چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 80281

با دستور ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ۲۲۰ تن دارو از گمرك ترخیص شد. ترخیص كالا همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیك تمام داروهای باقی‌مانده در گمرك ترخیص می‌شوند.

220 تن دارو با ارز 1226 تومانی ترخیص شد
سلامت نیوز : با دستور ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ۲۲۰ تن دارو از گمرك ترخیص شد. البته به گفته «محمدرضا نادری» معاون امور گمركی گمرك در این ترخیص نمایندگان ویژه بانك مركزی، وزارت صنعت و وزارت بهداشت حضور نیافتند. او تاكید می‌كند كه نمی‌داند چرا آنها حضور پیدا نكرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ علاوه بر آن وزارت بهداشت در هفته جاری برخلاف تمایل مجلس و كارشناسان یارانه دارو را به حساب سرپرست‌های خانوار ریخت تا وزارت صنایع اعلام كند كه یارانه‌های واریز شده به حساب خانوارها حتما باید برگردد. وزارت صنایع هم مانند بهارستانی‌ها اعتقاد دارد كه واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوارها باعث تضییع حقوق بیمار و افزایش قیمت دارو می‌شود.

شاید آقایان سفر رفته باشند

«محمدرضا نادری» درباره روند ترخیص دارو و كالاهای‌اساسی از گمرك بعد از تصمیم ویژه دولت یازدهم مبنی بر ترخیص كالاهای‌اساسی با ارز مرجع تا پایان سال، می‌گوید: «این تصمیم مربوط به گمرك نیست و باید توسط بانك مركزی و سازمان توسعه تجارت بخشنامه مربوطه ابلاغ شود.» او با بیان اینكه از ابتدای هفته جاری و بعد از اتمام تعطیلات عید فطر نمایندگان ویژه وزارت صنعت، وزارت بهداشت و بانك مركزی به منظور نظارت بر ترخیص دارو از گمرك حضور پیدا نكرده‌اند، می‌گوید: علت عدم حضور این افراد به گمرك را نمی‌دانم. معاون گمرك در پاسخ به این پرسش كه آیا عدم حضور نمایندگان دستگاه‌های مذكور به‌خاطر تصمیم ویژه دولت یازدهم است؟ می‌گوید: نمی‌دانم؛ شاید به‌خاطر تعطیلات، آقایان در سفر باشند؛ به هر حال ما از بانك مركزی هم سوال كردیم ولی جوابی نگرفتیم. نادری همچنین از ترخیص 220 تن دارو خبر می‌دهد و می‌گوید: «ترخیص كالا همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیك تمام داروهای باقی‌مانده در گمرك ترخیص می‌شوند.»

10 محموله دارویی بیماران «ام‌اس» ترخیص شد

دستور رئیس‌جمهور منتخب باعث جنب و جوش سازمان هلا ل احمر شده است. به‌طوری كه «ظاهر رستمی»مدیرعامل سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در این مدت توانسته‌ایم داروهای بیماران صعب العلاج بخصوص بیماران «ام اس» را وارد كشور كنیم و در این زمینه بسیاری از مشكلات بیماران برطرف شده است و برای برطرف كردن تمام مشكلات دارویی بیماران با توجه به روند تسریع وارد كردن كالاهای‌اساسی و دارو با ارز 1226 تومانی براساس دستورهای جدید دولت یازدهم و پرداخت مابه‌التفاودت آن برای ورود داروهای بیماران تلاش‌های خود را همچنان ادامه می‌دهیم.» این داروها در حالی ماه‌ها در گمرگ باقی‌مانده بودند كه كمبود دارویی به یكی از دغدغه‌های اصلی زندگی بیماران تبدیل شده بود و هیچ‌كس هم پاسخگو نبود.

از سوی دیگر تبدیل ازر مرجع دارو به ارز مبادلاتی آنقدر قیمت داروها را افزایش داده بود كه به گفته خیرین در گفت‌وگو با تهران‌امروز، با كمك چند خیر هم نمی‌شد داروهای برخی از بیماران را تامین كرد. هرچند مسئولان دولتی بارها اعلام كرده بودند كه داروهایی كه در گمرگ باقی‌مانده، داروهایی اساسی نیستند اما صحبت‌های رستمی حرف‌های مسئولان را رد می‌كند. به گفته او، سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال‌احمر كه قول داده بود تا پایان ماه مبارك رمضان 12 محموله از داروهای بیماران صعب العلاج بخصوص بیماران «ام اس» را وارد كشور كند، تاكنون 10 محموله را از گمرك ترخیص كرده و به زودی محموله‌های جدید دارویی در این زمینه وارد كشور خواهد شد.

رستمی با اشاره به روند تسریع كالاهای‌اساسی و دارو با ارز 1226 می‌گوید: «مدیرعامل سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال‌احمر در پیشنهادی به وزارت بهداشت عنوان كرد: ما به وزارت بهداشت پیشنهاد داده‌ا‌یم كه به جای تخصیص یارانه دارویی به صورت كنونی، این یارانه دارویی را در اختیار سازمان تداركات پزشكی قرار دهد تا بتوانیم براساس اهداف بشردوستانه جمعیت و بدون در نظر داشتن سود و منافع ریالی، داروهای مورد نیاز بیماران را تهیه كنیم و با كمترین قیمت در اختیار بیمار قرار دهیم.» برهمین اساس هم حسن رادمرد معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز می‌گوید: «با دستور ویژه رئیس‌جمهور كالاهای‌اساسی و دارو با ارز 1226 تومان ترخیص می‌شود و مابه‌التفاوت ارز 1226 تومان و ارز مبادله‌ای را دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌كند.»

یارانه دارو باید برگردد

همه تلاش‌ها برای راضی كردن محمدحسن طریقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و پرداخت یارانه دارو به بیمه‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو بی‌نتیجه ماند و نخستین مرحله یارانه دارویی بیماران تحت پوشش تامین‌اجتماعی به تعداد ۱۷۶۳ نفر و به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال به حساب سرپرستان خانوار معرفی شده واریز شد. حسن رادمرد در واكنش به این سوال كه این یارانه از چه محلی پرداخت می‌شود، می‌گوید: «از هر محلی كه پرداخت شده باید بازگردانده شود كه در آینده نزدیك سازوكار آن مشخص و اعلام می‌شود.» معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت می‌گوید: «این تصمیم برای حفظ قدرت خرید مردم و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت كالاهای‌اساسی و دارو اتخاذ شده است.» حرف‌های رادمرد پیش از این توسط كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به طریقت گفته شده بود اما او با این استدلال كه معلوم نیست پول‌هایی كه به بیمه‌ها داده می‌شود، كجا خرج می‌شود، این راهكار را نپذیرفت.

هیچ دارویی با كشتی وارد نمی‌شود

«محمود بهمنی» رئیس كل بانك مركزی برخلاف تمام گفته‌های دولت در دوسال گذشته، ورود كالاهای لوكس به جای دارو را تایید كرد. به گفته بهمنی در میان 8 كشتی دارو كالاهای لوكس به كشور وارد شده بود. اما مهدی سلیمانجاهی سرپرست معاونت داروی سازمان غذا و دارو بحث ورود كالاهای لوكس به جای دارو به كشور را كهنه می‌داند و تاكید می‌كند كه دارو هیچ‌گاه با كشتی وارد نمی‌شود. سلیمانجاهی البته ورود كالاهای لوكس به جای دارو را تكذیب نمی‌كند و می‌گوید: «اینكه عنوان می‌شود دارو در بنادر متوقف شده است،‌ صحت ندارد و نشان می‌دهد كه اقلام دیگری به جز دارو ولی «تحت عنوان آن» وارد شده است.

دارو غالبا از طریق هوایی وارد كشور می‌شود.» هرچند سلیمانجاهی تنها به گفته «اقلام دیگری» بسنده می‌كند و توضیح بیشتری نمی‌دهد اما ورود كالاهای لوكس، غذای سگ، دسته بیل و... به جای دارو با ارز مرجع از جمله مسائلی است كه مدت‌هاست ذهن افكارعمومی را ‌به خود مشغول داشته است. او با بیان اینكه بانك مركزی فیدبكی مبنی بر اینكه بابت چه فاكتورهای ثبت سفارشی، ارز به دارو اختصاص داده است، به ما ارائه نمی‌كند،‌ می‌گوید: اگر این امر محقق می‌شد، متولی قضیه ورود كالاهای لوكس به جای دارو قابل پیگیری بود. بعضا 10 هزار ثبت سفارش انجام می‌شود و امكان اینكه تك تك ثبت سفارش‌ها كنترل شود، امكان‌پذیر نیست.

سلیمانجاهی در پاسخ به اینكه آیا ارائه گزارش از تخصیص ارز برای ثبت سفارش‌های انجام شده دارو، جزو تعهدات بانك مركزی است، می‌گوید: «اگر در شرایط عادی قرار داشتیم و ارز تك نرخی بود هیچ‌گاه مشكلاتی از این دست رخ نمی‌داد، ولی چون میان نرخ مبادله‌ای و آزاد یك حفره وجود دارد، امكان دارد برخی از آن سوءاستفاده كنند و بانك‌های عامل به ازای ثبت سفارش انجام شده دارو، به كالاهای لوكس ارز تخصیص دهند.»

سیكل معیوب تامین و ترخیص دارو

او در پاسخ به اینكه آیا شما بانك‌های عامل را در بروز این وقایع مقصر می‌دانید، می‌گوید: همه مقصر هستند، نمی‌توان نهاد خاصی را متهم كرد. به هر حال سیكل معیوبی شكل گرفته است و زمانی كه ارز چند نرخی باشد چنین مسائلی رخ می‌دهد. به گفته سلیمانجاهی، اكنون ارز آزاد در بازار وجود دارد و داروهایی هستند كه به علت كمبود، درخواست می‌كنیم شركت‌ها با ارز آزاد وارد كنند.

علاوه بر آن برخی اقلام جانبی چون مواد جانبی بسته‌بندی دارو و قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها هم با ارز آزاد وارد می‌شوند. سرپرست معاونت داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه در این صورت بخشی كه با ارز مبادله‌ای وارد شده است به ارز مبادله‌ای و بخشی كه با ارز آزاد وارد شده است با ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شود، می‌گوید: وظایف محوله بر وزارت بهداشت هم در این صورت سنگین می‌شود و ناچار می‌شویم در سال چندین مرتبه قیمت دارو را تغییر دهیم. سلیمانجاهی با اشاره به اینكه با تك نرخی واقعی شدن ارز، تكلیف روشن می‌شود، می‌گوید: «اگر این اتفاق بیفتد، ممكن است برخی داروها كاهش قیمت پیدا كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha