در حالی که هزینه های رشته تصویربرداری پزشکی در این سالها بین 500 تا 800 درصد افزایش داشته است اما تعرفه های رادیولوژی تنها 2 تا 3 برابر رشد داشته اند.

رشد 500 تا 800 درصدی هزینه های رادیولوژی/ افزیش قیمتها از ابتدا تا انتهای دولتهای نهم و دهم
سلامت نیوز : رئیس سه دوره انجمن رادیولوژی ایران، به تشریح وضعیت افزایش هزینه های تصویربرداری پزشکی از سال 83 تا 92 پرداخت و گفت: در حالی که هزینه های رشته تصویربرداری پزشکی در این سالها بین 500 تا 800 درصد افزایش داشته است اما تعرفه های رادیولوژی تنها 2 تا 3 برابر رشد داشته اند.

دکتر عبدالرسول صداقت در گفتگو با مهر اظهارداشت: هزینه های رشته تصویربرداری پزشکی در سه بخش تعریف می شود.

وی افزود: بخش اول مربوط به هزینه های ساختمانی است. به طوریکه هزینه تهیه مطب از اواخر سال 83 تا سال 92، بین 5 تا 8 برابر افزایش داشته و به عبارتی 500 تا 800 درصد قیمت ساختمان گران شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر اینکه در رشته رادیولوژی بر خلاف سایر رشته های پزشکی امکان استفاده از ساختمان استیجاری وجود ندارد، تصریح کرد: چون ساختمان مورد استفاده برای این نوع خدمات، باید تغییراتی بکند که مالک هرگز اجازه نمی دهد در ساختمانش چنین تغییراتی انجام شود. بنابراین، معتقدم که صد درصد رادیولوژیست مالک مطب خود هستند.

صداقت در ادامه به تجهیزات مصرفی و سرمایه ای در رشته تصویربرداری پزشکی اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد تجهیزات این بخش در خارج از کشور تولید و وارد کشور می شود. به طوریکه رشته تصویربرداری پزشکی وابستگی نزدیک و 100 درصدی به منابع ارزی دارد.

وی همچنین به تاثیر تحریمها بر افزایش هزینه های تجهیزات رادیولوژی اشاره کرد و افزود: تحریمها اثر تصاعدی بر قیمت تجهیزات داشته است. به عنوان مثال در بخش مواد مصرفی قیمت گاز هلیم که در ام آر آی مصرف زیادی دارد، از لیتری 13 هزار تومان به 185 هزار تومان افزایش یافته که قیمت آن نزدیک به 15 برابر شده است.

رئیس سه دوره انجمن رادبولوژی ایران گفت: در سایر موارد مصرفی نیز قیمتها بین 3 تا 4 برابر افزایش یافته که عمده این افزایش ها بین سالهای 90 تا 92 بوده است.

صداقت تاکید کرد: در زمینه تهیه فیلم رادیولوژی نیز قیمت ها در 5 سال گذشته در حدود 6 تا 7 برابر شده که 600 تا 700 درصد تورم را نشان می دهد.

وی در ادامه به افزایش تعرفه ها در این سالها اشاره کرد و افزود: در اواخر سال 83 ، انجام یک رادیوگرافی قفسه سینه 6 هزار تومان بود که در حال حاضر به 13 هزار تومان رسیده است. یعنی بعد از 8 سال در حدود 2 برابر شده است.

صداقت تاکید کرد: اگر با توجه به نرخ تورم در این سالها و رشد قیمتها، خیلی خوشبینانه به این افزایش تعرفه ها نگاه کنیم، می توان ادعا کرد بین 10 تا 15 درصد زیان می بینیم.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران اظهارداشت: امروز اگر قانون به ما اجازه می داد، تمام بخشهای رادیولوژی و سی تی اسکن در مراکز تصویربرداری پزشکی را تعطیل می کردیم. به عبارتی، متخصصین رادیولوژی از درآمد سونوگرافی و آنهایی که بخشهای ام آر آی و سنجش تراکم استخوان دارند، برای جبران زیان رادیولوژی استفاده می کنند.

صداقت گفت: قانون ما را ملزم ساخته در مراکز تصویربرداری پزشکی، حتما یک دستگاه رادیولوژی وجود داشته باشد.

وی با اعلام اینکه تعرفه سی تی اسکن از سال 84 تا 92 در حدود 3.3 برابر افزایش داشته است، افزود: تعرفه ام آر آی نیز 2.2 برابر شده که نشان می دهد این افزایش تعرفه های به هیچ عنوان منطبق با نرخ تورم نبوده است. در کنار آنها، چیزی که ما را رنج می دهد، وضعیت لجام گسیخته ناشی از عدم نظارت وزارت بهداشت بر انجام سونوگرافی توسط افراد غیر رادیولوژیست بوده است.

صداقت با بیان این مطلب که انجام سونوگرافی توسط غیر رادیولوژیست ها چند زیان دارد، گفت: چون نظارت بر کار این افراد وجود ندارد، تعرفه ها گاها تا 10 برابر تعرفه رسمی از بیمار دریافت می شود. ضمن اینکه این افراد دوره های تخصصی را ندیده اند و کار ناقص انجام می دهند که منجر به تکرار خدمت می شود.

وی با عنوان این مطلب که افراد غیر رادیولوژیست فیزیک مربوطه را به طور کامل نخوانده اند، افزود: این کار باعث می شود که به بیمار آسیب جسمی بزنند. همچنین در موارد زیادی، به دلیل انجام ناقص کار، زمان طلایی درمان را برای بیمار از دست می دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران تاکید کرد: دخالتهای این افراد در انجام سونوگرافی باعث شده تا عدم امنیت کاری و سرمایه گذاری در رادیولوژی به وجود بیاید.

صداقت با اشاره به شروع کار دولت یازدهم و معرفی وزیر جدید بهداشت، گفت: از وزیر بهداشت خواهش می کنم همانظور که در برنامه های خودشان اشاره کردند به اینکه وزارت بهداشت بنا دارد در همه امور بر اساس نظر کارشناسی، فنی و تخصصی و همکاری انجمنهای علمی جلو برود، شاهد تصمیمات خلق الساعه نباشیم و برنامه حمایت از بیماران را به صورت تقویت بیمه های پایه و افزایش سهم بیمه های پایه از پرداخت تعرفه ها،جزو برنامه های کاری خودشان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha