چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 80288

این ویروس به راحتی با سرفه و عطسه قابلیت سرایت داشته که در همین راستا مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از همه‌گیری آن اهمیت دو چندان می یابد.

بیماری "سرخک" در کشور در مرحله حذف قرار گرفت

سلامت نیوز : مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اعلام کرد: بیماری سرخک در حال حذف از کشور می‌باشد.

حسین بیگلری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه واژه حذف در زبان سلامت به معنی این است که بیماری دیگر به عنوان عامل تهدیدی برای سلامت جامعه مطرح نباشد، گفت: خوشبختانه با اقدامات بسیاری که در سال‌های اخیر صورت گرفته و نیز انجام واکسیناسیون بیماری سرخک در سال 1382 این بیماری در حال حاضر در مرحله حذف از کشور قرار دارد.

بیگلری ویروس سرخک را یکی از سرکش ترین ویروس‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: این ویروس به راحتی با سرفه و عطسه قابلیت سرایت داشته که در همین راستا مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از همه‌گیری آن اهمیت دو چندان می یابد.

بیگلری اهمیت این بیماری را در مراکز تجمع از جمله مدارس، خوابگاه‌ها و مهدهای کودک سرعت انتقال بالای این بیماری عنوان کرد.به گفته بیگلری ویروس سرخک بین چهار تا هفت روز پس از ورود به بدن و نیز تا یک هفته بعد از بروز علائم آن قابلیت سرایت دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بیماری سرخک یک هفته تا 10 روز پس از ورود ویروس آن به بدن با علائمی همچون سرفه، تب، آبریزش بینی و قرمزی چشم خود را نشان می دهد و به فاصله چند روز نیز دانه‌های قرمز رنگ همراه با تب بالا بر روی بدن ظاهر می شود.

همچنین عفونت میانی گوش و ریه، تورم بافت مغز و نیز زخم قرنیه که می‌تواند در مواردی با خطر کوری همراه باشد از جمله عوارض احتمالی این بیماری است که بیگلری به آنها اشاره کرد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از مردم خواست تا به محض مشاهده راش پوستی(دانه‌های قرمز رنگ) و نیز تب بالا به پزشک مراجعه کرده و خود را به لحاظ داشتن این بیماری مورد بررسی قرار دهند.

بیگلری راه تشخیص این بیماری را نمونه برداری از خون، ادرار و گلوی فرد عنوان کرد و اظهار داشت: این نمونه‌ها تحت شرایط ویژه و زنجیره سرد به آزمایشگاه اختصاصی برده شده و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گفته این مقام مسئول تاکنون درمان موثری برای این بیماری یافت نشده است و تنها با تشخیص بیماری، استراحت و داروهای نگهدارنده و نیز ویتامین A در جهت کاهش شدت این بیماری تجویز می شود.

بیگلری راه حل موثر در زمینه این بیماری را پیشگیری از طریق تزریق واکسن آن در دو نوبت عنوان کرد.وی تاکید کرد: والدین باید واکسن سرخک سرخچه و اریون را که به طور اختصاری واکسن (MMR) نامیده می شود برای نوزادان خود در دو نوبت در سنین 12 و 18 ماهگی تزریق کنند.

به گفته بیگلری علاوه بر تزریق واکسن یک بار ابتلا به این بیماری فرد را تا پایان عمر در برابر ابتلای مجدد ایمن می کند که در حال حاضر با وجود هر دو روش گفته شده (تزریق واکسن و یک بار ابتلا به این بیماری) 95 درصد از مردم کشور در برابر بیماری سرخک ایمن هستند.

به گفته مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، تا سن 9 ماهگی به دلیل انتقال ایمونوگلوبولین‌های مادر در دوران بارداری به نوزاد امکان ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: تنها در سنین 9 ماهگی تا 25 سالگی است که افراد باید نسبت به ابتلا به این بیماری توجه ویژه‌ای داشته باشند.بیگلری با اعلام اینکه 95 درصد موارد ابتلا به این بیماری در سنین زیر 25 سال شیوع پیدا می‌کند معتقد است: با بالا رفتن سن شانس ابتلا به این بیماری بسیار کم می‌شود.

وی مشکل اصلی در زمینه مبارزه با بیماری سرخک و حذف کامل آن از کشور را وجود همسایه‌های شرقی کشور از جمله افغانستان و پاکستان عنوان و به اپیدمی بیماری سرخک در پاکستان در سال گذشته و سال جاری اشاره کرد.

بیگلری معتقد است، تردد به این کشورها می‌تواند موجب انتقال این بیماری به پنج درصد جمعیت کشور که ایمنی در برابر این بیماری ندارند شده و در این افراد جهش و تغییر شکل پیدا کرده و سایر افراد را نیز مبتلا گرداند و در نتیجه تمامی زحمات انجام شده در زمینه حذف این بیماری را از بین ببرد.

وی در همین زمینه از همه مردم خواست تا به محض مشاهده علائم این بیماری از حضور در امکان عمومی خودداری کرده و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا مرحله حذف این بیماری دچار چالش نشود.

به گفته بیگلری موارد ابتلا به این بیماری بسیار کم شده است، به طوری که در سال جاری تنها 2 مورد ابتلای تایید شده این بیماری در سطح استان گزارش شده است.وی در پایان توصیه کرد: تمامی افرادی که در سنین 9 ماهگی تا 25 سالگی قرار دارند توسط والدین و یا خودشان به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کرده و نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha