سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 80263
سلامت نیوز : یکی از مدرسان اکولوژی در آستانه آغاز به کار دولت جدید خواهان توجه بیشتر مسئولان به مسایل زیست محیطی کشور شد و تاکید کرد: در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ وضعیت محیط زیست کشور در رده بندی جهانی با ۳۶ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ در میان ۱۳۲ کشور تنزل یافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "حسن عسگری" افزود: در سال‌های اخیر محیط زیست شهری و طبیعی کشور دوران سختی را تجربه کرده است. چنانچه کمتر کسی پیدا می‌شود که روزهای آلوده هوای کلان شهر‌ها، افزایش متوفیان ناشی از آلودگی هوا، وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، شرایط نابسمان جنگل هیرکانی ابر که یکی از منحصر به فرد‌ترین پوشش‌های گیاهی جهان قلمداد می‌شود، سرازیر شدن میلیون‌ها لیتر فاضلاب به دریاچه خزر، خوراندن زوری گوشت الاغ به ببرهای روسی و مرگ ببر نر بر اثر مشمشه، عدم توجه کافی به تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی و موارد بسیار دیگر را به یاد نداشته باشد.

عسگری گفت: این‌ها همه در حالی است که در آستانه شروع به کار دولت تدبیر و امید؛ تحرک اساتید، مدیران، کارکنان مراکز علمی و دانشگاهی، دولت مردان، تشکل‌های مردم نهاد و در یک کلام فعالان و دوستداران محیط زیست به هیچ وجه با وضع فعلی محیط زیست کشور تناسب نداشته است.

وی ادامه داد: در صورتی که بسیاری از مشکلات موجود را در یک نگاه کلان می‌توان به عنوان بحران‌های زیست محیطی تلقی کرد. بنابراین می‌توانیم رییس جمهور را مدیر محیط زیست کشور پهناور ایران نیز خطاب کنیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه در کشور ما سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند گفت: مصوبه اخیر کمیسیون شورا‌ها و مجلس شورای اسلامی در خصوص معاینه فنی در دوران انتقالی دولت، منطبق با واقعیت‌های محیط زیست کشور نیست و امیدواریم اولین هدیه دولت تدبیر و امید به شهروندان، به ویژه میلیون‌ها دانش اموز که همزمان با فصل پاییز و افزایش ۲۰ درصدی ترافیک و تشدید آلودگی هوا راهی مدارس می‌شوند؛ ارائه نخستین لایحه زیست محیطی مبنی بر الزام تمامی خودروهای نو اعم از شخصی و عمومی به انجام معاینه فنی یک سال پس از تولید و سپس به طور سالانه باشد و البته نمایندگان مجلس نیز با قید فوریت بالا جهت کمک به سلامت شهروندان کشور به ویژه ساکنان کلان شهر‌ها آن را مورد تصویب قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha