکالری که از نظر مواد مغذی فقیر هستند نیز برای سن نوجوانی توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha