سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 80264

آیا تا به حال به این فكر كرده اید كه چند وعده از غذای روزانه را در محیط كار می خورید؟

باید ها و نباید های تغذیه در محیط کار
سلامت نیوز : «آیا تا به حال به این فكر كرده اید كه چند وعده از غذای روزانه را در محیط كار می خورید؟ بیشتر افراد وعده نهار  را در محیط كار خود صرف می كنند و بعضی مواقع هم میان وعده ای در ساعت 10 صبح یا حوالی عصر مصرف می کنند.كسانی كه برای رسیدن به محل كار خود مجبورند خیلی زود از خانه بیرون بیایند صبحانه را هم در محل كار میل می كنند. در مجموع نتیجه ای كه گرفته می شود این است كه ما بیشترین سهم غذای روزانه خود را در محیط كارمان صرف می كنیم پس خیلی مهم است كه در انتخاب این بخش از مواد غذایی روزانه مان دقت بیشتری داشته باشیم.»

کارمندان وعده های ناهار را کم چرب انتخاب کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا ؛ زیبا کاوه ای، کارشناس تغذیه موسسه تغذیه، سلامت و توسعه ایران گفته است:  برای خیلی از افراد ناهار وعده اصلی غذایی محسوب می شود. وعده ای كه غذای مصرفی آن باید انرژی مورد نیاز برای سرحال بودن و كارآیی در آنها ایجاد كند. اگر مواد غذایی شامل تركیب خوبی از مواد حاوی كربوییدرات، مقداری پروتئین و مقدار كمی روغن از انواع سالمتر باشد می تواند در طول روز افراد را سروحال نگهدارد. ممكن است بسیاری از افراد ناهار را از خانه بیاورند یا از بیرون محل كار خریداری کنند.

غذاهای چرب در محیط کار خواب آلودگی افراد را افزایش می دهد

در هر صورت با داشتن كمی اطلاعات تغذیه ای افراد همواره این شانس را دارند كه از میان امكان غذاهای مختلف، انتخاب سالمی داشته باشند. توصیه می شود افراد شاغل برای وعده ناهار خود غذاهای با پرس های كوچكتر، چربی و كالری كمتر را انتخاب کنند و همچنین به جای نوشابه های گازدار از آب استفاده کنند، گفته می شود غذاهای چرب درساعات كاری بعداز ظهر افراد را خواب آلوده و خسته می كند. در هر صورت افراد بویژه کارمندان که معمولا فعالیت بدون تحرک یا پشت میزی دارند بهتر است مراقب وزن خود باشند.

مصرف سالاد سبزیجات در وعده های ناهار کارمندان فراموش نشود

قابل یادآوری است؛ افراد در وعده های ناهار خود خوردن سالاد را فراموش نکنند و بهترین انتخاب برای سالاد نیز، سالاد سبزیجات نظیركاهو، خیار، گوجه فرنگی، كلم قرمز و سفید است، البته اگر این مواد خوب شست وشو شده باشند، از لحاظ تغذیه ای برای سلامتی بسیار مناسب است، سالادهایی مانند سالاد ماكارونی یا سالاد الویه معمولا به دلیل داشتن سس زیاد پر كالری توصیه نمی شود و توصیه می شود به جای سس از سركه یا آبغوره و كمی روغن زیتون استفاده كنند.

مصرف غذاهای فست و فود در محیط های کار توصیه نمی شود

قابل تذکر است افراد در محیط کار خود، اگر از فست فودها خرید می كنند از فروشنده بخواهند سس سفید استفاده نكنند و اگر امكان دارد سیب زمینی كبابی را جایگزین سیب زمینی سرخ كرده كنند. با توجه به اینکه در تهیه ساندویچ های تنوری روغن كمتری استفاده می شود استفاده از این نوع ساندویج ها نسبت به سایر، عوارض کمتری برای سلامتی ایجاد می کند.

مصرف میوه و سبزیجات در محیط کار، سلول های بدن را سرزنده و ایمنی بدن را افزایش می دهد

یک توصیه خوب و راحت این است که افراد هرروز از خانه کمی میوه، یا کاهو و هویج شسته شده و یا کمی ساقه کرفس، خیار ،گل کلم و غیره با خود سرکارشان بیاورند، لازم است خوردن سبزیجات و میوه ها در سر کار باب شود. با توجه به اینکه این مواد حاوی انواع ویتامین های تازه، مواد آنتی اکسیدان، املاح ضروری و آب هستند افراد را در محیط کار سرزنده و سلولهای آنها را سرشار از مواد مورد نیاز شان می کنند .علاوه بر این با خوردن این میان وعده مغذی علاوه بر افزایش اشتها موجب کاهش فرایند پیری سلولی شده و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

افراد در محیط های کاری میان وعده های خود را هوشمندانه انتخاب كنند

گفتنی است؛ میان وعده ها بخش مهمی از یك رژیم غذایی روزانه سالم است.میان وعده ها به ثابت نگهداشتن قند خون و انرژی شما در طول روز كمك می كنند و از گرسنه شدن زیاد و پرخوری در وعده های اصلی جلوگیری می كنند. اگر این میان وعده ها خوب انتخاب شوند، می توانند در كنار سه وعده اصلی غذایی تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را فراهم كنند. بنابراین توصیه می شود حتما افراد در برنامه غذایی روزانه میان وعده ها را وارد كنند. هر ماده غذایی كه برای میان وعده انتخاب می كنید بهتر است حداكثر 200 كالری داشته باشد.

لقمه های کوچک نان، پنیر و سبزی بهترین میان وعده در محیط کار

قابل یادآوری است؛ میوه ها اولین پیشنهاد برا ی میان وعده هستند.اگر در رستوران محل كار همراه ناهار میوه داده می شود آن را برای میان وعده عصر نگهداری شود، اگر کسی علاقه مند به مصرف بیسكوییت و شكلات باشند بیسکوییتی را انتخاب کنند که سبوس بیشتری دارند.شكلات های كم شیرین هم انتخاب های بهتری هستند، اما بطور کلی لقمه های كوچك نان،  پنیر، گردو یا نان، پنیر و سبزی هم انتخاب های ایرانی خوبی برای میان وعده به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha